به گزارش خبرنگار مهر، رضا گروسی روز چهارشنبه در نشست با لطف الله سیاهکلی منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم که در اداره کار برگزار شد اظهار داشت: در استان قزوین ۱۵۹ هزار کارگر بیمه شده اجباری داریم که مشمول قانون کار داریم که ۹۶ درصد آنها قراردادی هستند.

وی بیان کرد: تعداد تشکل‌های کارگری استان ۳۵۸ تشکل فعال، شوراهای اسلامی، کانون و انجمن‌های صنفی است که در حوزه تشکل‌ها مدیریت می‌شود.

گروسی تصریح کرد: همچنین ۱۷۸ نماینده کارگری داریم که برای کاهش شکایات و مراجعات کارگران جلسات تعاملی با بازرسان و تشکل‌ها تشکیل شده تا بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و ر فاه اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: سال قبل ۳۵۶۴ کارگر برای شکایت از وضعیت خود به این اداره مراجعه کردند که تعداد آنها نسبت به سال قبل از آن حدود ۶ درصد کاهش داشته است.

وی از کاهش زمان رسیدگی به شکایات کارگران هم خبر داد و گفت: شکایت‌ها در مدت ۲۰ رو رسیدگی می‌شود.

۵ هزار کارگر در واحدهای بحرانی دچار چالش شده اند

گروسی با اشاره به مشکلات واحدهای بحرانی هم اظهار داشت: آمار واحدهای مشکل دار ماهانه تهیه شده و به مدیران ذیربط ارسال می‌شود که در حال حاضر ۵۵ واحد مشکل دار داریم که یا تعطیل شده و یا بیش از دو ماه معوقه حقوق دارند.

وی بیان کرد: در ای واحدهای مشکل دار و بحرانی تعداد ۵ هزار کارگر فعالیت داشته اند که امروز با چالش مواجهند.

گروسی اضافه کرد: پرداخت نشدن مطالبات قطعه سازان و تولیدکنندگان از سوی شرکت‌های دولتی از دیگر چالش‌ها است و امروز برای آن باید تدبیر کرد تا چالش‌ها بیشتر نشود.

ویگ فت: سو مدیریت، پرداخت نشدن مطالبات دولتی، تحریم و فروش نرفتن محصولات، افزایش قیمت‌ها، تعدیل نیرو، فرسودگی تجهیزات کارخانه‌ها از مهمترین عوامل رکود در برخی واحدهاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ضعف در قانون تجارت موجب شده نتوانیم اقدام مناسبی در این حوزه داشته باشیم که اصلاح آن در مجلس ضروری است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل مشکلات ایجاد شده در مسیر تولید بیش از ۵ هزار نیرو تعدیل شد و تاکنون ۸۲۰۰ نفر برای استفاده از بیمه بیکاری در سامانه ثبت نام کرده اند.

گروسی اظهار داشت: وظیفه اداره کار اجرای قانون کار است و ما خود را در کنار نمایندگان کارگری و کارفرمایی می‌دانیم تا احقاق حق کنیم.

وی ادامه داد: تقویت جایگاه بازرسان برای کاهش مراجعه کارگران و کارفرمایان را در اولویت قرار داده ایم تا شکایت‌ها کاهش یابد.

گروسی بیان کرد: در استان قزوین ۲۴۲۷ تعاونی داریم که ۷۹۷ مورد آن فعال هستند که با رسیدگی به مشکلات آنها می‌توان از این ظرفیت برای اشتغال استفاده بهتری کرد.

وی گفت: برون سپاری بخش عمده‌ای از کارها به بخش خصوصی در اولویت برنامه‌های امسال است و با این کار بخشی از مشکلات حل می‌شود.

گروسی از تدوین سند اشتغال استان هم خبر داد و افزود: صدور کارت مهارت در دستور کار است تا به کارگیری نیرو در واحدهای صنعتی با ارائه کارت مهارت باشد.

در ادامه شفیع آبادی معاون اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در تنظیم بازار کار و هدایت نیروی کار و واگذاری امور به بخش خصوصی وظیفه داریم و با راه اند ازی دفاتر کاریابی بخشی از هدف محقق شده است.

وی بیان کرد: در استان ۱۶ هزار اتباع بیگانه سکونت دارند که ۳۵۰۰ نفر آنها دارای کارت اشتعال هستند.

شفیع آبادی افزود: نرخ بیکاری در استان ۹.۹ درصد است و در حال حاضر ۳۸۶ هزار خانوار معادل ۸۷۴ هزار نفر یارانه می‌گیرند و ۲۸۴ هزار و ۶۶۷ نفر پس از مشکلات ناشی از انتشار ویروس کرونا بسته معیشتی گرفتند که معادل ۷۳.۵ درصد جمعیت استان است.

معاون اشتغال اداره کار استان یادآور شد: مشکلات بازار کار، نبود ساختارهای مناسب، نبود فرهنگ سازی، نوسان نرخ تورم و ارز و قوانین مزاحم از مهمترین چالش‌های این بخش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.