زهرا علیخانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سلامت روان یکی از مواردی است که رعایت آن می‌تواند به سلامت جسم کمک کند و اگر جسم در معرض تهدید قرار گیرد موجب آسیب به سلامت روان می‌شود.  
وی در خصوص ترس ایجاد شده در پی شیوع بیماری کرونا، اظهار داشت: در حال حاضر رفتارهای بیمارگونه همچون وسواس ناشی از کرونا بسیار آسیب‌ بیشتری از خود بیماری در پی خواهد داشت.
علیخانی با بیان اینکه نگرانی و ترس از ویروس کرونا تا اندازه‌ای که بتواند هیجانات را کنترل و این بیماری را مدیریت کند عقلانی و منطقی است، ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در اضطراب و استرس دارند در حالیکه می‌توان با آرامش روانی، برخی از مشکلات جسمی را نیز کنترل کرد.
این روانشناس خاطر نشان کرد: باید به ابعاد روانشناختی این بیماری و هشدارهای جدی در مورد آن توجه داشت و نگرانی بیش از اندازه را در جامعه در خصوص آن به خوبی مدیریت کرد تا از بحران‌های شدید روانی جلوگیری شود.
علیخانی با بیان اینکه در مواقع بحران، سطح هیجانات منفی افزایش پیدا می‌کند، افزود: این استرس و اضطراب می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را ضعیف کرده و آنها را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها کند.
وی اضافه کرد: هیجانات اگر به خوبی کنترل نشود منجر به ضعف سیستم ایمنی در دراز مدت می‌شود و می‌تواند جسم را درگیر کرده و سلامتی را از میان ببرد.
این روانشناس بالینی توصیه کرد: مردم باید خبرهای مهم و رسمی را از منابع معتبر دنبال کرده و از پیگیری اخبار در شبکه‌های مجازی دوری کنند.
وی با بیان اینکه تعداد افراد مبتلا نشده یا درمان شده این بیماری بسیار بیشتر از مبتلایان است، افزود: رسانه‌ها نیز سعی کنند بیشتر اخبار مثبت از این بیماری را در جامعه انعکاس دهند تا بار منفی اضطراب و استرس آن کاهش یابد.
علیخانی با بیان اینکه به هیچ عنوان نباید اجازه پیگیری اخبار کرونا به کودکان داده شود، افزود: تکرار اخبار مرتبط با کرونا و به دنبال آن استفاده از الفاظی مانند قرنطینه، بیماری و... باعث ایجاد استرس و محرک‌های منفی در ذهن کودکان می‌شود بنابراین باید کودکان را با اتخاذ آموزش‌های لازم در خصوص خود مراقبتی و پیشگیری و رعایت بهداشت در این زمینه آماده کرد.  
این روانشناس بالینی به والدین توصیه کرد: صحبت کردن با کودکان و بیان اینکه این بیماری شبیه نوعی سرماخوردگی بسیار شدید است و برای پیشگیری از ابتلا باید تمام موارد بهداشتی را رعایت کنند در شرایط فعلی ضروری است.
علیخانی افزود: شهروندان با همدلی و همراهی در کنار خانواده به خود یادآوری کنند که قوی هستند و می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه بر این بیماری فایق آیند.
بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تا روز ۱۳ اسفند تعداد کل مبتلایان قطعی به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر، فوتی‌ها به ۷۷ نفر رسیده و ۴۳۵ نفر نیز بهبود یافته است.
تاکنون ابتلای قطعی ۵۵ نفر از شهروندان قزوینی به ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تایید شده است که از این تعداد چهار نفر متاسفانه فوت کرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.