شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از ثمرات مهم انقلاب شکوهمند اسلامی هستند و باید به عنوان حلقه‌های رابط دولت و ملّت برای حل مشکلات جامعه تلاش کنند.

روز نهم اردیبهشت ماه در تقویم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز شوراها نامگذاری شده که این خود فرصتی مناسب است تا از شوراهای اسلامی به عنوان تلاشگران عرصه‌های اجتماعی و مردمی تجلیل و قدردانی شود.

رشد و توسعه شهرهای استان قزوین در حوزه ارتقای سرانه‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی، مذهبی و... مرهون برنامه ریزی و تصمیم گیری مجموعه مدیریت شهری از جمله اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان است و باید نقش آنها را در این زمینه بسیار بالا و ارزشمند دانست.

خبرنگار ایرنا به بهانه گرامیداشت روز شورا با فرج الله فصیحی رامندی عضو شورا و رییس کمیسیون مالی و اقتصادی شورای اسلامی شهر قزوین گفت و گو کرده و از وی درباره مهمترین مسایل و چالش‌های مدیریت شهری قزوین پرسیده است.

ایرنا: مهمترین چالش‌های مالی شهرداری قزوین را در سال جاری چه می‌دانید؟

سال جاری را با پدیده نگران کننده کرونا شروع کردیم و با توجه به شعار در خانه بمانیم و انجام نشدن فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، اولین مشکل شهرداری کاهش درآمد خواهد بود که طبعا رکود پروانه‌های عمرانی را به دنبال دارد.

چالش دوم بدهی شهرداری به بانک شهر است که به واسطه تادیه نشدن به موقع منجر به افزایش سود و جریمه تاخیر گردیده و ماهانه حدود ۶ میلیارد تومان هزینه مالی را به شهرداری تحمیل کرده است.

تاثیر منفی دیگر کاهش درآمد، تامین نشدن اعتبار لازم برای تکمیل پروژه‌ها خواهد بود و این تاخیر در تکمیل و تحویل طرح‌ها نیز هزینه مضاعفی بر شهرداری تحمیل می‌کند.

ایرنا: برخی از طرح‌های شهری قزوین مانند پروژه حکم آباد سالهاست نیمه کاره رها شده‌اند دلیل آن چیست و چه خسارات و آسیب‌هایی به دنبال دارد؟

متاسفانه برخی از پروژه‌ها به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، سوء مدیریت یا نگاه سودگرانه و بی توجهی به خواسته‌های سرمایه گذاران طی سال‌های گذشته نیمه کاره مانده و به افزایش هزینه و قیمت نهایی منجر شده است.

هماهنگونه که اشاره شد برخی از این پروژه‌ها با اخذ تسهیلات احداث شده و به واسطه تکمیل نشدن، سود و جرایم سنگین مالی را بر شهرداری تحمیل نموده است.

امیدوارم شهردار جدید با توجه به سوابق خویش بتواند با واگذاری یا تکمیل پروژه‌ها نسبت به پرداخت تسهیلات و جرایم متعلقه اقدام نماید.

ایرنا: شما خواستار بازگشت مدیریت سایت محمدآباد به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های زیست محیطی استان به مجموعه مدیریت شهری شده‌اید، تحویل نشدن این سایت به شهرداری چه تبعات و مشکلاتی در پی دارد؟

سایت پسماند محمدآباد با منابع شهرداری قزوین احداث شده است ولی با توجه به تصمیم حاکمیتی استان به عنوان یک مرکز پسماند استانی تشخیص داده شد که یک گام ارزشمند در راستای حفظ محیط زیست و سلامت هم استانی‌ها محسوب می‌شود.

 با توجه به این موضوع، شورای اسلامی شهر قزوین خواستار احقاق حقوق شهرداری قزوین در این سایت شده است و همچنین بر مدیریت متخصصان و اهل فن بر آن تاکید دارد تا در آینده دچار فاجعه زیست محیطی در دفن زباله نشویم.

باید از همین امروز به فکر احداث لندفیل‌های جدید برای دفن زباله با رعایت اصول فنی بود.

ایرنا: ساماندهی ورودی‌های شهر، تعیین و تکلیف محله امامزاده حسین (ع) و شهید انصاری از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات این شهر است، آیا در این خصوص تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟

در خصوص ساماندهی ورودی‌ها و امامزاده حسین (ع) و شهید انصاری شرقی باید به این نکته اشاره کرد که در قزوین کارگروهی با مشارکت چند دستگاه وارد عمل شده‌اند اما بنا به دلایل متعدد و اختلاف‌های موجود میان دستگاه‌ها کار به سرانجام نرسیده است.

ساماندهی امامزاده حسین(ع) باید با مشارکت چند دستگاه صورت گیرد ولی هریک از آنها با نگاه جزیره‌ای و توجه به منافع سازمان خود به نوعی در پیشرفت امور ممانعت ایجاد می‌کنند.

خیابان شهید انصاری شرقی نیز به دلیل تعارض دیدگاه میان مسوولان میراث فرهنگی، شهرداری و ... پیشرفت چشمگیری نداشته و از طرفی دخالت مسوولان کشوری نیز منجر به ایجاد موانع در این طرح گردید و آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

مشکل دیگر در کار گروهی استان در اجرای طرح‌های عمرانی، فقدان اعتبار کافی است، استان قزوین به دلایل متعدد از زمان استان شدن تاکنون در مقایسه با دیگر استان‌ها از اعتبار ملی کمی برخوردار بوده است.

ایرنا: عملکرد شورا و شهرداری را در خصوص ورزش و سلامت شهروندان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدیریت شهری در دوره شورای پنجم اقدامات نرم افزاری در حوزه فرهنگ و ورزش به عمل آورد و با حمایت از تیم‌های ورزشی و تشکیل جلسات با اقشار مختلف اجتماعی و... در این خصوص گام برداشت.

در حوزه سخت افزاری نیز با احداث خانه تئاتر، پارک بانوان و ... گام‌هایی برداشته شده؛ ولی به نظر اینجانب این اقدامات کارنامه قابل قبولی را برای مدیریت شهری برجای نگذاشته است.

خصوصا در ارتباط با وظیفه اصلی شورا که انتخاب شهرداری متعهد، متخصص و کاربلد بوده در ابتدای شروع فعالیت خود بروز و ظهور خوبی نداشت و متاسفانه بیش از نیمی از سال ۹۸ را در وضعیت بلاتکلیفی و سرپرستی گذراند.

امیدوارم در یکسال باقی مانده از عمر شورای شهر، شهردار جدید با عملکرد جهادی بتواند جبران مافات نماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.