به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه خمسه ظهر چهارشنبه در دیدار با لطف اله سیاهکالی نماینده منتخب مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی که با حضور معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، با بیان اینکه بخش کشاورزی گستردگی بسیار زیاد دارد اظهار کرد: جهاد کشاورزی اکثر اغلب امور تولیدی و خدماتی را به بخش خصوصی واگذار کرده و خود نقش هدایتگری را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی بهره وری آب در بخش کشاورزی است، اظهار داشت: از سال ۷۴ تا ۹۴ حدود ۲۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده که و امروز این میزان به ۵۴ هزار هکتار رسیده است.

خمسه تصریح کرد: در حال حاضر استان؛ پتانسیل و آمادگی زیادی برای اجرای سامانه نوین آبیاری را دارد، به طوری که پتانسیل آبیاری نوین در استان ۲۵۰۰ هکتار است و طی دو سال گذشته ۲۰ هزار هکتار اجرا شده است.

وی یادآور شد: همچنین سال گذشته ۱۱۴ کیلومتر لوله گذاری در مزارع کشاورزی استان انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: جهاد کشاورزی استان بدنبال ایجاد تحول در بخش خاک در سال جهش تولید است.

وی با بیان اینکه؛ پاشنه آشیل وزارت جهاد کشاورزی؛ تنظیم بازار محصولات کشاورزی است گفت: بازار با تولید باید همراه باشد تا بتوان در امر تولید و عرضه هماهنگی ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه ضریب بهره وری اب در بخش کشاورزی استان نسبت به کشور بسیار بالا است گفت: الگوی کشت محصولات کشاورزی تهیه و با اصلاحیه انجام شده که سطح زیر کشت بر اساس آب انجام می‌شود.

وی داشتن خاک مستعد؛ کشاورزان خوب و ضریب تبدیل و بهره وری آب در بخش کشاورزی را از مهمترین ویژگی بخش کشاورزی استان برشمرد و گفت: برنامه متناسب با سازگاری آب در استان را تنظیم کرده ایم.

خمسه اظهار داشت: در تخصیص آب از رودخانه شاهرود برای توسعه باغ در اراضی شیبدار با رایزانی و پیگیری مستمر حدود ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب برای بیش از ۴۶۰۰ هکتار پروانه صادر شده است.
به گفته‌ی هیچ گونه مشکلی در تأمین نهاده‌های کشاورزی در استان برای کشت محصولات وجود ندارد.

وی در ادامه به اهمیت نظام مهندسی کشاورزی در بخش اشاره کرد و گفت: نظام مهندسی کشاورزی استان با ۵ هزار عضو علاوه بر وظیفه صدور مجوز و آموزش بهره برداران؛ وظیفه شناسایی و هدایت سرمایه گذار در بخش را نیز بعهده دارد.

خمسه خاطر نشان کرد: امیدواریم با حضور نمایندگان منتخب استان شاهد رشد و توسعه استان در بخش کشاورزی باشیم زیرا به راهنمایی نمایندگان احتیاج داریم و امیدواریم بتوانیم با وحدت رویه و همکاری مضاعف مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.