«...اگر نمایندگان مجلس بخواهند رویه همیشگی را در پیش بگیرند، هیچ امیدی به اصلاح مشکلات کارگری نیست؛ ما خواهان نمایندگانی فعال و پویا در حوزه کارگر هستیم که تمام فکر و ذکرشان را روی این قشر متمرکز کنند...» اینها بخشی از سخنان یکی از نمایندگان کارگری در کارخانجات استان قزوین بود که مطالبه خودش را از نمایندگان استان عنوان می‌کرد.

به عقیده فعالان و تشکلات کارگری، از بین ۲۹۰ نماینده مجلس، کمتر از ۱۰ درصد به معضلات و مشکلات کارگری توجه می‌شود و این درحالی است که با توجه به تحریم‌ها و اوضاع اقتصادی جامعه، رفع مشکلات این طبقه باید بیشتر جلوه کند.

تشکلات کارگری قزوین معتقدند که چپ و راست سیاسی دردی از مشکلات جامعه کارگران دوا نمی‌کند و مجلس به عنوان یکی نهاد قانونگذار که خط و مشی نظام را ترسیم می‌کند، باید بار مشکلات را در جامعه از دوش کارگران بردارد.

فعالان کارگری استان قزوین نیز معتقدند که اگرچه نمایندگان آنها توانسته بودند بیشتر از نمایندگان کشور به مسائل کارگری ورود پیدا کنند، اما در بین آنها نیز یک وحدت رویه روی مسائل کارگری وجود ندارد و برخی از آنها هیچ علاقه‌ای به این حوزه ندارند.

استان قزوین به لحاظ وجود ۶۴ درصد جمعیت کارگری و به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و کشاورزی کشور، نیازمند حمایت بیشتری از طبقه کارگر است و همین موضوع سبب شد تا به سراغ فعالان و تشکلات آنها رفته تا ببینیم از نمایندگان منتخب خودشان در مجلس یازدهم چه انتظارت و توقعاتی دارند.

تشکلات کارگری قزوین معتقدند که چپ و راست سیاسی دردی از مشکلات جامعه کارگران دوا نمی‌کند و مجلس به عنوان یکی نهاد قانونگذار که خط و مشی نظام را ترسیم می‌کند، باید بار مشکلات را در جامعه از دوش کارگران بردارد.

قانونگذاران مجلس یازدهم باید جایگاه تشکلات کارگری را تقویت کنند

اصغر رحیم‌لو یکی از نمایندگان کارگری در کارخانجات استان قزوین که اکنون چند سالی بازنشسته شده و به شغل مسافرکشی روی آورده است، به خبرنگار ایرنا گفت: اواخر دهه ۹۰ کارخانه ما در شهر صنعتی البرز دارای تشکل کارگری بود و بنده به عنوان کارگر رسمی شرکت می‌توانستم صدای کارگران را به نفع مطلوب به گوش مسئولان برسانم.

وی افزود: پس از مدتی یک کارگر قراردادی به جمع تشکل کارگری کارخانه اضافه شد و چون بنده در شرف بازنشستگی بودم، امورات را به ایشان سپردم، اما پس از مدتی متوجه شدم که ایشان آنچنان که باید و شاید نمی‌تواند مانند من مشکلات کارگران را پیگیری کند و باعث نارضایتی کارگران شده است.

رحیم لو تصریح کرد: وقتی علت را از او جویا شدم، به من گفت که بین کارگر رسمی و قراردادی تفاوت بسیاری وجود دارد و من اگر بخواهم مانند تو رفتار کنم، کارفرما هرگز با من تمدید قرارداد نخواهد کرد و قطعا اخراج خواهم شد.

این کارگر بازنشسته ادامه داد: تازه فهمیدم که قانون تا چه اندازه می‌تواند از کارگر و تشکلات آنها حمایت کند، چون من رسمی بودم و می‌توانستم در مقابل کارفرما قدرت چانه زنی داشته باشم، در صورتی که کارگر قراردادی این امکان را نداشت.

وی اظهار داشت: در همین مجلس دهم پیش ۲ نماینده در قزوین رفتم و موضوع را به صورت کامل شرح دادم، به آنها گفتم که به دنبال تقویت تشکلات کارگری باشند، اما آنها گفتند که این امکان مقدور نیست و جایی برای چنین صحبت‌هایی در مجلس وجود ندارد.

یک کارگر بازنشسته در قزوین: فهمیدم که قانون تا چه اندازه می‌تواند از کارگر و تشکلات آنها حمایت کند، چون من رسمی بودم و می‌توانستم در مقابل کارفرما قدرت چانه زنی داشته باشم، در صورتی که کارگر قراردادی این امکان را نداشت.

رحیم لو تاکید کرد: امروز من به عنوان یک کارگر بازنشسته و با تجربه در حوزه کارگری از نمایندگان مجلس یازدهم می‌خواهم که به فکر تقویت جایگاه تشکلات کارگری باشند و با تقویت این نهادهای صنفی بار مشکلات را از جامعه بردارند.

نمایندگان مجلس یازدهم بر روی مدیریت کارخانجات نظارت کنند

یکی از فعالان کارگری در قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه استان قزوین دارای چهار نماینده در خانه ملت است، اما ارتباط جامعه کارگری استان در مجلس دهم با ۲ نماینده بسیار بیشتر بود، به طوری که ۲ نماینده دیگر اصلا به حوزه کارگری ورود پیدا نمی‌کردند.

محمد امانی افزود: جلوگیری از افزایش سن بازنشستگی، مخالفات برای محاسبه سن حقوق از ۲ سال به پنج سال و پیگیری دستمزدهای معوقه کارگران کنتورسازی و تولی پرس تنها از سوی ۲ نماینده در استان قزوین پیگیری می‌شد و ۲ نماینده دیگر نقش منفعلانه داشتند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دهم تا حدودی رضایت کارگران را برآورده ساخته بودند، اظهار داشت: حرف ما به نمایندگان مجلس یازدهم پیگیری مجدانه در حوزه رونق تولید است، اگر تولید افزایش یابد، اشتغال به همراه خواهد داشت و مشکلات کارگران برطرف می‌شود.

امانی تصریح کرد: ما کارگران خبر داریم که در بیشتر مواقع سرمایه گذارانی که می‌خواهند کارخانجات را راه‌اندازی کنند با موانع و سنگ اندازی ادارات روبرو می‌شوند و این جا نماینده مجلس است که باید پیگیر تسهیل روند سرمایه‌گذاری و تولید در استان باشد.

این فعال کارگری ادامه داد: البته این به آن معنی نیست که به هرکسی تسهیلات بدهند، بلکه متقاضی سرمایه‌گذاری باید کننده کار باشد، چون موارد بسیاری داشتیم که شخصی تسهیلات رونق تولید دریافت کرده و به جای آنکه سرمایه را به کارخانه ببرد، در موارد دیگری هزینه کرده است و این نبود نظارت سبب می‌شود تا در نهایت کارگر متضرر شود.

امانی یک فعال کارگری در قزوین: موارد بسیاری داشتیم که شخصی تسهیلات رونق تولید دریافت کرده و به جای آنکه سرمایه را به کارخانه ببرد، در موارد دیگری هزینه کرده است و این نبود نظارت سبب می‌شود تا در نهایت کارگر متضرر شود.

امانی یادآور شد: نمایندگان مجلس یازدهم روی مدیریت کارخانجات به صورت پلکانی نظارت کنند و بر اساس روند پیشرفت و شایستگی مدیر هر کارخانه مجوز دریافت تسهیلات را صادر نمایند.

قراردادهای موقت کارگری انگیزه را از کارگر گرفته و بهره‌وری را کاهش داده است

رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: درحالی که چهار نماینده قزوین باید نمایندگان کارگران استان باشند، اما در مجلس دهم این اتفاق نیفتاد و فقط ۲ تن از نمایندگان پیگیر مشکلات کارگری بودند.

آیت اسدی افزود: در برنامه ششم توسعه ۶ ایراد اساسی در حوزه کارگران وجود داشت که موارد لازم برای رفع این ایرادات را به چهار نماینده استان اعلام کردیم، اما فقط یک نفر پیگیر رفع آنها شد و دیگران تلاشی در این رابطه نداشتند.

وی تصریح کرد: اصلاح قانون کار، مشکلات تامین اجتماعی، بالابردن سن بازنشستگی کارگر و تغییر محاسبه میانگین حقوق کارگر از جمله مواردی بود که مطالبه اصلی کارگران به شمار می‌رفت، اما فقط برخی نمایندگان مجلس دهم در قزوین به آن توجه داشتند.

اسدی تاکید کرد: امروز به نمایندگان مجلس یازدهم در استان قزوین می گوییم که مطالبه اصلی ما ساماندهی قراردادهای موقت کارگری است که باعث شده انگیزه کارگر را از او گرفته شود و بهره وری صنعت را کاهش دهد.

این نماینده کارگری در استان قزوین همچنین گفت: نمایندگان باید پیگیر صادرات غیرنفتی باشند تا بار دولت را کاهش داده و معیشت کارگر و حقوق بگیر را تامین کنند، چون تجربه ثابت کرده هرگاه دولت در آرامش و رفاه بوده، کارگر و حقوق بگیر نیز از امکانات و رفاهیات بیشتری برخوردار است.

اسدی با بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم باید به جای تشدید تحریم‌ها به دنبال کاهش آن باشند، گفت: کارگران اجازه ندهند فشار اقتصادی روی مردم افزایش یابد، این مهم ترین موضوعی است که باید در دستور کار نمایندگان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یک کارخانه برای بروزرسانی و احیا، نیازمند قوانین حمایتی است که این قوانین از زیر دست نمایندگان خارج می‌شود، بنابراین باید همه نمایندگان تلاش کنند تا قوانینی شایسته وضعیت کنونی جامعه وضع کرده و حمایت های بیشتری را در حوزه کارگر اعمال کنند.

اسدی رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان قزوین: تجربه ثابت کرده هرگاه دولت در آرامش و رفاه بوده، کارگر و حقوق بگیر نیز از امکانات و رفاهیات بیشتری برخوردار است.

نمایندگان مجلس کمتر از ۱۰ درصد در حوزه کارگران فعال بودند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قزوین نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مجلس دهم و تمام نمایندگان آن به طور کلی چه کاری برای کارگران انجام دادند؟ کارگر درگیر مسائل و معضلات فراوانی است و در چند سال گذشته زحمتکشان جامعه شرایط خوبی نداشتند.

ابوالفضل فتح اللهی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دهم در حوزه قانون گذاری برای کارگران، نتوانستند آنچنان که باید انتظارات این قشر را برآورده کنند، افزود: هنوز هم امنیت شغلی، مشکلات دستمزد در شورای عالی کار، لوایح و قوانین کارگری، بیمه و درمان و مشکلات سازمان تامین اجتماعی از عمده موضوعاتی است که بدون راهکار به قوت خود باقی است.

فتح اللهی رییس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قزوین: سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان قزوین وجود دارد که عمدتا به علت واگذاری‌های اصل ۴۴ به افراد فاقد صلاحیت از فعالیت افتادند و اکنون بیشتر از ۵۰۰ کارخانه در استان پیدا نمی‌شود که با تمام ظرفیت کار کند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم تمام مسائل و اقدامات در حوزه کارگران را درون یک میزان قرار دهیم، می بینیم که اقدامات مجلس دهم کمتر از ۱۰ درصد بود.

فتح اللهی نبود حمایت دستگاه‌های اجرایی از کارخانجات را عامل بسیاری از مشکلات ارزیابی کرد و گفت: سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در استان قزوین وجود دارد که عمدتا به علت واگذاری‌های اصل ۴۴ به افراد فاقد صلاحیت از فعالیت افتادند و اکنون بیشتر از ۵۰۰ کارخانه در استان پیدا نمی‌کنید که با تمام ظرفیت کار کند.

رییس انجمن صنفی کارگران استان قزوین خاطرنشان کرد: اگرچه نمایندگان استان قزوین بیشتر از سایر نمایندگان کشور در حوزه کارگری ورود پیدا کردند، اما در بین نمایندگان قزوین نیز فقط ۲ نماینده خودشان را به مسائل کارگری نزدیک کرده و مابقی چندان اقدام خاصی انجام ندادند.

فتح اللهی یادآور شد: رسیدگی به کارخانجاتی که اکنون سرپا هستند باید در دستور کار نمایندگان مجلس یازدهم قرار گیرد و ما از نمایندگان مجلس منتخب مردم می خواهیم که تمام تلاش خود را برای مساعی کارگران به کار گیرند.

۷۰ درصد طبقه متوسط جامعه به زیر خط فقر آمده است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اصلی کارگران این است که تعداد نمایندگان کارگر در مجلس بسیار کم است و رسیدگی نکردن به مشکلات این قشر سبب شده تا مشکل امنیت شغلی و فاصله طبقاتی در جامعه افزایش یافته است.

عیدعلی کریمی به شعار سال مبنی بر رونق تولید اشاره کرد و گفت: رونق تولید با دستان کارگر اتفاق می افتد، درحالی که عده‌ایی فقط مکشلات را به تحریم گره می زنند و هیچ حمایتی از کارگر ندارند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد جامعه کارگری ما از طبقات متوسط جامعه به زیر خط فقر آمده‌اند، اظهار داشت: امروز طبقه کارگر در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار دارد و همه نمایندگان باید در راستای بهبود معیشت جامعه گام بردارند.

کریمی تاکید کرد: شرایط نمایندگی برای کارگران باید متفاوت از مابقی نمایندگان باشد، وقتی می گوییم شرایط عمومی یک نماینده این است که مدرک فوق لیسانس یا دکتری داشته باشد، عملا درحال انتخاب طبقه ای از جامعه هستیم که از کارگران فاصله دارد و این درحالی است که برای کارگر باید شرایط گزینش داوطلب نمایندگی متفاوت باشد.

این نماینده کارگران بیان داشت: بیشتر نامزدهای مجلس یازدهم آمدند پیش تشکلات کارگری و  دست خط دادند که اگر کارگران به آنها رای بدهند، از کارگران حمایت خواهند کرد، حال باید دید کدام یک بر عهد خود وفادار مانده‌اند و چه کاری انجام می‌دهند.

کریمی با انتقاد از اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس دهم گفت: در بین نمایندگان مجلس دهم برخی اعتقاد داشتند جوانی که توان مالی ندارد، نباید ازدواج کند، یعنی به جای حل کردن مشکل صورتجلسه را پاک می‌کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگری در خصوص جناح گرایی در مجلس خاطرنشان کرد: نماینده نباید با مشکلات کارگری سیاسی برخورد کند و به خاطر همین مسائل بود که اصلاح طلب و اصولگرا تا کنون عملکرد چندان خوبی نسبت به جامعه کارگری نداشته است.

کریمی یادآور شد: ۶۴ درصد جامعه کارگری استان قزوین را قشر کارگر تشکیل می دهد و نمایندگان ما باید روی مسائل کارگری بیشتری تمرکز کنند و تفکراتشان نیز ۶۴ درصدی کارگر باشد.

نیم نگاه: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده است و اکنون منتخبان مردم استان قزوین باید در قالب یک مطالعه تطبیقی نسبت به عملکرد نمایندگان پیشین خود در مجلس، اقدامات بهتر و موثرتری را در حوزه کارگران انجام دهند.

استان قزوین دارای چهار کرسی نمایندگی در خانه ملت است که با توجه به تقسیم بندی آنها در آینده نزدیک، قطعا هرکدام از آنها در یک کمیسیون قرار می‌گیرند که اگر بین خود یک وحدت رویه ایجاد کنند، از چهارسو می‌توان مشکلات و معضلات کارگری را هدف گرفت.

آنچه امروز بیش از پیش اهمیت دارد، نیروی انسانی است که به عنوان یک سرمایه اجتماعی و مواد تولید در جامعه محسوب می شود و تنها حمایت از طبقه کارگر است که منجر به توسعه و سربلندی ایران خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.