علیرضا وارثی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طی این مدت در قالب این طرح، تشخیص و مداخله زود هنگام برای درمان مشکل شنوایی 342 نوزاد مشکوک انجام شد.
مدیرکل بهزیستی قزوین اضافه کرد: طرح تشخیص و مداخله به موقع اختلالات شنوایی در سن نوزادی در سطح بیمارستان های دولتی سه شهرستان استان توسط بهزیستی اجرا می شود.
وارثی اظهار کرد: به منظور حل مشکلات شنوایی کودکان در سال گذشته پنج دستگاه غربالگری با مبلغی یک میلیارد و 570 میلیون ریال هزینه خریداری و 300 میلیون ریال کمک موردی به 22 کاندیدای کاشت حلزون پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه اجرای این برنامه در سطح استان به موسسات واگذار و غربال به وسیله دستگاه های خریداری شده سازمان و توسط نیروهای دوره دیده موسسات اجرا می شود،اظهار کرد: با انجام به‌موقع غربالگری شنوایی در سال گذشته 22کودک دارای اختلال شنوایی که نیازمند سمعک و کاشت حلزون بودند در استان شناسایی شدند.
مدیرکل بهزیستی قزوین با تاکید براهمیت غربالگری شنوایی کودکان در کمتر از یک ماه و تشخیص زودهنگام تا سه ماهگی و ضرورت ارائه خدمات طبی و توانبخشی تا حداکثر 6 ماهگی برای شیرخواران تشخیص داده شده، تصریح کرد: نوزادان در بدو تولد در واحدهای غربال‌گری شنوایی که بیشتر در زایشگاه ها مستقر هستند تحت آزمون (TEOAE) قرار می‌گیرند و در صورت مشکوک بودن و یا داشتن فاکتورهای خطر به سطحهای بعدی ارجاع داده می‌شوند.
این مسول در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام ها در جهت کاهش شیوع و بروز اختلالات شنوایی می بایست در سطوح مختلف به ترتیب در زمانهای سه ماهگی و 6 ماهگی و پیش از یک سالگی انجام شود و با توجه به اهمیت موضوع پیگیری، تعیین حداقل میزان مراجعه کودکان ارجاع شده از سطح اول به سطح دوم برنامه ، در حال حاضر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان همزمان با بررسی کارت سلامت کودک ، نتیجه غربالگری شنوایی نوزاد توسط کارشناسان پایگاه های بهداشت کنترل و در صورت تشخیص اختلال در غربالگری سطح اول و عدم پیگیری و مراجعه خانواده ها جهت درمان مراتب به سازمان بهزیستی اطلاع و پیگیری های لازم جهت درمان کودکان صورت می گیرد.
7389**3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشاردهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.