علی رضا اکبر شاهی عصر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:واکسیناسیون دام های حاشیه مناطق حفاظت شده باعث حفاظت از گونه های نادر جانوری می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری گونه های جانوری حیات وحش، دامپزشکی با واکسینه کردن دام های اهلی واجد شرایط حاشیه مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع ، در ایجاد حاشیه امنیت برای گونه های جانوری استان نقشی مهم ایفا می کند.
وی اظهار کرد: ضد عفونی آبشخورها، آموزش محیط بانان، واکسیناسیون مستمر کلیه دامهای اهلی سبک حاشیه مناطق تحت مدیریت، جلوگیری از ورود دام به زیستگاه حیات وحش و کنترل تردد دامهای فاقد مجوز بهداشتی بخشی از اقداماتی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد .
اکبر شاهی بیان کرد: بیماری های مشترک بین انسان و دام در کنار سایر عوامل تهدید کننده محیط زیست طبیعی از جمله تخریب زیستگاههای اصلی جانوران وحشی، شکار و صید بی رویه آنها ، آلودگی های صنعتی و کشاورزی ، بهره برداری غیر اصولی از منابع طبیعی به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده گونه های جانوری و یا تنوع زیستی به شمار می آید .
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سازمان های متولی بهداشت و پیشگیری از شیوع بیماری های دام اهلی و حیات وحش سازمان دامپزشکی است، افزود: با برنامه ریزی انجام شده اولویت واکسیناسیون تب برفکی و PPR با واحدهای دامی حاشیه مناطق شکارممنوع است و همه دام های واجد شرایط این واحدها واکسینه می شوند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین اعمال مدیریت بهداشتی و قرنطینه ای،واکسیناسیون و آموزش را از راههای کنترل و پیشگیری بیماری تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیان کرد.
استان قزوین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام باشگل در شهرستان تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و دو منطقه حفاظت شده الموت و طارم سفلی به ترتیب هر یک با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع می باشد.
همچنین دشت الله آباد، منطقه فتح آباد بوئین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه همگی در استان قزوین قابل تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع هستند
7390** خبرنگار : گیتی سیمیاری ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.