به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، شهرزاد مهرآئین افزود: پس از برگزاری کارگاه معرفی بسته جدید خدمتی کودکان توسط وزارت بهداشت در اسفند ماه سال گذشته که به دانشگاه ها ابلاغ شد، قرار شد بسته های جدید برنامه کودک سالم و مانا، طی نیمه اول سال در یک شهرستان و در نیمه دوم سال در بقیه شهرستان ها اجرا شود.
وی اضافه کرد: پس از انتخاب شهرستان آبیک به عنوان پایلوت اجرای برنامه در نیمه اول سال، 6 کارگاه آموزشی یک روزه ویژه کلیه پزشکان، مراقبان سلامت، ماماها و بهورزان از روز 23 اردیبهشت تا دوم خرداد 1396 برگزار شد.
مهر آئین ادامه داد: در بسته جدید، تغییرات دستورالعمل‌های کشوری واکسیناسیون، مکمل یاری، پایش رشد کودکان، تغذیه تکمیلی، سلامت چشم، سلامت دهان و دندان و تکامل کودکان اعمال شده است.
وی اضافه کرد: در این برنامه مباحث سلامت شنوایی، ارزیابی ژنتیک، ارزیابی کودک چاق، غربالگری فشار خون و مشاوره با مادر درباره عوامل محیطی مؤثر بر سلامت کودکان اضافه شده است.
مهرآئین افزود: مانا حاوی اصول راهنما برای آموزش به مادران است تا خانواده ها در بهبودی کودک خود مشارکت نموده و با اجرای صحیح اقدامات پیشگیری از جمله تغذیه صحیح کودک، انجام به موقع واکسیناسیون از ابتلا و یا شدت بیماری وی جلوگیری کنند.
بسته جدید مراقبت های ادغام یافته کودک سالم و ناخوشی های اطفال موسوم به مانا با هدف کلی کاهش ابتلا و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در اثر بیماریهای شایع دوران کودکی و با اهداف دیگری مانند بهبود مهارت های ارائه دهندگان خدمت در زمینه نحوه برخورد باکودک بیمار، بهبود درسیستم بهداشتی و درمانی به منظور درمان موثر کودک بیمار و بهبود عملکرد خانواده وجامعه ارائه می شود.
این برنامه به صورت آزمایشی در یکی از شهرستان های هر استان اجرا می شود که در استان قزوین آبیک برای این موضوع انتخاب شده است.
7388*3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.