مشاهده حشره خوار کوتوله، کوچکترین پستاندار ایران+ تصویر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در شهرستان تاکستان مشاهده شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، حسن عباس نژاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تایید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران در استان تایید و ثبت شد.

 

مشاهده حشره خوار کوتوله در استان قزوین

عباس نژاد افزود: این حشره در یکی از روستا‌های بخش اسفرورین شهرستان تاکستان مشاهده شده است.

عباس نژاد ادامه داد: حشره خوار کوتوله با نام علمی Suncus etruscus که در علفزارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است.

او اضافه کرد: طول بدن این حشره پستاندار ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است.

مشاهده حشره خوار کوتوله در استان قزوین

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، طول عمر آن حدود ۱۵ ماه است و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه "کمترین نگرانی" (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

عباس نژاد افزود: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده است که مدام در حال خوردن باشد به طوری که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت وساز بدن این حیوان بسیار بالا است.

او اضافه کرد: حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آن‌ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: پراکنش جغرافیایی آن در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید