به گزارش ایرنا، مسعود بابایی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: در سال جاری 20 هزار و 274 شغل جدید در استان قزوین ایجاد شده است.
وی ادامه داد: از این میان اطلاعات مربوط به 17 هزار و 974 شغل در سامانه ملی رصد که ویژه درج فرصت های شغلی جدید در کشور می باشد،ثبت شده است.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: 2 هزار و 300 شغل دیگر نیز توسط دستگاه هایی مانند بسیج سازندگی و شهرداری ها که امکان ثبت اطلاعات آنها در سامانه رصد پیش بینی نشده، ایجاد شده است.
وی یادآور شد: از شغل های ثبت شده در سامانه رصد،15 هزار نفر را مردان و سایر را نیز بانوان تشکیل می دهند.
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی قزوین با بیان اینکه در سامانه ملی رصد امکان هیچ گونه دخل و تصرف و ثبت اطلاعات نادرست و غیرواقعی وجود ندارد، گفت: مستندات مربوط به شغل های جدید موجود است و هیچ خدشه ای به فرصت های شغلی ایجاد شده نمی توان وارد ساخت.
وی با بیان اینکه در رابطه با شغل های جدید طرح راستی آزمایی به صورت تصادفی بر روی یک هزار و 17 شغل انجام شده که تنها 47 مورد دارای انحراف بوده است، اظهار کرد: نتایج این طرح صحت بیش از 95 درصد شغل های ایجاد شده را تائید می کند.
این مسئول اظهار کرد: با ایجاد شغل های جدید در استان شاهد افزایش 10 هزار نفری جمعیت بیمه شده اجباری در سازمان تامین اجتماعی بوده ایم.
بابایی یادآور شد: در ابتدا تعهد گنجانده شده در سند اشتغال قزوین برای سال جاری ایجاد 9 هزار و 218شغل بود که این رقم اهدافمان را برای کاهش نرخ بیکاری استان تامین نمی کرد بنابراین با دستور استاندار در این رابطه تجدید نظر شد و میزان تعهد به 20 هزار شغل افزایش یافت.

**کاهش نرخ بیکاری استان قزوین در سال جاری
این مسئول به کاهش نرخ بیکاری استان قزوین در سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: در آخرین گزارش مرکز ملی آمار که مربوط به تابستان امسال است، نرخ بیکاری استان 11.6 درصد اعلام شد که نسبت به آمار دوره قبل در بهار با سه دهم درصد کاهش مواجه بود.
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری قزوین در سال گذشته از میانگین کشور بالاتر بود، اظهار کرد: با فعالیت های صورت گرفته در حوزه های اقتصادی استان، امسال نرخ بیکاری کشور از متوسط کشور پائین تر شد.
بابایی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه منکر وجود بیکاری در جامعه نیستیم، اظهار کرد: با رشد جمعیت فعال و جویای کار، همچنان با سیل افراد متقاضی کار در استان روبرو هستیم.
وی با بیان اینکه اشتغال موضوعی پویا و محرک و تابع بخش های دیگر است و از مسائل مختلفی تاثیر می پذیرد، اظهار کرد: به همین دلیل در کنار فرصت های شغلی جدید امسال شاهد نزدیک به پنج هزار تعدیل نیروی کار در استان بوده ایم که سه هزار و 600 مورد از آنها مربوط به بخش صنعت و سایر به حوزه صنوف اختصاص داشته است.
این مسئول گفت: اگر شاهد اجرای طرح رونق تولید از سوی دولت نبودیم، بدون شک آمار کارگران بیکار شده از کار در استان بسیار بالاتر از مقدار یاد شده بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین یادآور شد: امسال 19 هزار جویای کار برای یافتن شغل در چهارده کاریابی استان ثبت نام کرده اند که این رقم در سال گذشته 14 هزار و 500 نفر بود.
این مسئول در ادامه یکی از مشکلات حوزه اشتغال را نبود تطابق بین مهارت و سطح دانش افراد جویای شغل با بازار کار عنوان کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر با به روزرسانی آموزش های فنی و حرفه ای برای حل این مشکل گام هایی برداشته شده است که البته کافی و جوابگو نیست.
وی تاکید کرد: برای حل معضل بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی باید ضمن سرمایه گذاری های جدید و بهبود فضای کسب و کار، مهارت های جامعه را به سمت حرفه های جدید و مبتنی با فناوری بالا پیش برد.

** وجود 61 واحد دارای مشکلات کارگری در استان قزوین
بابایی در ادامه به واحدهای مشکل دار استان در حوزه کارگری اشاره کرد و گفت: در این رابطه هم اکنون 61 واحد مشکل دار داریم که به درجه یک و 2 و واحدهای تعطیل شده دارای کارگر تقسیم می شوند.
این مسئول ادامه داد: این واحدها در مجموع دارای پنج هزار و 652 کارگر هستند و بیشترین آنها مربوط به مشاغل صنعت ساختمان با یک هزار و 300 نفر و خودرو با 500 نفر می باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین در ادامه از کاهش شکایات کارگری و کارفرمایی استان در سال جاری خبر داد و گفت: در 11 ماهه پارسال شاهد ثبت چهار هزار و 439 فقره دادخواست شکایت بودیم که این رقم در مدت مشابه امسال به سه هزار و 734 مورد کاهش یافته است.
این مسئول یادآور شد: در حال حاضر 319 تشکل کارگری و کارفرمایی در سطح واحدهای مشمول قانون کار در استان به فعالیت می پردازند.
وی، تعداد مستمری بگیران بیمه بیکاری در استان قزوین را نیز هشت هزار و 112 نفر اعلام کرد و گفت: در این رابطه ماهیانه نزدیک به 100 میلیارد ریال حقوق به مجموع این افراد پرداخت می شود.
بابایی همچنین از انجام 10 هزار و 511 فقره بازرسی توسط کارشناسان اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی قزوین از واحدهای مشمول قانون کار در استان در 11ماهه امسال خبر داد و گفت: این بازرسی ها به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون کار در واحدهای مشمول به انجام رسیده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست خبری از ثبت و بررسی 535 فقره حوادث ناشی از کار در استان ظرف 11 ماهه امسال خبر داد و گفت: در جریان این حادثه ها متاسفانه 20 کارگر فوت شده اند.
وی اظهار کرد: آمار مرگ و میر حوادث ناشی از کار در کشور و استان نسبت به میانگین جهانی بالاتر است و برای ارتقای فرهنگ ایمنی در کار نیازمند فرهنگ سازی بیشتر هستیم.
بابایی یادآور شد: امسال 12 هزار و 83 نفر ساعت آموزش به کارکنان واحدهای مشمول قانون کار استان در رابطه با ایمنی و بهداشت کار ارائه شده است.

** شناسایی یک هزار و 415 نیروی کار خارجی غیرمجاز در قزوین
بابایی در ادامه از شناسایی یک هزار و 415 نیروی کار خارجی (اتباع افغان) در استان ظرف 11 ماهه امسال خبر داد و گفت: این افراد که فاقد مجوز برای اشتغال بوده اند، در چهار هزار و 284 فقره بازرسی مورد شناسایی قرار گرفتند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: برای کارفرمایان متخلف که اقدام به کارگماری نیروهای خارجی غیرمجاز کرده بودند، 527 مورد برگ جریمه به میزان 3 میلیارد و 700 میلیون ریال صادر شد که تاکنون یکصد میلیون ریال آن وصول شده است.
بابایی، تعداد تعاونی های فعال استان را نیز 624 مورد اعلام کرد و گفت: از این میان 290 تعاونی در حوزه تولید، 191 تعاونی در بخش خدمات و 143 تعاونی نیز در قسمت توزیع به فعالیت می پردازند.
وی در پایان اظهار کرد:عمده مشکلات تعاونی های استان در بخش مسکن است و در این حوزه 10 تا 12 تعاونی مشکل دار داریم.
3013
انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.