دکتر علی چگینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تفکیک این آمار پرداخت و افزود: از این رقم یک مورد در سال 86 ، 6 مورد در سال 87، یک مورد در سال 88 ، 2مورد در سال 89 ، هفت مورد در سال 90 ، پنج مورد در سال 91 ، 6مورد در سال 92 ، 11مورد در سال 93 ، 9 مورد در سال 94، پنج مورد در سال 95 و 2 مورد در سال جاری بوده است.
وی با اشاره به افزایش فرهنگ و آگاهی مردم در زمینه اهدای عضو، اضافه کرد: تا سال 93 حدود 6 هزار و 500 نفر در قزوین متقاضی دریافت کارت اهدای عضو بودند اما از سال 93 به این سو با توجه به انجام فرایند ثبت نام در سامانه سراسری اهدای عضو این آمار برای ما قابل دسترسی نیست که البته برآورد می شود چند هزار نفر دیگر به این تعداد افزوده شده باشد.
چگینی ادامه داد: داشتن کارت اهدای عضو تنها نشان دهنده تمایل قلبی فرد برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی است و همچنان رضایت خانواده شرط اصلی برای اهدای عضو افراد است اما به هر حال این عمل مقاومت خانواده ها را در اهدای عضو بیمارانشان کم می کند.
وی، نقش اطلاع رسانی را در فرهنگ سازی اهدای عضو بسیار موثر دانست و گفت: معمولا در صورت بروز مساله ای خاص همچون اهدای عضو یک شخصیت معروف و یا ویژه برنامه های رسانه ای تعداد مراجعه برای اهدای عضو به شدت افزایش می یابد.
چگینی با اشاره به اینکه رشد جهشی سال های اخیر استان قزوین در زمینه معرفی موارد مرگ مغزی و بهره برداری از اعضای پیوندی اهدا کنندگان عضو به بیماران نیازمند در قزوین موجب موافقت وزارت بهداشت برای ایجاد مرکز برداشت عضو در استان شده است، گفت: تحقق این موضوع نیازمند آموزش های تخصصی و حرفه ای برای متخصصان بوده و باید تسهیل گران آموزش دیده ای نیز که بتوانند فرایند اهدای عضو را از مورد یابی، شناسایی و رضایت گیری کنند.
وی با بیان اینکه عمل اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی و فرایند تشخیص قطعی مرگ مغزی با دقت علمی بالایی صورت می گیرد، اضافه کرد: اگر بتوانیم موافقت با اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی را به 50درصد برسانیم موفق عمل کرده ایم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سالانه به طور میانگین 30 بیمار در قزوین دچار مرگ مغزی می شوند که اگر تعداد موارد اهدای عضو از این بیماران را به 15مورد (50درصد) برسانیم طی چند سال آینده تعداد بیماران در حال انتظار پیوند به حداقل خواهد رسید.
چگینی، از دریافت 320هزار کارت اهدای عضو در آخرین آمار کشوری خبر داد و گفت: 27 هزار و 81 بیمار در کشور در انتظار اهدای عضو پیوندی هستند که روزانه 5 تا 10نفر از آنها به دلیل نرسیدن عضو، جان خود را ازدست می دهند.
هم اکنون سالانه سه هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که از بین آنها 750 نفر با اهدای عضو موافقت می کنند.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.