حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیط‌بانان اداره حفاظت تاکستان مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تایید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیط بانان اداره حفاظت شهرستان تاکستان، تایید و ثبت شد.

به گزارش جماران، حسن عباس نژاد افزود: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علف زارها، زمین های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می کند، به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است.

این مسئول گفت: عمر این گونه که طول بدن آن ۳۶ تا ۵۶ میلی متر و طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است، حدود ۱۵ ماه بوده و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه کمترین نگرانی (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین اظهار داشت: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن است به گونه ای که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است و حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان های تیز و مخروطی آن ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

وی یادآور شد: پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان،اردبیل،خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.