به گزارش خبرنگار مهر، قرارگاه پدافند زیستی روز دوشنبه در استانداری تشکیل جلسه داد تا با نظر کارشناسان برای هجوم ناخوانده سوسک‌های سیاه گندم تصمیم گیری شود.

حمید زینالی مدیرکل دامپزشکی استان قزوین هم گفت: سوسک‌ها از حشرات مفید هستند که در استرالیا آن را برای مبارزه وارد کردند تا به چرخه زیست محیطی آنها کمک کند.

وی اضافه کرد: بعد از گرم شدن هوا تا ۲۵ درجه باید شاهد افزایش حشرات باشیم و در تابستان امسال می‌توان منتظر افزایش کنه، مگس، تب کنگو، بیماری‌های دامی بود که برای آن باید تدبیر کرد.

کاهش ذخیره سموم در استان

وی گفت: در سال گذشته حدود ۴ هزار لیتر سم در استان مصرف شد اما در حال حاضر میزان ذخایر سموم کاهش یافته که باید برای آن اقدام کرد تا در صورت هجوم حشرات بتوان اقدام مناسبی صورت داد و با کمبود مواجه نشویم.

زینالی یادآور شد: در تب کریمه کنگو تاکنون هیچ موردی که متعلق با استان باشد مشاهده نشده و با مبارزه به موقع و آموزش نسبت به کنترل جمعیت حشرات اقدام کنیم.

وی اظهار داشت: باید منتظر هجوم حشرات باشیم البته این موضوع نگرانی ندارد اما برای تأمین سم باید اقدام کرد.

عباس نژاد مدیرکل محیط زیست استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر که در مراحل عبور از خشکسالی به تر سالی هستیم و طبیعت باید خود را هماهنگ کند اما گاهی زنبورداران هم سمپاشی هایی دارند که می‌تواند به پرندگان منطقه آُسیب برساند.

وی گفت: سمپاشی نابجا، نبود تعادل در کشت مزارع و نبود توالی کشت می‌تواند مشکل ساز باشد لذا باید خود را برای این پدیده‌ها آماده کنیم و با استفاده از گونه‌های مقاوم مراقب باشیم تا چرخه طبیعت را بر هم نزنیم.

عباس نژاد یادآور شد: متأسفانه در بخش کشاورزی استان از سموم زیاد استفاده می‌کنیم و باید منتظر حوادث باشیم و خود را آماده کنیم تا تعادلی در محیط ایجاد شود.

وی اظهار داشت: سوسک‌های سیاه گندم آثار نامطلوبی روی انسان و مزارع ندارد و باید برای مبارزه راه فیزیکی انتخاب شود تا طبیعت آُیب نبیند.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین افزود: پرندگان کنترل کننده حشرات و آفات هستند و راه ایمن کردن کمک به چرخه اکولوژیک طبیعت است که باید ما نیز به این چرخه احترام بگذاریم تا آُسیب ها بیشتر نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.