به گزارش دوشنبه شب ایرنا، علیرضا وارثی در کارگاه آموزشی توانمند سازی معلولان ضایعه نخاع که با مشارکت معاونت توانبخشی بهزیستی استان قزوین برگزار شد، افزود: با توجه به مشکلات ویژه معلولان ضایعه نخاعی و هزینه های زیاد پرستاری و نگهداری آنها، این دسته از بیماران بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی ماهیانه حدود 2 میلیون ریال به عنوان حق پرستاری دریافت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: فرد معلول با شرایط خاص جسمی و روحی به عنوان بخشی از جامعه باید بتواند از قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه اش استفاده کند و همچون دیگر افراد زندگی عادی و بی دغدغه ای داشته باشد.
وارثی با اشاره به ضرورت توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی، تاکید کرد : اقدامات زودهنگام توانبخشی و آموزش همزمان فرد ضایعه نخاعی بیش از هر عامل دیگری در فرآیند بازتوانی فرد و پیشگیری از بروز عوارض ضایعه نخاعی موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه سقوط و تصادف بیشترین دلیل بروز معلولیت های ضایعه نخاعی در استان است، ادامه داد : عوامل غیر اکتسابی همچون ضایعه مادر زادی نیز در مراحل بعدی از عوامل ضایعات نخاعی در افراد می باشد.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد : در صورت ارائه به موقع و مستمر خدمات توانبخشی و آموزش همزمان به افراد ضایعه نخاعی بویژه در 6 ماه اول بعد از آسیب ، امکان افزایش سطح عملکردی فرد بیشتر خواهد بود و در کنار آن همراه با سازگاری فرد بعد از آسیب ، مشکلات روحی وی و خانواده اش کمتر خواهد شد.
وارثی، خدمات قابل ارائه بهزیستی استان را برای معلولان ضایعه نخاعی شامل خدمات توانبخشی اعم از برقراری مستمری، خدمات حمایتی، استفاده از مراکز ضایعه نخاعی و دریافت حق پرستاری ماهیانه عنوان کرد و در ادامه اظهار کرد : تسهیلگران بهزیستی با شناسایی و ارجاع به کمیسیون و تشکیل پرونده اقدام به خدمات رسانی به افراد دارای ضایعه نخاعی در تمام مناطق روستایی استان می کنند.
این مسئول در پایان هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی کامل تسهیلگران،مددکاران و کارشناسان توانبخشی با آسیب های ضایعه نخاعی، علل بروز آنها و روشهای درمانی و مراقبتی از بیماران دارای ضایعه نخاعی دانست و افزود : آغاز برنامه توانبخشی فرد با آسیب نخاعی در اسرع وقت و استمرار این فرایند نقشی مهم در ارتقای سطح عملکردی فرد ، پیشگیری از عوارض آسیب نخاعی و بازگشت هر چه سریع تر فرد به اجتماع و بالا بردن کیفیت زندگی او دارد.
تاکنون 18 هزار و 500 معلول در استان قزوین شناسایی شده اند.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.