حمید پویا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه چاه های غیرمجاز یکی از مهم ترین تهدیدها برای منابع آب زیر زمینی به شمار می روند و فعالیت آنها منجر به کاهش شدید حجم آب این منابع و حتی از بین رفتن آنها می شود،افزود: با مسدودن شدن این تعداد حلقه چاه از این محل 310.86 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در دولت یازدهم، گفت: میزان آب صرفه جویی شده در استان در دولت تدبیر و امید 323.62 میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که در دولت دهم این رقم 123.2میلیون متر مکعب بود.
پویا، توقیف 161 مورد ادوات و دستگاه حفاری غیر مجاز، نصب و راه اندازی یک هزار و 565 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه ها، تشکیل و تجهیز 27 گروه گشت و بازرسی جهت بازدید و کنترل مستمر بر برداشت آب از آبخوان زیرزمینی و سطحی از دیگر عملیات های صورت گرفته در قالب طرح احیا و تعادل بخشی در دولت یازدهم بوده است.
وی ادامه داد: انجام پوشش بتنی به طول 10کیلومتر از 18.5 کیلومتر کانال خاکی شهرستان تاکستان جهت افزایش راندمان انتقال آب، ساماندهی دستگاه های حفاری و نظارت بر عملکرد این دستگاه ها از طریق GPS، نصب و راه اندازی نرم افزار ساماب و تهیه فیلم های مستند و برنامه های رادیو و تلویزیونی با موضوع بحران آب از دیگرعملیات های صورت گرفته در این بخش بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین افزود: میزان آزاد سازی و رفع تصرفات از اراضی رودخانه ای بر حسب هکتار در دولت یازدهم 11.47 هکتار بوده است که در دولت دهم این رقم 0.68 هکتار بود.
پویا به مهم ترین اقدام ها و برنامه های شاخص دولت یازدهم در بخش آب در استان نیز اشاره کرد و گفت: طرح آبرسانی به استان از سد طالقان با هدف تامین آب شرب 14شهر و 194روستا به میزان 60میلیون متر مکعب از جمله این طرح ها بوده که در سفر یکروزه رئیس جمهوری به استان قزوین در هفته گذشته به صورت ویدئو کنفرانس کلنگ زنی شد.
وی، تکمیل، تجهیز، مرمت و بازسازی شبکه سنجش منابع آب استان ، افزایش تعداد ایستگاه های شبکه پایش از 430 به 509، تاسیس، مرمت و بازسازی 32 ایستگاه شبکه پایش منابع آب سطحی و زیر زمینی را از دیگر اقدام های شاخص دولت تدبیر و امید در بخش آب عنوان کرد.
پویا به عملیات اجرایی سد نهب نیز اشاره کرد و گفت: این سد با هدف ذخیره سازی و تنظیم آب برای بهبود اراضی کشاورزی به میزان 37هزار هکتار، تغذیه مصنوعی دشت قزوین، مدیریت منابع آب، بالا بردن بهره وری در کشاورزی، آبیاری و جلوگیری ازجریانات نا بهنگام و سیلابی رودخانه خر رود و کاهش برداشت از منابع زیر زمینی در دولت یازدهم اجرا شده است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود با احداث سد و شبکه آبیاری سد نهب برای 800 نفر در سال اشتغال مستقیم و یک هزار و 200 نفر در سال اشتغال غیرمستقیم ایجاد شود.
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این طرح 70درصد می باشد و این در حالی است که این سد در انتهای دولت دهم فقط 15درصد پیشرفت فیزیکی داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین، عملیات اجرایی سد بالاخانلو را از دیگر طرح های آبرسانی شاخص دولت یازدهم برشمرد و گفت: اجرای این طرح آب شرب پنج شهر و 30 روستا را تامین و تغذیه مصنوعی دشت برای جلوگیری از افت روز افزون سطح آب زیر زمینی را فراهم می کند.
پویا ادامه داد: بهبود آبیاری چهار هزار و 200هکتار از اراضی پایاب با بهره برداری تلفیقی از منابع آب سطحی و زیر زمینی، کاهش برداشت آب از منابع زیر زمینی، کنترل سیلاب و طغیان های فصلی رودخانه و افزایش چشمگیر راندمان آبیاری از مزایای ساخت سد بالاخانلو در استان قزوین است.
به گفته وی پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز تا پایان سال 96آبگیری اولیه این سد صورت گیرد.
وی به طرح های مهم و در دست اجرای شرکت آب منطقه ای قزوین در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت : ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی نهب و سد بالاخانلو، مطالعات سد و شبکه آبیاری و زهکشی بورمانک ، مطالعه و آبرسانی به شهرها و صنایع ،تامین و انتقال آب شرب شرق قزوین از بیدستان و مطالعه و اجرای طرح های تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب از جمله این طرح ها است.
پویا در پایان افزود: تکمیل و تجهیز شبکه های اندازه گیری آب های سطحی و زیر زمینی، مرمت و بازسازی اساسی شبکه آبیاری و زهکشی ، ساماندهی رودخانه ها و سواحل و آبرسانی به استان از سد طالقان را از دیگر طرح های در دست اجرای مربوط به شرکت آب منطقه ای استان قزوین است که در دست اجرا و پیگیری هستند.
از سال های 1343 تا 1373 سالیانه نزدیک به 20 سانتیمتر از سطح سفره های آبی زیر زمینی در استان قزوین کاهش می یافته اما با افزایش بی رویه برداشت آب و گسترش چاه های غیرمجاز در دهه های اخیر این رقم از سال هفتاد و سه به این سو این میزان سالیانه به یک و نیم متر افزایش پیدا کرده که با خود نابودی بخشی از زمین های کشاورزی و فرونشست زمین را در پی داشته است با این حال با اقدام های دولت تدبیر و امید از جمله مسدود ساختن چاه های غیرمجاز این روند تخریبی با کاهش روبرو شده است.
7390*6128
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.