به گزارش ایرنا، علیرضا وارثی یکشنبه شب در جلسه هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان که در استانداری برگزار شد، افزود: طرح آموزش همگانی پیشگیری از اعتیاد در جامعه 200 هزار نفری روستایی استان با بهره‌مندی از مربیان مطرح و با هدف اطلاع‌رسانی، افزایش سطح آگاهی، ارتقای نگرش روستائیان و کاهش آسیب‌های اجتماعی به مورد اجرا می‌شود.
وی، ورود به مجموعه روستایی که نگرانی از اعتیاد در آنها وجود دارد را گام نخست برای اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد دانست و اضافه کرد: با بررسی امکانات موجود در روستاها، گروه‌های اجرا کننده این طرح مشخص و اقدام های لازم برای مقابله و اجرای آن نیز به انجام رسیده است.
به گفته وارثی، یکی از دلایل اصلی برای جلوگیری از ابتلای فرد به آسیب ‌های اجتماعی، توانمندسازی افراد بوده که این مهم در زمینه پیشگیری بسیار موثر است.
این مسئول با اشاره به اینکه مناطق روستایی همواره از مشکلات خاصی برخوردار بوده، ادامه داد: مهاجرت به شهرها و نبودن نیروی انسانی متخصص از جمله عوامل مهم در عقب ماندگی فرهنگی، زیرساخت های توسعه ای و معضل بیکاری در حوزه روستاها است.
وی اضافه کرد: آشنایی با سوء مصرف موادمخدر سنتی و صنعتی در بین ساکنان 15 تا 55 سال مردم روستاها با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی آحاد مردم، افزایش آگاهی و نگرش روستائیان به عوارض سوء مصرف موادمخدر و ترسیم نقشه روستاهای استان مورد تاکید قرار دارد.
وارثی یادآور شد: علاوه براین، ما به دنبال آگاه سازی جامعه روستایی به ویژه نسل جوان هستیم و با ارائه خدمات مشاوره ای، درمان جدی آنان را مورد پیگیری قرار می دهیم.
وی افراد بین 15 تا 55 سال را جامعه مورد هدف مردم روستاها در این طرح دانست و گفت: با توجه به جمعیت 200 هزار نفری در 800 روستای استان، مجریان طرح از طریق سازمان های مردم نهاد با ارائه 32 ساعت آموزش فعالیت می کنند.
وارثی، مدت زمان اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در روستاهای استان را یک سال اعلام و افزود: با تصویب کارگروه این طرح، کارها و برنامه ریزی اولیه انجام شده و نظارت بر طرح نیز از سوی معاونت اجتماعی استانداری اعمال می شود.
وی، اعتبار طرح را 4 میلیارد ریال و از محل 10 درصد بودجه فرهنگی دانست و ادامه داد: برای هر روستا 5 میلیون ریال هزینه های آموزشی پیش بینی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این جلسه نبودن اطلاعات جامع و کافی در خصوص اعتیاد به موادمخدر در روستاهای استان را یکی از مشکلات برسر راه این طرح برشمرد و گفت: بسیاری از روستائیان در این زمینه اطلاعات مناسبی نداشته و همین موضوع باعث گرایش آنان به انواع موادمخدر شده که با اطلاع رسانی در این زمینه می‌توان بسیاری از این آسیب‌ها را کاهش داد.
دکتر منوچهر مهرام، طرح آموزش پیشگیری از اعتیاد در روستاهای استان را امری ضروری دانست و یادآور شد: بالا بردن سطح آگاهی مردم در این زمینه موجب کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی در این مناطق می شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از معتادان در این زمینه مقاومت نشان داده و قصد ترک ندارند، اضافه کرد: استفاده از ظرفیت بسیج و مساجد در این زمینه تاثیر گذار بوده و از توانمندی های این بخش ها به همراه مشارکت های مردمی می توان بهره لازم را گرفت.
وی در پایان یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در اجرای این طرح در روستاهای استان اعلام می کند.
7389/8054*خبرنگار: نسرین رحیمی** انتشار دهنده: رضا اسدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.