به گزارش خبرنگار مهر، لطف الله سیاهکلی روز چهارشنبه با حضور در اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین از طریق ویدئو کنفرانس با سعادتیان معاون سازمان املاک و اسناد کشور برای حل مشکلات زمین‌های کشاورزی گفتگو کرد.

در ادامه این گفتگو با تشکیل جلسه با مدیرکل و معاونان اداره ثبت اسناد و املاک استان مشکلات این اداره نیز مورد بررسی قرار گرفت.

صفدر کشاورز در این نشست اظهار داشت: در استان قزوین یک میلیون و ۵۳۸ هزار هکتار اراضی ملی، کشاورزی، بافت شهری و روستایی وجود دارد که دو سوم آن را اراضی ملی تشکیل می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۹۳۶ هزار هکتار از اراضی استان قزوین ملی و ۴۸۱ هزار هکتار آن کشاورزی و ۱۳ هزار هکتار بافت شهری و ۲۲ هزار هکتار هم بافت روستایی است.

کشاورز یادآور شد: در اراضی ملی در قبل از سال ۸۸ برای ۸۱۰ هزار هکتار اسناد دفترچه‌ای صادر شده بود که با تغییراتی که در روند صدور سند ایجاد شد باید همه آنها سند تک برگ دریافت کنند.

مدیرکل اداره اسناد و املاک استان قزوین تصریح کرد: در این راستا باید نقشه جغرافیایی ملک ارائه شود که در این بخش تهیه نقشه جانمایی و اصلاح و ثبت آن، در دستور بود که از مجموع ۹۳۶ هزار هکتار اراضی ملی استان تاکنون نقشه ۶۱۶ هزار هکتار تهیه شده است.

وی بیان کرد: همچنین از سوی منابع طبیعی ۱۷۲ هزار هکتار استانداردسازی و جانمایی شده که منجر به صدور سند تک برگی برای اراضی ملی شده است.

کشاورز تصریح کرد: در اراضی کشاورزی استان قزوین در حال حاضر ۱۲۳۲ پلاک کشاورزی داریم که در راستای اجرای طرح کاداستر تعداد ۳۸۷ پلاک نیز در دست اقدام است.

مدیرکل اداره اسناد و املاک استان قزوین گفت: همچنین تعداد ۸۳ پلاک کشاورزی نهایی شده که وسعت آن ۳۵۵ هزار هکتار است.

کشاورز اضافه کرد: در بافت شهری هم ۱۳ هزار هکتار جانمایی شده که ثبت یک چهارم آن انجام شده است.

اراضی نسق دار صاحب سند می‌شوند

وی در خصوص حل مشکلات چندین ساله کشاورزان زمین‌های کوچک هم مطالبی بیان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با امضای تفاهم نامه در تاریخ ۱۷ فروردین امسال بین سازمان اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شده اسناد تفکیکی زارعین صاحب نسق مشمول قوانین اصلاحات ارضی و قانون کشت موقت شوند و بر اساس تصرفات و قطعات مورد مالکیت در روستاها سند آنها صادر شود.

مدیرکل اسناد و املاک استان قزوین یادآور شد: در فاز اول اجرای این طرح اسناد کشاورزی حدود ۲۸ هزار هکتار مشمول طرح شده و حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار کشاورز و روستایی می‌توانند صاحب سند شوند و مشکلاتشان حل شود.

وی اضافه کرد: در گذشته به زمین‌های خرد و کوچک سند داده نمی‌شد اما امروز می‌توانیم همه کسانی که مالکیتی در زمینی دارند آن را به رسمیت شناخته و حقشان را اعاده کنیم و با این کار دغدغه نماینده محترم قزوین که به آن تاکید داشتند نیز برطرف می‌شود.

کشاورز بیان کرد: در استان قزوین ۱۰۹ دفتر اسناد رسمی فعالیت می‌کنند که در سال قبل ۳۵۵ هزار سند در دفترخانه دها تنظیم شد.

مدیرکل اسناد و املاک استان قزوین گفت: در استان قزوین ۶۳ دفتر ازدواج داریم که ۷۷۵۷ واقعه ازدواج ر آنها ثبت شد و در ۱۹ دفتر طلاق استان هم ۲ هزار و ۸۸۸ واقع طلاق به ثبت رسیده است.

کشاورز در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از استیجاری بودن ادارات ثبت اسناد و بدون تصدی بودن ۷۱ پست سازمانی گفت: در صورت اختصاص سالانه یک میلیارد تومان می‌توانیم با احداث ساختمان مستقل مشکلات فضای فیزیکی خود را در استان حل کنیم که در این راستا از نمایندگان استان انتظار مساعدت و همراهی داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.