دکتر پیمان نامدار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همزمان با شیوع ویروس کرونا سه طرح دارویی و تحقیقاتی شامل ۲ طرح از سوی مرکز تحقیقات نهاد ریاست جمهوری و زیر نظراساتید آن حوزه نظیر دکتر قانعی به همراه همکاران متخصص این دانشگاه در بیمارستان ولایت قزوین آغاز شده و یک طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی نیز شامل برخی از داروهای تولید داخل که برای سایر بیماری‌ها استفاده می‌شود اما به صورت ترکیبی برای تعداد محدودی از بیماران کرونایی و با رضایت آگاهانه آنها در حال انجام است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، وقتی دارویی در پروپوزالی مطرح و به بیمار داده می‌شود، داروهای جایگزین آن قطع و این خطر وجود دارد که دارویی که هنوز تایید رسمی آن گرفته نشده و کارآزمایی‌های بالینی و حیوانی خود را نیز طی نکرده، خدای ناکرده منجر به عوارض و آسیب به بیماری که از کرونا بهبود یافته و سپس دچار عوارض دیگری شود.

وی، یکی از راه‌های گسترش و پیشبرد علم را انجام پژوهش‌های درست، منطقی، با حفظ اخلاق حرفه‌ای همراه با طی مراحل علمی آن دانست و اظهار داشت: به همین منظور باید در انتظار اصلاح و بازگشت طرح‌های یاد شده به دانشگاه بود.

این مسوول یادآور شد: دارویی که برای ویروس کرونا از صفر تولید و کارآزمایی بالینی و حیوانی به همراه دز کشندگی آن نیز مشخص نشده باشد، استفاده آن برای بیمار هم از نظر علمی و اخلاقی به هیچ عنوان صحیح نبوده و به همین منظور بیشتر داروهایی که به عنوان ماده اولیه به دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌شود نیازمند آن است که پروسه‌های یاد شده که دوره طولانی نیز دارند را بگذرانند تا خدای ناکرده بیمار پس از بهبودی با عوارض بعدی آن روبرو نشود.

نامدار با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی توسط همان شرکت‌های دانش بنیان مورد پیگیری قرار گرفته، تصریح کرد: برخی از این شرکت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی قزوین مستقر بوده و گروهی نیز در پارک علم و فناوری قزوین استقرار یافته و با این دانشگاه نیز در ارتباط مستقیم قرار دارند.

به گفته وی، در حوزه دانش بنیان هم اکنون محصولاتی برای تولید مواد ضدعفونی در پارک علم وفناوری مورد تحقیق قرار دارد که برخی از اساتید ما نیز با این گروه همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به مراحل یکی از داروهای مورد تحقیق، گفت: این دارو به نام فاویپیراویر، یک داروی ژاپنی است که در آن کشور نیز مورد تست قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.