به گزارش خبرنگار مهر، پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به همراه عبدالله آقا علیخانی بازرس کل استان قزوین از بیمارستان صحرایی قزوین که به صورت موقت در محل نمایشگاه بین المللی قزوین برپا شده است بازدید کرد.

نامدار که این روزها به همراه کادر ایثارگر پزشکی و درمانی خود شاید سخت‌ترین و حساس‌ترین روزها را می‌گذارند و برای درمان بیماران و نیز تأمین تجهیزات پزشکی کادر درمانی و پرستاران بیمارستانها آرام و قرار ندارد در تلاطم است تا چالش‌های این بخش را کاهش دهد هر چند این روزها جوابگوی مدیران زیادی است و رسانه‌ها نیز همواره از وضعیت ویروس کرونا جویا می‌شوند تا اطلاعات دقیق‌تری به مردم منتقل کنند.

بازدید این مدیر پزشک جوان از بیمارستان صحرایی فرصتی شد تا با آرامش بیشتری چند سوال از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بپرسیم تا بهانه‌ای باشد برای تشکر از تلاش ایثارگرانه کادر درمانی استان قزوین و ایشان نیز با آرامش به سوالات ما پاسخ داد.

* بیمارستان صحرایی در واقع به عنوان یک مرکز پشتیبانی با چه هدفی راه اندازی شده است؟

به هر حال ویروس کرونا استان و کشور ما را وارد شرایط خاصی کرده و در کنار توجه به وضعیت کنونی ویروس و درمان بیماران باید برای آینده هم فکر کنیم که اگر خدای ناکرده شرایط بدتر شد و تخت‌های بیمارستانی کنونی نتوانست جوابگو باشد بتوانیم بخشی از بیماران را به مکان جدید منتقل کنیم.

این بیمارستان با ظرفیت ۴۵ تخت برپا شده و همه امکانات یک بیمارستان مانند رادیولوژی، سی سی یو، آی سی یو، بخش زنان، اطفال، جراحی و اتاق عمل را دارد و با داشتن ژنراتور مستقل با حدود ۸ کانکس و یک چادر بزرگ امکانات یک بیمارستان جنرال را دارد.

در کنار آن در داخل سوله‌های نمایشگاه هم تعداد ۱۲۰ تخت برای دوران نقاهت پیش بینی شده که می‌تواند تا ۶۰۰ تخت افزایش یابد تا کسانی که از بیماری بهبود یافته‌اند اما در خانه امکان استراحت ندارند بتوانند در این مکان دوران نقاهت ۱۴ روزه را با آرامش سپری کرده و درمان دارویی دریافت کنند.

البته این بیمارستان در چند ساعت برپا می‌شود و قابل انتقال به هر نقطه استان نیز هست و بیمارستان صحرایی استان قزوین در ردیف بیمارستان‌های چابک کشور محسوب می‌شود که در گذشته نیز مورد استفاده بوده و ما در چند مانور و نیز حادثه زلزله از خدمات آن بهره برده‌ایم و در سال گذشته نیز در منطقه کهک خدمات کارشناسی داد و الان هم آمادگی خدمات درمانی دارد و امروز ضمن بازدید در جریان امکانات آن قرار گرفتیم.

* برای کاهش نگرانی مردم آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان قزوین را تشریح بفرمائید؟

باید اذعان کرد که در دوره پیک بیماری هستیم و هنوز به سطح نزولی و آرامش نرسیده‌ایم و در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۸۰ تا ۱۲۰ نفر بیمار با علائم حاد تنفسی به بیمار ستان‌های استان مراجعه کرده و پذیرش می‌شوند.

بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت باید بهبود و درمان بیماران در مراکز بیمارستانی استان صورت گیرد که در حال حاضر به دلیل کمبود آزمایشگاهی امکان تست همه بیماران نیست ولی بیماران حاد را تست می‌کنیم و در صورت مثبت بو دن افراد بستری شده و تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند.

* گام اول درمان بیماران با تست مثبت چیست؟

گام اول آموزش افراد برای پیشگیری است و سپس قرنطینه بیماران در اولویت است و با اقداماتی که صورت گرفته می‌توان امیدوار بود که در دو هفته آِینده قادریم پیک بیماری را کاهش دهیم، البته باید گفته شود هر چند این بیماری تاکنون برای جوانان خطر نداشته اما همین جوانان که در بازار و پاساژها و مراکز جمعیتی حضور پیدا می‌کنند می‌توانند ناقل بیماری به داخل منازل خود باشند که ما نگران این موضوع هستیم لذا اکیداً توصیه می‌کنیم که همه مردم پویش # در خانه بمانیم.، را همراهی کنند.

* آیا این پویش با استقبال گروههای مختلف روبرو شده است؟

بله خیلی از اصناف به این پویش پیوسته‌اند و هر چقدر ما ارتباط اجتماعی و تماس شهروندان را کمتر کرده و حلقه و زنجیره انتقال بیماری را قطع کنیم به اهداف خود رسیده‌ایم، لذا توصیه می‌شود هرگز برای مسافرت نوروزی برنامه ریزی نکنند و همچنان بیماری را جدی و خطرناک بدانند و تاکید داریم از استان‌های دیگر هم میهمان نپذیرید زیرا آلودگی در کشور پراکنده شده و هر فردی می‌تواند ناقل بیماری باشد.

* همچنان رعایت بهداشت فردی را توصیه می‌کنید؟

این موضوع حیاتی است زیرا این ویروس یک دوره کمون ۱۴ روزه دارد که علائم بیماری دیده نمی‌شود و این زمان بدترین دوران برای انتقال ویروس است و گاهی یک فرد که علائم مشخصی ندارد و می‌تواند ناقل بیماری باشد به همین دلیل بهترین راهکار پیشگیری از ویروس رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی است.

* نقش خیرین در این شرایط حساس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بدون شک بدون مشارکت مردم و خیرین نمی‌توان از این شرایط سخت عبور کرد، ما در بیمارستانها روزانه حدود ۸ هزار عدد ماسک نیاز داریم و لباس‌های ویژه ما هر کدام ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد که در طول هفته باید تعویض شود که هزینه سنگینی است و در این راه به کمک خیرین نیازمندیم تا بخشی از نیات خیرخواهانه خود را در این زمینه عملی کنند و به کمک کادر پزشکی بشتابند تا کارها دچار وقفه نشود.

خیرین می‌توانند نذر خود را به صورت ماسک، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی در این شرایط حساس اهدا کنند و بدانند کار بزرگ و خداپسندانه ای را انجام می‌دهند که همه ما دعاگوی آنها خواهیم بود.

* کدامیک از بیمارستانها در اختیار بیماران مبتلا به کرونا است؟

اکثر بیمارستان‌های جنرال استان بیمار کرونایی را پذیرش کرده‌اند و تنها بیمارستان‌های تک تخصصی مانند شهید رجایی، بیمارستان اطفال قدس و بیمارستان کوثر از این دایره مستثنی هستند البته بیمارستان‌های خصوصی هم همکاری خوبی داشته‌اند و آمادگی دارند در صورت تکمیل بیمارستان‌های دولتی ظرفیت خود را در اختیار بیماران غیر کرونایی قرار دهند تا بخش‌های ما آزاد شود و در اختیار بیماران تنفسی قرار گیرد.

* آیا مواد ضدعفونی و الکل و تجهیزات مورد نیاز شما تأمین می‌شود؟

با تمهیداتی که از سوی سازمان صمت و معاونت غذا و دارو و استانداری صورت گرفته خوشبختانه مواد ضد عفونی و ژل و الکل در بیمارستانها توزیع شده البته در تأمین ماسک کمبود داریم و اگر بتوانیم تجهیزات مصرفی پزشکی استان را به طور کامل تأمین کنیم، چالش‌های ما کاهش می‌یابد.

* آیا کادر درمانی در استان به ویروس آلوده شده‌اند؟

خوشبختانه ما کادر درمانی فوتی نداشتیم اما تعداد زیادی از همکاران ما به ویروس آلوده شده‌اند و در قرنطینه هستند و از سوی سازمان صمت تعهد شده تولیدات ماسک و ضد عفونی بالا برود و نیازها تأمین شود.

* چه صحبتی با کادر درمانی و مردم دارید؟

از طریق رسانه‌ها به کادر بهداشت و درمان استان خدا قوت و خسته نباشی می گویم و برای همه آرزوی سلامتی دارم و ما برای تجدید قوای این افراد ایثارگر در همه بیمارستانها برنامه داریم و مشوق‌های ناچیزی پیش بینی کرده‌ایم و موضوع جابجایی هم مطرح است که تجدید قوا کنند.

افرادی که با کمترین امکانات در خدمت مردم هستند از مردم انتظار دارند توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند و بهترین تشکر و قدردانی مردم از کادر درمانی این است که بهداشت فردی و اجتماعی را جدی بگیرند و در خانه بمانند در مراکز جمعیتی حاضر نشوند زیرا اگر فشار کادر درمانی کمتر شود بهترین خدمات را ارائه خواهند داد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.