استان قزوین در زمینه صنعت و کشاورزی از پیشینه درخشانی برخوردار است و با وجود اینکه کمتر از یک درصد خاک میهن اسلامی را در برگرفته اما  سالانه بین چهار تا پنج درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و در بخش صنعت نیز با داشتن نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی یکی از قطب های این بخش در ایران است.

در سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری به نام "رونق تولید" نام گذاری شد، گام های بلندی در این استان برای تحقق شعار سال برداشته شد که در گزارش ایرنا به گوشه ای از آنها و دستاوردهای کسب شده در این خصوص از زبان مسوولان اشاره شده است که از جمله آنها باید به راه اندازی دوباره نزدیک به ۵۰ واحد تولیدی، جذب ۳۰۰ سرمایه گذار در بخش های کشاورزی و صنعت و بهره برداری ۷۰۰طرح کشاورزی و صنعتی اشاره کرد.

در سالی که گذشت در کنار دستاوردهای کسب شده در حوزه تولید، گام های بلندی نیز در این استان در زمینه جذب سرمایه گذار برداشته شد که لازمه تقویت تولید است.

حمایت تمام قد از سرمایه گذاران در راستای تحقق شعار سال

تولید، رونق و جهش در آن بدون سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران ممکن نیست، استان قزوین در زمینه جذب سرمایه گذاران بخش تولید هم صنعت و هم کشاورزی طی سال های اخیر و با حمایت های دولت و پای کار آمدن بخش خصوصی قدم های زیادی برداشته است.

استاندار قزوین در همین خصوص گفت: از سرمایه گذاران و کارآفرینان در این استان به طور تمام قد حمایت می کنیم چرا که میهن اسلامی ما امروز بیش از هر زمان دیگری به رونق و جهش تولید نیازمند است و در همین راستا، یکی از مهم ترین اولویت های کاری ما در سال گذشته و همچنین امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده است، پشتیبانی از تولید و تقویت حمایت از سرمایه گذار است.

هدایت الله جمالی پور اظهار داشت: دولت همه توان خود را به کار گرفته است تا برای حضور سرمایه گذاران شرایط را آسان کند و در این زمینه شاهد تلاش های زیادی بوده ایم که همچنان ادامه دارد که یکی از آنها ایجاد زیرساخت های لازم در شهرک های صنعتی برای حضور و فعالیت صنعتگران و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب از جمله ساخت شهرک های گلخانه ای و اجرای شبکه های آبیاری نوین در بخش کشاورزی برای تقویت سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت های استان و کشور برای جهش تولید استفاده کنیم، اظهار داشت: در سال رونق تولید با وجود همه تنگناها و مشکلات تنها در ایام دهه مبارک فجر شاهد افتتاح چندصد طرح به ارزش هزار میلیارد تومان در شهرها و روستاهای استان بودیم که نشان از تلاش مجموعه دولت و بخش خصوصی و مردم برای عمران و توسعه دارد که امیدواریم این روند با شتاب بیشتری در سال جهش تولید تداوم داشته باشد.

صدور ۴۳۰ پروانه بهره برداری از واحدهای صنعتی در قزوین

رئیس  سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: در سال رونق تولید ۴۳۰ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی در این استان با سرمایه گذاری ۱۸ هزار میلیارد و ۴۷۵ میلیون ریال صادر شد که زمینه اشتغالزایی مستقیم برای ۶ هزار و ۵۷۶ نفر را فراهم کرد.

سعید نبیل یادآور شد: پروانه های بهره برداری صادر شده برای واحدهای صنعتی استان قزوین در سال رونق تولید نسبت به سال گذشته از نظر تعداد ۴۴ درصد و از نظر سرمایه گذاری ۳۵ درصد و اشتغالزایی ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین گفت: سال گذشته همچنین ۶۵۱ فقره جواز تاسیس با ۱۰۷ هزار میلیارد و ۲۴۵ میلیون ریال سرمایه گذاری و ۲۳ هزار و ۶۹۹ نفر اشتغالزایی در استان قزوین صادر شد که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر تعداد ۱۹ درصد و از نظر سرمایه گذاری ۶۲ درصد و از نظر اشتغالزایی ۳۶ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اظهار داشت: شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص آن حجت را برما تمام کرد و در سال جهش تولید باید به گونه ای بکوشیم که جهش تولید را در عمل محقق کرده و به خوبی آنرا لمس کنیم که این مهم تلاش و همت مضاعف مسوولان در همه قوا، بانک ها، بخش خصوصی و کارآفرینان و سرمایه گذاران و همچنین همراهی مردم را می طلبد.

رونق سرمایه گذاری صنعتی در قزوین با واگذاری۲۱۷ هکتار زمین به سرمایه گذاران 

سال ۹۷ با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی پیش روی کشور، سال رونق سرمایه گذاری صنعتی در قزوین و اقبال سرمایه گذاران بخش صنعت برای فعالیت در این استان بود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اظهار داشت: در سال گذشته که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شد، ۲۱۷ هکتار زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان به سرمایه گذاران بخش صنعت واگذار شد که از این حیث قزوین را جزو استان های برتر کشور در زمینه جذب سرمایه گذار قرار داد.

حمیدرضا خانپور با بیان اینکه واگذاری ۲۱۷ هکتار زمین در شهرک های صنعتی قزوین در سال قبل در حالی رقم خورد که سال قبل از آن شاهد واگذاری ۱۵۷ هکتار زمین بودیم، گفت: این میزان زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین برای ساخت واحدهای تولیدی به ۱۰۳ سرمایه گذار واگذار شده است که زمینه اشتغال ۴ هزار و ۴۰ نفر را در آینده فراهم خواهد کرد.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاری های خوب انجام شده از سوی دولت در زمینه تقویت زیرساخت ها در شهرک ها و نواحی صنعتی از جمله زمین ارزان قیمت با امکانات زیربنایی و خدماتی از جمله آب، برق، گاز،مخابرات، شبکه روشنایی، آسفالت کشی و خیابان و فضای سبز و ... در کنار مزایای قزوین از جمله نزدیکی به تهران و قرارگیری در شاهراه ارتباطی و پیشینه مناسب در بخش صنعت موجب شده تا این استان در سال های اخیر در زمینه جذب سرمایه گذار صنعتی در کشور همواره جزو پیشتازان باشد.

این مسوول گفت: ۵۷۱ طرح تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین در دست احداث است که در سال جهش تولید برای راه اندازی و بهره برداری هر چه زودتر آنها تلاش خواهیم کرد.

احیای ۴۹ واحد تولیدی راکد در شهرک های صنعتی قزوین

استان قزوین علاوه بر یک شهر صنعتی (البرز، نخستین شهر صنعتی ایران) دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است که در آنها نزدیک به هزار واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری هستند، با این وجود بعضی از این واحدها در سالیان گذشته به دلیل مشکلات مختلف دچار رکود شده و غیرفعال شدند.

در سال رونق تولید شاهد احیا و جان گرفتن دوباره ۴۹ واحد تولیدی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بودیم.

واحدهایی که در سالیان گذشته به واسطه مشکلات مختلف اقتصادی از جمله کمبود نقدینگی و نداشتن مواد اولیه و نبود بازار، بدهی های بانکی و ... تعطیل شده و کارگران آنها از کار بیکار شده بودند اما با تلاش مضاعف مدیران بخش دولتی و خصوصی بار دیگر سرپا شده و چرخ تولید در آنها به چرخش درآمد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین در همین رابطه گفت: سال گذشته با تلاش های انجام شده شاهد بازگشت ۴۹ واحد راکد و تعطیل تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان به چرخه تولید بودیم.

حمیدرضا خانپور گفت: با راه اندازی دوباره این واحدهای تولیدی در سالی که رونق تولید نام داشت، زمینه اشتغالزای برای بیش از ۱۲۰۰ نفر به شکل مستقیم فراهم شد.

این مسوول گفت: ۲۱ واحد از واحدهای تولیدی راکد و تعطیل شده که به چرخه تولید بازگشتند در شهرک صنعتی لیا در شهرستان قزوین قرار داشتند و سهم واحدهای احیا شده در شهرک صنعتی آراسنج بوئیین زهرا ۱۰ واحد، شهرک صنعتی کاسپین هفت واحد، شهرک صنعتی خرمدشت چهار واحد، ناحیه صنعتی دانسفهان سه واحد، شهرک صنعتی حیدریه ۲ واحد، شهرک صنعتی حکیمیه یک واحد و شهرک صنعتی آبیک یک واحد بوده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین گفت: راه اندازی دوباره این واحد در شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه آمریکا رخ داده و نشان داد که با خودباوری و تلاش مضاعف می توان گام های بلندی در عرصه تولید و شکوفایی صنعت در کشور برداشت و امیدواریم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده است نیز بتوانیم تعداد بیشتری از واحدهای راکد را به چرخه تولید بازگردانیم.

راه اندازی ۲۴۰ طرح کشاورزی در قزوین

در سالی که گذشت، شاهد راه اندازی و بهره برداری بیش از ۲۰۰ طرح مختلف کشاورزی در قزوین بودیم که نوید سرمایه گذاری مناسب در این بخش در راستای تامین امنیت غذایی و اشتغالزایی و رونق تولید را می داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در همین رابطه گفت: در سال گذشته که به نام رونق تولید نام داشت، ۲۴۰ طرح مختلف در زمینه های دام و طیور، گلخانه، صنایع کشاورزی و شیلات، جنگل و مرتع، آب و خاک و دام وطیور در استان بودیم.

فاطمه خمسه افزود: این طرح ها با سرمایه گذاری نزدیک به ۱۶۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت و بخش خصوصی راه اندازی و به بهره برداری رسیدند و زمینه اشتغالزایی مستقیم برای ۷۳۳ نفر را فراهم کردند و همچنین با اجرای این پروژه ها نزدیک به هفت هزار خانوار به شکل مستقیم از مزایای آنها بهره مند شدند.

این مسوول یادآور شد: تزریق سه هزار و ۸۲۳ میلیارد ریال انواع تسهیلات بانکی نقش مهمی در بهره برداری و یا آغاز به کار عملیات اجرای طرح های جدید کشاورزی در قزوین داشت.

وی همچنین گفت: سال گذشته در بخش کشاورزی قزوین شاهد ایجاد اشتغال مستقیم برای سه هزار و ۸۴۸ نفر و صدور کد از سوی سازمان تامین اجتماعی برای آنان بودیم و به این ترتیب بیش از ۱۰۰ درصد تعهد اشتغالزایی استان در بخش کشاورزی محقق شد.

خمسه با اشاره به نقش اجرای سامانه های نوین ابیاری در کاهش مصرف آب، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های تولید و افزایش تولید محصول، گفت: در سال گذشته با حمایت های دولت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه نوین آبیاری مجهز شدند.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری مدرن تجهیز شده اند که بیشتر این مقدار طی پنج ساله اخیر رقم خورده که نگاه ویژه دولت به این بخش و رفتن به سمت کشاورزی مدرن را نشان می دهد.

این مسوول با بیان اینکه هر ساله بین چهار تا پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در قزوین تولید می شود و این در حالی است این استان کمتر از یک درصد مساحت کشور را دربردارد، گفت: سال گذشته بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان قزوین تولید شد.

وی اظهار داشت: دشت حاصلخیز قزوین قابلیت بالایی در زمینه کشاورزی دارد و اولویت ما حفظ این قابلیت در کنار حفظ و رونق تولید محصولات کشاورزی است.

راه اندازی شهرک گلخانه ای ۷۱ هکتاری در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قزوین در سال رونق تولید از رشد قابل توجهی برخوردار بود، در همین خصوص گفت: در سال رونق تولید شاهد یک اتفاق خوب در کشاورزی قزوین بودیم و آن هم راه اندازی شهرک گلخانه ای نودهک تاکستان در فاز اول به مساحت ۷۰ هکتار و واگذاری زمین به سرمایه گذاران آن بود.

وی اظهار داشت: زیرساخت های لازم در این شهرک گلخانه ای با سرمایه گذاری بخش دولت فراهم شده و در آینده نه چندان دور قزوین به یکی از قطب های تولید محصولات گلخانه ای در کشور تبدیل خواهد شد.

خمسه گفت: در سال رونق تولید شاهد جذب حدود ۱۷۱ سرمایه گذار در زمینه گلخانه ها و واگذاری بیش از ۱۳۲ هکتار زمین به آنها بودیم.

این مسوول گفت: با ایجاد زیرساخت در این شهرک گلخانه ای علاوه بر سرمایه گذاری و اشتغالی که در این بخش شاهد آن خواهیم بود، باید به مزایایی چون کاهش مصرف آب و افزایش تولید و قابلیت خوب برای صادرات نیز اشاره کرد.

وی اظهار داشت: سال ۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری به نام جهش تولید نام گذاری شده را باید سال شکوفایی گلخانه های استان قزوین نام گذاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.