عبدالحسین مظفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارتقای مناطق شکار و تیراندازی ممنوع الموت و طارم سفلی به منطقه حفاظت شده مدت ها مورد پیگیری قرار داشت که بالاخره پس از مصوبه شورای عالی محیط زیست کشور این خواسته محقق شد.
وی با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست یکی از دغدغه ها و تاکیدهای همیشگی مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در این حوزه گام های بسیاری برداشته است که ارتقای 2 منطقه یاد شده را نیز در همین رابطه باید قلمداد و ارزیابی کرد.
این مسئول با بیان اینکه تا پیش از این سطح مناطق حفاظت شده استان قزوین 1.5درصد از مساحت استان را در می گرفت، اظهار کرد: با تصویب تبدیل مناطق شکار و تیراندازی ممنوع الموت و طارم سفلی به منطقه حفاظت شده این میزان به 7.23 درصد افزایش یافت.
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین یادآور شد: میانگین مناطق حفاظت شده به نسبت مساحت کشور 12 درصد است.
وی همچنین افزود: مساحت مناطق حفاظت شده الموت و طارم سفلی به ترتیب 43 و 49 هزار هکتار است.
مظفری از گونه هما به عنوان نماد شاخص تنوع زیستی این 2 منطقه یاد کرد و گفت: گربه سانان،پلنگ،سیاه گوش،گربه وحشی،کل و بز از جمله دیگر گونه های جانوری این 2 منطقه هستند.
وی در پایان با اشاره به گونه های گیاهی این 2 منطقه نیز گفت: جنگل پهن برگ بلوط (ذخیره گاه جنگلی) و انواع گونه های دارویی در طارم سفلی و جنگل ارس و 250 گونه دارویی و معطر در الموت وجود دارد.
استان قزوین علاوه بر این 2 منطقه حفاظت شده، دارای یک منطقه حفاظت شده دیگر به نام باشگل در شهرستان تاکستان است که دارای 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت است.
دشت الله آباد و منطقه فتح آباد بوئین زهرا و مناطق کوهستانی عرشه کوه در استان قزوین قابلیت تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع را دارند.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری **انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.