به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان قزوین، محمدسعید ایزدی افزود: در پی امضای تفاهم نامه با مجمع جهانی شهرهای اسلامی، نخستین گام برای احیای بافت تاریخی قزوین با عملیات اجرایی احیای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: اواخر سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین شرکت عمران و بهسازی شهری و مجمع جهانی شهرهای اسلامی (WAIC) برای راه‌اندازی موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام به امضا رسید که نقطه آغازی برای احیای بافت تاریخی شهر قزوین خواهد بود.
به گفته وی، این موزه از نسل موزه های نوینی محسوب می‌شود که با سرزندگی و پویایی، مجموعه ای از بناهای ارزشمند تاریخی را در معرض دید مردم قرار خواهد داد.
ایزدی با بیان اینکه عملیات اجرایی احیای موزه تاریخ و تمدن جهان اسلام از ماه آینده آغاز می‌شود،ادامه داد: این موزه یکی از طرح های 10 گانه پایلوت جهانی شکوفایی شهری قزوین است که از سوی سازمان ملل و از بین شهرهای جهان انتخاب شده که این گزینشی ارزشمند در مناسبات دیپلماسی مدیریت شهری مهم و فرصتی برای سرمایه گذاری معنوی در شهر قزوین است.
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در خصوص تفاهم نامه منعقد شده بین شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با مجمع جهانی شهرهای اسلامی، اضافه کرد: بر این اساس، 2محله تاریخی دیمج و آخوند که دارای بناهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی منحصر به ‌فردی هستند در چارچوب سیاست باز آفرینی شهری، به‌عنوان نمونه محله های ایرانی-اسلامی احیا و ساماندهی خواهند شد و با راه اندازی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام این 2محله از شهر قزوین، ظرفیت تبدیل شدن به یک موزه فراملی و بین الملی را پیدا می کند.
وی اضافه کرد: در راه‌اندازی این موزه، ابداع و خلاقیت ‌های تازه برای معرفی فرهنگ و تمدن جهان اسلام به کار گرفته می شود تا به پشتوانه ارزش‌ های فرهنگی غنی موجود،سرزندگی محله های تمام شهر تضمین شود.
ایزدی، هدف اصلی از راه اندازی این موزه را ارتقای سطح کیفی زندگی شهری دانست که در راستای اهداف وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و گفت: با راه‌اندازی این موزه توسعه فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی براساس ظرفیت های محلی انجام می شود که خود در راستای سیاست های بازآفرینی شهری خواهد بود.
برای راه اندازی موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در قزوین یک و نیم هکتار زمین در محلات تاریخی سردار و دیمج در نظر گرفته شده است.
در محلات سردار و دیمج که قرار است موزه تاریخ تمدن جهان اسلام در آنها احداث شود، یازده اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی از جمله حمام حاج میر حسین، خانه های خطیبی، زینعلی و اسدی، آب انبار سردار، مقبره امامزاده سلطان سید محمد (ع)، مسجد مدرسه سردار و مسجد مدرسه صالحیه وجود دارد.
8054* 3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.