به گزارش ایرنا، هرسال با آغاز اسفند ماه تب و تاب فرا رسیدن سال نو همه جا را فرا می گیرد، در این میان آنچه که بیشتر ذهن جوانان را به خود مشغول می کند، برگزاری مراسم چهارشنبه (سوری) آخر سال است.
ممکن است خیلی از ما برای یکبار هم که شده بوته ای روشن کنیم یا از روی آن پریده باشیم، اما در کمتر از دو دهه گذشته این شب بیاد ماندنی به علت استفاده از مواد محترقه خطرناک، به شبی ترس آور و دلهره انگیز تبدیل شده است.
در گذشته مراسم چهارشنبه سوری به آتش افروزی و ترقه بازی ختم نمی شد، بلکه با برپایی آیین ها و آداب خاصی بدون وقوع کوچک ترین حادثه ای در میان خانواده ها و اقوام سپری می شد و یاد آن سال ها در ذهن و جان خانواده ها به یادگار می ماند.
خیلی از مراسم های چهارشنبه سوری هر چند خرافی بوده اند چون بوته افروزی و پریدن از آتش با شعر معروف زردی من از تو، سرخی تو از من، فال گوش نشینی و قاشق زنی، سفال شکستن، نقاره زدن، شال انداختن، نمک دادن و پختن آش به بوته فراموشی سپرده شده اند و سرخی زیبا و نه چندان مهربان آتش جای خود را به صدای مهیب مواد منفجره ای می دهد که در ساخت آن کمترین تدبیری برای ایمنی مصرف کننده رعایت نشده است.
نسل امروز که از چهارشنبه سوری تنها آتش افروزی آن را شنیده اند، به خیال آن که تنها آتش سنت این شب است، به هر طریق ممکن سعی می کنند این آتش را حفظ کنند.
باتوجه به اینکه مراسم جشن چهارشنبه سوری ابعاد اجتماعی قابل توجهی یافته است این مراسم بار مالی بسیاری به مجموعه های شهری، پزشکی، انتظامی و حتی خانواده های تحمیل می کند و چه بسا خطرات و صدمه های جانی آن تا پایان عمر با آسیب دیدگان همراه باشد.
ناجا استان قزوین در این زمینه با صدور اطلاعیه ای به فروشندگان مواد محترقه هشدار داده و از والدین نیز خواسته است با طرح و بیان مساله برای فرزندان خود بجای بهره مندی از ترقه که با سنت های ایرانیان هیچ سنخیتی ندارد، بستر شادی را بدون تعرض به حقوق دیگران فراهم آورند.
به گفته فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین، تخلیه هیجانات کودکان، نوجوانان و جوانان در سایه نظارت خانواده ها و آگاهی آنها از حقوق خود و دیگران، می تواند نویدبخش استقبالی زیبا از بهار باشد.
سردار مهدی محمودی با اشاره به چهارشنبه آخر سال، گفت: از والدین تقاضا داریم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و آسیب دیدگی برای فرزندانشان در این روز، کنار آنها قرار داشته باشند و مراقبت های لازم را انجام دهند.
وی اظهارکرد: متاسفانه همه ساله با وجود توصیه های پلیس در چهارشنبه آخر سال، شاهد وقوع حوادث تلخی هستیم که به علت بی احتیاطی و سهل انگاری افراد روی می دهد.
این مسئول انتظامی گفت: انتظار داریم به احترام شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو، ایجاد حریق های خطرناک و انفجارهای مهیب را در شهر شاهد نباشیم.
رییس مرکز مدیریت سوانح و فوریت های پزشکی استان قزوین نیز گفت: هر سال با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال شاهد وقوع حوادث هستیم که باید در این خصوص جوانان دقت بیشتری داشته باشند.
دکتر حبیب الله بهتویی افزود: در سال گذشته 92 مورد مصدومیت ناشی از حوادث شب چهارشنبه آخر سال در قزوین به وقوع پیوست که 83 مصدوم مرد و 9 نفر دیگر بانوان بودند.
وی اظهار داشت: متاسفانه در سال گذشته، سه تن در شهرهای الوند و دانسفهان جان خود را بر اثر حوادث چهارشنبه سوری از دست دادند.
این مسئول اضافه کرد: در سال گذشته تعداد افراد آسیب دیده 43 درصد نسبت به سال پیشتر افزایش داشت و تعداد فوتی ها هم سه برابر شده بود.
بهتویی، بیشترین تعداد مصدومان را در بین افراد 15 تا 25 سال ذکر کرد و افزود: بیشترین حوادث چهارشنبه سوری پارسال در استان مربوط به سوختگی بود.
این مسئول با بیان اینکه برای آگاه سازی خانواده ها نسبت به خطرهای چهارشنبه آخر سال دچار ضعف هستیم، بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر از سوی رسانه ها و آموزش و پرورش در این خصوص تاکید کرد.

*** 160 آتش نشان قزوینی برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه سوزی آماده هستند
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین از آمادگی این سازمان برای مواجهه با حوادث احتمالی چهارشنبه سوری در سطح شهر خبر داد، افزود: در روزهای عادی تنها 60 نفر از مامورین این سازمان آماده ارایه خدمات هستند.
غدیر موسی خانی اظهارکرد: امسال تمامی آتش نشانان در هشت ایستگاه آماده باش کامل هستند و همچنین در شش نقطه شهر از جمله سبزه میدان، خیام شمالی، عالی قاپو و محل‌های حساس، خودروهای آتش نشانی مستقر خواهد شد تا اگر حادثه‌ای رخ داد، اقدامات لازم انجام شود.
این مسوول افزود: علاوه بر ماشین های سازمان آتش نشانی، 15 خودرو نیسان امور اجرایی شهرداری و آتش نشانان موتورسیکلت سوار گشتی با کوله های ویژه اطفای حریق به این گروهها اضافه می شوند تا به همراه تجهیزات و نیروهای آتش نشان، آماده خدمت رسانی می باشند.
موسی خانی خاطرنشان کرد: تعدادی از خودروهای سازمان در ایستگاه ها و تعدادی نیز در سطح شهر و مکان هایی که متعلق به شهرداری است مستقر می شوند.
وی افزود: با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش پوسترهای آموزشی در خصوص آگاهی و ایمنی به کل مدارس ارسال شده است .
موسی خانی با بیان اینکه با وجود آماده باش تمامی کارکنان آتش نشانی در این شب ها به مردم توصیه می کنیم از خانه های خود خارج نشوند اظهار داشت: با توجه به اینکه ممکن است با وجود رعایت اصول ایمنی، برخی از شهروندان ناآگاه سبب آسیب به دیگر شهروندان شوند به همشهریان توصیه می کنیم تا آنجا که امکان دارد از خانه های خود در شب چهارشنبه سوری خارج نشوند.
این مسوول تاکید کرد: مشارکت شهروندان می تواند در کنار تمهیداتی که از سوی دستگاه های نظارتی در این شب به کار گرفته می شود، شب خاطره ساز و بدون آسیبی از چهارشنبه سوری را در اذهان شهروندان به جای بگذارد.
وی ضمن هشدار نسبت به استفاده کنندگان از ترقه، نارنجک های دستی و سایر مواد محترقه و خطرناک، از آنان خواست تا شادی و نشاط آستانه فصل بهار و عید نوروز را با بی احتیاطی به غم و اندوه بدل نکنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین افزود: رسانه ها نیز باید خطرات، آسیب ها و عوارض بازیهای خطرناک را به مردم گوشزد کنند و بحث آگاه سازی را در این خصوص اولویت کاری خود قرار دهند.
وی به فروشگاههای فروش رنگ و مواد شیمیایی، داروخانه ها و سایر واحدهای صنفی مرتبط توصیه کرد از فروش مواد آتش زا بویژه برای کودکان پرهیز کنند.
ذوالقدر خاطرنشان کرد: ترقه و دیگر مواد محترقه به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مواد احتمال دارد در اثر جابجایی ضربه و حرارت منفجر ‌شود، برهمین اساس، نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیر استاندارد نا ایمن است.
وی افزود: شهروندان هنگام آتش زدن بوته و هیزم باید توجه داشته باشند زمین محل مسطح و در صورت امکان، روی زمین خاکی یا سطح بتونی انجام شود و از افروختن آتش در گذرگاه‌های باریک، اماکن همجوار پست برق یا ایستگاه‌های کاهش فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی، نزدیک خودروها و فضاهای سبز به شدت پرهیز کنند.
این مسوول اضافه کرد: شهروندان در نزدیک محل ایجاد آتش، آب و خاموش کننده‌های دستی آماده کنند و پس از خاموش شدن بوته‌ها و سایر مواد سوخته شده، خاکستر باقیمانده را با آب کاملا خاموش و سپس محل را ترک کنند.
ذوالقدر اضافه کرد: درصورت بروز هرگونه آتش‌سوزی و حادثه دیگری در صورت گسترده بودن حریق، افراد مسن و کودکان را از محل حادثه به محل امن انتقال دهند و ضمن حفظ خونسردی، آدرس دقیق محل حادثه را به شماره تلفن 125 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین اطلاع داده و هنگام حضور آتش نشانان در مکان حادثه، نهایت همکاری را با آنان داشته باشند.
چهارشنبه آخر سال گذشته، 6 مورد آتش سوزی،6 مورد حادثه ناشی از آسیب ها و 43 مورد آتش سوزی ضایعات در قزوین گزارش شد.
7389/ 6128 *گزارش: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.