یوسف شیخ الملوکی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توجه به هشدارهای هواشناسی در روزهای بهاری موجب شده از خسارتهای احتمالی ناشی ازسیل کاسته شود لذا جایگاه این اداره در مدیریت بحرانی مهم و حیاتی است.

وی افزود: در شرایط کنونی هشدارها با تعیین رنگ‌ها داده می‌شود تا شناسایی راحت تر باشد که رنگ نارنجی برای وضعیت آماده باش، زرد در وضعیت هشدار و قرمز شرایط پیشگیرانه است.

شیخ الملوکی بیان کرد: از یک هفته قبل یک سیستم مدیترانه ای مرطوب وارد منطقه شده که روز شنبه وضعیت هشدار اعلام شد و وضعیت نارنجی بود.

بارش‌ها ادامه خواهد یافت

مدیرکل هواشناسی استان قزوین تصریح کرد: ناپایداری وضعیت آب و هوایی در استان قزوین تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت اما شدت بارش‌ها کاهش یافته و نگران سیلاب نخواهیم بود.

شیخ الملوکی افزود: میزان بارش‌ها در قزوین ۷۱ میلیمتر، آبیک ۶۰ میلیمتر، آوج ۵۱ میلیمتر، بویین زهرا ۶۱ میلیمتر، رازمیان ۵۴ میلیمتر، سیردان ۲۰ میلیمتر، کوهین ۲۳ و معلم کلایه ۷۷ میلیمتر گزارش شده است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین که بیشترین بارش ثبت شد در مدت ۳۶ ساعت ۳۴ میلیمتر بارش داشتیم که امسال در ۱۲ ساعت ۵۰ میلیمتر بارش ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین یادآور شد: امسال با شدت بارش‌ها مشکل خاصی نداشتیم و با اطلاع رسانی به موقع و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی که پای کار بودند با تهدیدی روبرو نشدیم و سیلاب‌ها مهار شد.

شیخ الملوکی اضافه کرد: در استان قزوین ۳۰ ایستگاه باران سنجی داریم که هر کدام بارش‌های بالای ۵۰ میلیمتر را ثبت کردند.

وی گفت: در حال حاضر به ۶ ایستگاه خودکار دیگر نیاز داریم که اگر اعتبار تجهیزات تأمین شود قادریم آنها را احداث کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین یادآور شد: در صورت احداث این ایستگاه‌ها و دریافت کد بین المللی می‌توانیم نیاز بخش شمالی استان را تأمین کنیم.

راه اندازی هر ایستگاه ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد

وی تصریح کرد: راه اندازی هر ایستگاه بدون احتساب قیمت زمین بالغ بر ۲۵۰ میلیون تومان نیاز دارد که در صورت تأمین بخشی از اعتبارات در استان می‌توانیم برای اجرایی شدن کار اقدام کنیم.

افزایش ۵۷ میلیمتری بارندگی‌ها در استان

شیخ الملوکی اظهار داشت: در سال گذشته میزان بارش‌ها تا ۱۰۴ میلیمتر و امسال تا ۹۶ میلیمتر ثبت شده است اما در فروردین ماه با افزایش ۵۷ میلیمتری روبرو بودیم.

وی گفت: بارش‌ها تا آخر فروردین ادامه خواهد یافت و سال پربارانی را تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.