علی فولیان روز چهارشنبه در بازدید از محل استقرار یگان حفاظت از اراضی موقوفه رشتقون از توابع شهرستان قزوین، افزود: موقوفات از مصادیق بارز حقوق عامه بوده و احیای حقوق عامه از وظایف دادستان به عنوان مدعی العموم است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به علت گستردگی اراضی موقوفه در استان قزوین و تشکیل نشدن یگان حفاظت در تمام نقاط قزوین، زمینه سوء استفاده برخی از افراد فراهم شده است.

معاون دادستان مرکز استان قزوین گفت: یگان حفاظت از اراضی موقوفه رشتقون بر اساس دستورهای قضایی صادر شده به صورت شبانه‌روز در این منطقه حضور داشته و اقدام به گشت‌زنی می‌کند و در صورت مشاهده هر گونه تعرض به این اراضی، متعرضان را دستگیر کرده و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

معاون دادستان قزوین گفت: برای بیش از ۲۴۱ هکتار از اراضی موقوفه در منطقه رشتقون قزوین سند مالکیت برای اداره کل اوقاف استان صادر شده است، اما به دلیل ضعف عملکرد نظارتی از سوی دستگاه‌های ذیربط، برخی از نقاط این اراضی، مورد تعرض و تصرف برخی از اهالی این منطقه قرار گرفته است.

وی افزود: این موضوع با توجه به اهمیت آن، در چندین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان مطرح و مستندات لازم مورد بررسی قرار گرفت.

معاون دادستان مرکز استان قزوین تصریح کرد: در نهایت بر اساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال مقرر شد، اداره کل اوقاف استان به منظور حفاظت و حراست از این اراضی با بهره گیری از عواید کلیه موقوفات نسبت به نصب بیلیبورد با متن مصوب شورای حفظ حقوق بیت المال و با ذکر جزئیاتی از قبیل سند، کروکی و شماره پلاک ثبتی اراضی ۲۴۱ هکتاری در محل ورودی روستا اقدام نماید.

فولیان افزود: همچنین باید اداره کل اوقاف با همکاری نیروی انتظامی با استقرار کانکس و به کارگیری نیرو به صورت شبانه روزی از اراضی موقوفه حفاظت نمایند که تمامی این موارد اجرایی شده است.

معاون دادستان قزوین گفت: متعرضان به اراضی موقوفه که با سوء استفاده از خلاءهای موجود برای تصرف این اراضی اقدام کرده‌اند، باید شخصاً نسبت به رفع تصرف اقدام کنند، در غیر این صورت بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

فولیان با بیان اینکه وقف به عنوان یک میراث فرهنگی باید دوام داشته باشد، بیان داشت: برخی از این تعرضات در سال ۹۸ رفع تصرف شد و حدود ۴۰ مورد دیگر هنوز اجرایی نشده که بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان، نسبت به رفع تصرف این موارد اقدام خواهد شد.

روستای رشتقون از توابع شهرستان قزوین در ۱۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.