به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود:
همزمان با فروریختن بخشی از ضلع شرقی ورودی بنای تاریخی راسته قیصریه که بر اثر فرسودگی و بارش برف هشتم اسفند اتفاق افتاد، به یک باب حجره همجوار نیز آسیب‌هایی وارد شد.
وی اظهارکرد: گروه تخصصی مرمت اضطراری میراث فرهنگی هنگام مرمت آن و در جریان بندکشی دیواره، بر لایه ‌برداری فنی از پوشش های گچی الحاقی اقدام می کند که در این میان کتیبه‌ای نفیس و مرمرین در سر در بازار قیصریه پدیدار می شود که روشنگر بسیاری از ابهامات درباره بخشی از تاریخ بازار قیصریه می باشد.
حضرتی اضافه کرد: تا پیش از این گمان می رفت بازار قیصریه قزوین از آثار دوره صفوی است، ولی با خوانش این کتیبه معلوم شد راسته بازار قیصریه که در جنوب مسجدالنبی، شرق مجموعه بازار و شمال کاروانسرای رضوی 'شاه' قرار دارد توسط یکی از سادات عالی مقام قزوین در سال 1215 هجری قمری و در سال‌های آغازین حکومت فتحعلی شاه قاجار' بنا شده و آن را به نام بازار علی نامیده‌اند.
وی درباره ویژگی‌های هنری و تاریخی این کتیبه اظهار داشت: خوشنویسی ممتاز این کتیبه که با حجاری استادانه جلوه‌ای دیگر یافته به قلم نستعلیق است که متاسفانه کاتب از شاعر و تاریخ اثر نامی نبرده است، اما همزمانی نسبی سال تاسیس یا تجدید بنای مسجد النبی 'سلطانی' و راسته بازار علی 'معروف به قیصریه' و قطعی بودن بنای صفوی کاروانسرای رضوی 'شاه' می‌تواند به عنوان یک پژوهش دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد.
راسته قیصریه که اکنون به بازار فرش قزوین مشهور است با طاق‌های آجری مرتفع، دارای چهار درب ورودی به بازار می ‌باشد که در بخش شمالی به تیمچه سرباز، جنوبی به تیمچه سرپوشیده، شرقی به سرای وزیر و ورودی غربی به چهارسوق کوچکی متصل می‌شود.
7389/ 6128* خبرنگار: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.