به گزارش ایرنا،حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت اللهی چهارشنبه شب به مناسبت سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین افزود: در این طرح با محوریت روحانیون و مبلغان جوانی که دوره های آموزشی ویژه جوانان و نوجوانان را گذرانده اند در فصل تابستان برنامه های متنوعی باهمکاری اداره بهزیستی،کمیته امداد و سایر نهادها اجرا می شود.
وی اظهار کرد: در این طرح تلاش شده با انعقاد تفاهم نامه های مختلف با سازمان ها و نهادهای مربوطه به امور مختلف و نیازهای فرهنگی و معنوی خانواده ها توجه شود.
حجت الاسلام نعمت اللهی ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در استان های زنجان،همدان و قزوین در حال اجرا است و در سطح استان نیز در 16 نقطه عملیاتی شده است.
وی اضافه کرد: این برنامه با تفاهم نامه منعقد شده با وزارت کشور در سه استان پایلوت از جمله قزوین برگزار می شود و از روحانیون محلی در اجرای آن استفاده خواهد شد.
حجت الاسلام نعمت اللهی تاکید کرد: کاهش آسیب ها و تضمین سلامت اجتماعی نیازمند توجه به آموزه های دینی و تقویت باورهای اعتقادی است.

**سازمان تبلیغات اسلامی فضای فرهنگی جامعه را مدیریت می کند
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه با اشاره به سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی،افزود: در شرایطی که اوایل انقلاب ایجاب می کرد تا جامعه از فضای فرهنگی استبداد زده وارد فضای دیگری شود، موجب شد تا به فرمان امام خمینی(ره) در اول تیرماه سال 1360 این سازمان شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: پس از پیروزی انقلاب نیز شرایط فرهنگی و اجتماعی به گونه ای بود که احساس می شد باید نهادهایی تاسیس شوند تا پیام انقلاب اسلامی را در داخل و خارج به جهانیان منتقل کنند و سازمان تبلیغات اسلامی با همین هدف تاسیس شد تا در فضای فرهنگ دینی حرکت کرده و آموزه های دینی را به شکل دیگری در جامعه تعریف و نهادینه کند.
حجت الاسلام نعمت اللهی تصریح کرد: این حرکت ارزشمندی بود چرا که انقلاب در اصل یک حرکت فرهنگی بود و همین مساله ایجاب می کرد در عرصه فرهنگی نیز جدی تر عمل کنیم.

**تاسیس شبکه مداحان و تبلیغ
این مسئول با بیان اینکه این سازمان در طول 35 سال فعالیت خود منشاء خدمات فرهنگی بسیاری در حوزه های مختلف بوده است،افزود: عمده فعالیت های تبلیغات اسلامی در حوزه هیات های مذهبی، شبکه تبلیغ، بخش مداحان و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی است.
حجت الاسلام نعمت اللهی افزود: ادبیات عاشورایی انقلاب ما را به پیروزی رساند بنابراین نیاز بود پس از انقلاب این تشکل های دینی و نیز شبکه تبلیغ به درستی مدیریت و جهت دهی شود تا بتوانیم به اهداف فرهنگی خود دست یابیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به فعالیت های هنری و ادبی سازمان،اظهار کرد: با فعال کردن حوزه هنری به عنوان متولی هنر انقلاب و دفاع مقدس گام های ارزشمندی برداشته شده و بخش داستان و سینمای انقلاب در حوزه هنری خلق می شود و از سویی نیز امروز بیش از 90 درصد سینماهای کشور در تملک حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.
وی اظهار داشت: ما هیچ دخالتی در اکران و نمایش فیلم نداریم و هیچ فیلمی را هم تحریم نمی‌کنیم و هرگز به مردم نگفته‌ایم که چه فیلمی را ببینند و یا چه فیلمی را تحریم کنند.

**فعالیت 2 هزار هیات مذهبی ثبت شده در استان قزوین
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در ادامه گفت: تاکنون 2 هزار هیات مذهبی ثبت شده و دارای کد ملی در استان فعال است و یک هزار و 200 مداح شناسایی و کد گذاری شده اند و 900 مداح دانش آموز نیز در استان تربیت شده اند.
وی در خصوص شبکه تبلیغ اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین نیز گفت: بر اساس آخرین آمار یک هزار و 400 نفر به تبلیغ امور دینی در مناطق مختلف استان می پردازند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: امروز در کنار تبلیغ چهره به چهره، باید از فناوری های نوین نیز بهره گرفت.
حجت‌الاسلام نعمت اللهی افزود: مبلغان دینی باید آگاهی و تسلط کاملی بر حوزه فعالیت خود داشته باشند و آسیب های آن را بشناسند.
وی اظهارکرد: در طول تاریخ مبلغان دین، اندیشمندان این حوزه، علما و حتی روشنفکران دینی زحمات زیادی در تبیین مبانی دینی متحمل شده اند و اکنون نیز برای تداوم این مسیر باید فداکاری کرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین، مخاطب شناسی را مهم برشمرد و افزود: اگر یک مبلغ در مسجدی به بیان موضوعی بپردازد، در صورت شناخت ابعاد روحی، سطح علمی و طبقه اجتماعی مخاطبان، به راحتی می تواند مباحث مورد نظر خویش را تبیین کند.
وی، تطبیق آموزه‌های دینی با مقتضیات زمان و مکان را بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: پویایی فقه دینی و قابلیت تطبیق دین با مقتضیات زمان، نشانگر میزان انعطاف پذیری و جامعیت آموزه های دینی می باشد و مبلغین باید از این ظرفیت استفاده کنند.

**مقوله تبلیغ را در عصر جدید نمی توان با شیوه های سنتی انجام داد
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: در عصر انفجار اطلاعات و دوره ای که سیستم های اطلاع‌ رسانی مرزها را درنوردیده اند، مقوله تبلیغ را نمی‌توان با شیوه های سنتی گذشته انجام داد و استفاده از ابزار نوین اطلاع‌رسانی و رسانه‌های مکتوب در زمینه تبلیغ دینی،بسیار موثر و نقش‌آفرین می باشند.
حجت‌الاسلام نعمت اللهی به ارکان اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و گفت: پیام باید بر اساس نیاز مخاطب، شناسایی و تنظیم شود و در این خصوص نیازسنجی‌های جامعه در سنین مختلف انجام گیرد.
وی به استفاده از ابزار هنر در اطلاع‌رسانی دینی اشاره کرد و گفت: ابزار هنر در انتقال مفاهیم دینی و مذهبی موثر است و باید مبلغان، پیام خود را هنرمندانه به مخاطبان بیان کنند.
این مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: استان قزوین جایگاه بسیار خوبی را در سال‌های اخیر در امور قرآنی، مسابقات بین‌المللی و نیز در بحث مسابقات ملی و منطقه‌ای پیدا کرده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین با بیان اینکه قاریان این استان در مسابقات بین‌المللی و مسابقات دیگر امتیازهای خوبی را کسب کرده‌اند،افزود: در زمینه موسسات قرآنی نیز 180 موسسه استان قزوین زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه حفظ، تلاوت، مفاهیم و سایر علوم قرآنی مشغول به فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: بحث قرآن در ماه مبارک رمضان یکی دیگر از کارهای ارزشمند در این ماه مبارک بوده که چند سالی است در شبکه سیمای مرکز قزوین و نقاط دیگر کشور اجرا می‌شود.
حجت الاسلام نعمت اللهی یادآورشد: صدا و سیمای مرکز قزوین، اداره کل تبلیغات و اوقاف و امور خیریه استان قزوین و سایر نهادهای دیگر که به نوعی با برنامه با قرآن در رمضان در ارتباط هستند، تلاش کردند تا این برنامه به خوبی به مرحله اجرا برسد.
اول تیر ماه روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شده است.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.