شیوع ویروس کرونا که امروزه به یک معضل جهانی تبدیل شده علیرغم تمامی تهدیدات و خطرها به راحتی با رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی در سطح جامعه و مراکز تجمع و خرید و فروش شهروندان قابل پیشگیری است.
در این میان، نانوایی‌ها جزو مراکز مهم مراجعه تعداد بسیاری زیادی از شهروندان در روز هستند و به اذعان کارشناسان، رعایت مسایل بهداشتی در این واحدها نقش موثری در پیشگیری از ویروس کرونا ایفا می‌کند.
با توجه به شیوع گسترده این ویروس، شهروندان در مراجعه به نانوایی‌ها دغدغه‌ها و نگرانی‌های مختلفی از قبیل اینکه آیا نانوا و فروشنده از سلامت برخوردار هستند و ناقل ویروس نیستند، آیا محلی که برای خنک شدن نان‌ها استفاده می‌شود عاری از ویروس است، آیا رد و بدل کردن پول باعث آلودگی نان می‌شود، آیا دادن کارت بانکی به فروشنده و وارد کردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارت خوان باعث آلودگی دست‌ها و متعاقب آن آلودگی نان‌ها نمی‌شود، آیا با استفاده از پلاستیک برای انتقال نان به منزل، ویروس را هم انتقال می‌دهیم و ... وجود دارد که باید با رعایت دقیق مسایل بهداشتی از سوی واحدهای نانوایی مرتفع شود.
متاسفانه برخی واحدهای نانوایی‌ها در استان هنوز شیوع ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند و نه تنها مسایل بهداشتی از قبیل پوشیدن دستکش، گندزدایی و ضدعفونی کردن محل پخت نان، استفاده از ماسک و کلاه را جدی نگرفته بلکه بسیاری از دوستان و آشنایان خود را نیز با لباس‌های آلوده به بخش طبخ نان راه می‌دهند.
این رفتار واحدهای نانوایی نشان می‌دهد که آنها با اصول اولیه اقدامات پیشگیرانه در مقابله با ویروس کرونا آشنا نبوده و چیزی به عنوان رعایت مسایل بهداشت فردی برای آنها تعریف نشده است.

ویروس کرونا در بسیاری از واحدهای نانوایی قزوین جدی گرفته نمی‌شود

یکی از شهروندان قزوینی هنگام خرید نان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بسیاری از واحدهای نانوایی استان علیرغم شیوع ویروس کرونا نسبت به رعایت مسایل بهداشتی دغدغه‌ای نداشته و اصلا این ویروس را جدی نگرفته اند.

علی اصغر کریمی افزود: بسیاری از این نانوایی‌ها بدون لباس بهداشتی، دستکش، مواد شوینده و بهداشتی اقدام به طبخ و عرضه نان می‌کنند و حتی دوستان، آشنایان و صاحبان مشاغل همجوار خود را بدون رعایت مسایل بهداشتی به بخش طبخ و خمیرگیری نانوایی راه می‌دهند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این واحدهای نانوایی حتی تذکر شهروندان را نیز جدی نمی‌گیرند و جواب می‌دهند اگر ناراحت هستید از جای دیگر نان تهیه کنید.

کریمی گفت: این رفتار واحدهای نانوایی، سلامت خود آنها و بسیاری از شهروندان دیگر را به خطر می‌اندازد و موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جامعه خواهد شد.

۴۰ درصد واحدهای نانوایی قزوین، مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

کارشناس مسوول اداره بهداشت شهرستان قزوین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد واحدهای نانوایی شهرستان مسایل بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت می‌کنند و در این میان تعدادی از واحدها نیز نسبت به رعایت این مسایل بی توجه هستند.

محمد تقی سلیمانی افزود: ۱۵ هزار واحد صنفی در سطح شهرستان فعال هستند و نباید انتظار داشته باشیم شبکه بهداشت شهرستان با ۱۵ بازرس بهداشت بتواند به همه این واحدها نظارت و رسیدگی مستمر داشته باشد.

وی اضافه کرد: با وجود همه این مشکلات، رعایت تمامی نکات بهداشتی مقابله با ویروس کرونا به واحدهای نانوایی شهرستان تاکید شده است و با متخلفان نیز بدون هیچ اغماض و تعارفی برخورد خواهیم کرد.

این مسوول اضافه کرد: طبق آیین نامه بهداشتی ابلاغ شده باید واحدهای نانوایی، یک نفر را برای دریافت پول تعیین کرده و به صورت مستمر نیز برای گندزدایی واحد نانوایی اقدام کنند که هنوز در برخی واحدها عملیاتی نشده است.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند به سامانه ۱۹۰ یا شماره ۳۳۶۵۸۲۶۰ و ۳۳۶۷۰۱۱۰ تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

بسیاری از مصوبات شورای تامین استان برای مقابله با کرونا اجرایی نشده است

کارشناس مسوول اداره بهداشت شهرستان قزوین اضافه کرد: متاسفانه برخی از مصوبات کمیته استانی مقابله با ویروس کرونا از قبیل نظارت بیشتر بر واحدهای نانوایی، تعطیلی روزبازارها و شنبه و جمعه بازارها هنوز اجرایی نشده و در واقع این مصوبات، ضمانت اجرایی نداشته است.

سلیمانی اضافه کرد: تعطیلی بازار سنتی و پاساژهای داخل شهر در این کمیته مصوب شده ولی هنوز ابلاغ نشده است و طی روزهای گذشته روزبازارهای قزوین و اقبالیه فعال بوده اند.

وی افزود: با وجود اینکه فعالیت مجتمع‌های اقامتی بین راهی، استخرها، مهدهای کودک، باشگاه‌ها و ... تعطیل شده اما به دلیل شیوع سریع این ویروس، بیمارستان‌های استان در حال اشباع شدن هستند و باید از طریق رعایت مسایل بهداشتی و در خانه ماندن جلوی انتشار بیشتر این ویروس را گرفت.

سلیمانی گفت: طبق مصوبه کمیته استانی مقابله با کرونا باید از تجمع ۱۰ نفر بالاتر در مکان‌های عمومی جلوگیری شود ولی هم اینک بسیاری از جاهای پرجمعیت مثل اصناف، پاساژها یا بازارهای سنتی فعالیت دارند و باید برای تعطیلی این مراکز که تهدیدی برای سلامت مردم هستند، اقدام شود.

۵۰ کارتن مواد ضدعفونی کننده میان واحدهای نانوایی توزیع شد

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به واحدهای نانوایی ابلاغ کرده‌ایم تا حد ممکن از دریافت پول نقد خودداری کرده و مشتریان نیز از کارتخوان برای پرداخت مبلغ نان استفاده کنند.

 محمد بهرامی افزود: متاسفانه بسیاری از شهروندان این مساله را رعایت نکرده و برای دریافت پول خرد باقی مانده خود با نانوایان مجادله می‌کنند.

وی اضافه کرد: به واحدهای نانوایی استان تاکید کرده‌ایم که شاطر و خمیرگیر به هیچ عنوان نباید به نان دست بزنند و تا حد ممکن از کارتخوان و دستکش برای دریافت پول نقد استفاده کنند.

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان قزوین با اشاره به گلایه تعدادی از شهروندان در خصوص رعایت نشدن مسایل بهداشتی در برخی واحدهای نانوایی، گفت: برای رفع این مشکل، مواد ضدعفونی و بهداشتی، ماسک، کلاه و ... خریداری شده و در اختیار واحدهای نانوایی شهرستان قرار خواهد گرفت.

بهرامی در خصوص ضدعفونی و گندزدایی واحدهای نانوایی، گفت: ۵۰ کارتن مواد ضدعفونی کننده از سوی اتحادیه خریداری و میان واحدهای نانوایی توزیع شد البته برخی از این واحدها نیز برای دریافت این مواد اقدام نکرده اند که باید برخورد لازم با آنها صورت گیرد.

این مسوول به شهروندان توصیه کرد: حتما در پرداخت مبلغ نان از کارتخوان استفاده کنند تا جلوی انتقال بیشتر این ویروس در سطح جامعه گرفته شود.

تاکنون ۲۰۷ نفر از شهروندان قزوینی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۶ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

 ۷۴۰ واحد نانوایی در شهرستان قزوین مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.