به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمد علی حضرتی به اهمیت دولتخانه صفویه اشاره کرد و افزود: این مجموعه یک اثر ارزشمند تاریخی و یادگار پایتختی قزوین در دوره صفوی است.
وی اظهار کرد: این مجموعه آثاری چون سردرب رفیع عالی قاپو، حیاط نظمیه، کاخ موزه چهلستون، گرند هتل و مدرسه امید را در خود جای داده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: این مجموعه یکی از پربازدیدترین بناهای تاریخی استان به شمار می رود و در نوروز هرسال هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.
وی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهدای بناهای تاریخی و تحویل آن به شکل شایسته به نسل های بعدی، گفت: در همین راستا عملیات ساماندهی و بهسازی دولتخانه صفوی در بخش هایی از این مجموعه که در معرض تخریب قرار داشت، در حال انجام است.
حضرتی افزود: مرمت و ساماندهی مجموعه دولتخانه صفوی در چند طرح به صورت همزمان آغاز شده که بازسازی و ساماندهی دیواره محیطی حیاط معروف به زندان بر اساس طرح و الگوی اولیه، مرمت و استحکام بخشی رواق صفوی و بهسازی مسیر پیاده بازدید و ترمیم و تکمیل نورپردازی مسیر، نصب تابلوهای معرفی و طراحی نیمکت و میدانگاهی برای تنفس و استراحت از جمله آنها است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین همچنین از مرمت و بهسازی تزئینات دولتخانه صفوی خبر داد و اظهار کرد: مرمت تزئینات این مجموعه شامل استحکام بخشی، تثبیت و مقاوم سازی مقرنس‌های ایوان واقع در ضلع جنوب شرقی مجموعه معروف به ایوان نادری، پاکسازی، خواناسازی و موزون سازی نقاشی‌های اصیل دوره صفوی سر درب عالی قاپو نیز در حال اجرا است.
این مسئول در پایان با اشاره به راه اندازی مرکز اطلاع رسانی گردشگری و کافه کتاب در دولتخانه صفوی، یادآور شد: این مرکز به راهنمایی گردشگران استان می پردازد.
استان قزوین با یک درصد مساحت کشور، از یک هزار و 304 اثر ثبت شده تاریخی در فهرست آثار ملی برخوردار است.
7389* 3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.