به گزارش خبرنگار مهر، حسن لطفی ظهر شنبه در نشست بررسی «چهار دهه ادبیات قزوین» که در حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: با وجود نویسندگان شاخص قزوینی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، این شهر فاقد یک جریان داستان نویسی بوده و تقریباً بیشتر داستان نویسان نسل اول (قزوین) در خارج از قزوین شکل گرفتند.

این نویسنده افزود: پس از پیروزی انقلاب با انتشار هفته نامه ولایت و فعالیت چشمگیر انجمن سینمای جوان، شاهد رشد نسلی پویا و انگیزه مند بودیم که با کمترین امکانات کنار هم حلقه زدند و نسل خاص خود را بوجود آورده و تا امروز اثر گذار و جریان ساز بوده اند.

این منتقد ادبی یادآور شد: خوشبختانه با حضور مدرسان دلسوز و مجرب حوزه هنری در سال‌های اخیر، شاهد فعالیت‌های اثرگذاری هستیم، رشد و شکوفایی نسل جدیدی از داستان نویسان دهه‌های هفتاد و هشتاد که با قلمی روان و رها، بیان ساده، شخصیت پردازی‌های ملموس فضاهای تازه ای را ایجاد کرده اند که نمونه آن را در مجموعه داستان‌های «هشتک داستان» شاهد بودیم.

در این برنامه مجید بالدران بررسی چهاردهه ادبیات قزوین را منوط به بررسی داستان و رمان در کنار نمایش نامه نویسی و فیلمنامه نویسی همچنین بحث درباره کانون‌های ادبی به ویژه تحقیق درباره آثار و کتب منتشر شده در زمینه نقد ادبی توسط مؤلفان قزوینی دانسته خاطرنشان کرد: تقسیم بندی دهه‌ای بیشتر به یک عدد سازی و نشان دادن نمودارهای آماری نزدیک است در حالی که برای تجزیه و تحلیل دقیق، علمی و فنی ادبیات هر سرزمین می‌بایست؛ گفتمان‌های رایج ادبی در آن اقلیم و چگونگی توالی شتابناک نسل‌های مختلف را جستجو کرد.

وی یادآور شد: دهه شصت اگر دهه ادبیات پیروزی و پایداری است، دهه هفتاد به ادبیات اعتراض اختصاص دارد، دهه هشتاد افراط در نوآوری، دهه نود ادبیات بازگشت به قالب‌ها و سبک‌های مرسوم است و البته تا پایان قرن (۱۳۹۹) برای ارزیابی دقیق‌تر چهار دهه فرصت باقی است.

در ادامه نیز «بابک سبحانی نژاد» گفت: فرهنگ و اقلیم قزوین بهترین منبع برای ادبیات نمایشی است که حتی برای مخاطب عام هم جذابیت دارد و اگر بخواهیم ادبیات قزوین شکوفا و فرهیختگی عمومی نهادینه شود باید فضای نقد و تحمل نظرات مختلف را جدی بگیریم.

این برنامه با همکاری حوزه هنری قزوین و مؤسسه مجد آئین نو اشراق برگزار شد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.