با آغاز فرآیند رای گیری در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در قزوین، از همان ساعات ابتدایی در بیشتر شعب مرکزی شهر، مردم حضور پرشوری از خود نشان دادند.

حوالی ساعت هشت صبح در مسجد امام خمینی (ره)، مسجد محمد رسول الله واقع در خیابان پادگان و چند واحد مدرسه در نقاط مختلف شهری، صف‌هایی بسیار بلند از زنان و مردان به چشم‌ می خورد که اقشار اجتماعی مختلفی را شامل می‌شد.

صف‌های طولانی در این مسجد باعث شده بود تا برخی از پیرمردها و پیرزن‌ها تا رسیدن نوبت خود گرداگرد مسجد نشسته و منتظر باشند.

در این میان تیپ جمعیتی جوان از دختر و پسر نیز به چشم می‌خورد که در میان افراد مسن بیش از پیش خودنمایی می‌کردند و باعث جلب توجه خبرنگاران شده بودند.

خبرنگاران نیز در حال مصاحبه با مردم و مسؤولان بودند و اگر با یک نگاه کلی به شعبه‌های اخذ رای نگاه می‌کردید طوری به نظر می‌رسید که انگار همه مشغول کاری هستند.

علت این حضور پرشور دلیلی شد تا خبرنگاران ایرنا از چندین شهروند مصاحبه کنند:

صندوق رای همان خاکریز دوران دفاع مقدس است

رمضانعلی مافی ۷۴ ساله به خبرنگار ایرنا گفت: طبق عادت همیشگی روزهای جمعه برای حضور در نماز جمعه ساعت ۹ از خواب بیدار می‌شدم، اما این دفعه برای شرکت در انتخابات ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شده‌ام و لحظه شماری کردم تا شعبه اخذ رای گشوده شود.

وی با بیان اینکه رای دادن ربطی به مشکلات اقتصادی ندارد، اظهار داشت: من از وضعیت کنونی جامعه رضایت ندارم، اما این دلیلی نمی‌شود که از رای دادن در انتخابات خودم را محروم کنم، به هرحال در این ممکلت مجلس وجود دارد و نماینده ما باید بتواند برای ما چانه زنی کند.

مافی به همسر و نوه خود در صف زنان برای رای گیری اشاره کرد و گفت: همسر من گرچه کمی مشکل جسمی داشت، اما با کمک نوه‌ام کمک کردم که به شعبه آمده و در کنار یکدیگر رای بدهیم.

این شهروند قزوینی خاطرنشان کرد: امروز صندوق انتخابات همان خاکریز دوران دفاع مقدس استن؛ من در دوران جنگ هم فعال بوده‌ام و اکنون معتقدم این صندوق‌ها کار همان خاکریزهای جبهه را می‌کند و می‌تواند دشمنان را در مقابل نظام و انقلاب مایوس کند.

رای اول من، گامی برای مشارکت‌های بیشتر سیاسی است

علیرضا سلیمانی ۱۹ ساله به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: من به عنوان یک رای اولی احساس غرور و افتخار می‌کنم که اکنون می‌توانم در سرنوشت سیاسی کشورم سهیم باشم و نماینده مورد علاقه خودم را به مجلس بفرستم.

وی با بیان اینکه دقت رای اولی‌ها در انتخاب افراد اصلح بالاتر است، گفت: چون برای اولین بار بود که رای می‌دادم، سعی کردم در شناسایی نامزد اصلح برای انتخابات مجلس شورای اسلامی موفق باشم، این احساس در دیگر وجود پدر و مادرم وجود نداشت و به نظر می‌رسید آنها در انتخاب فرد نماینده کمتر از من دقت به خرج داده‌اند.

سلیمانی حضور اولین مرتبه در انتخابات را آغازی برای مشارکت سیاسی عنوان کرد و اظهار داشت: از امروز که دارم رای می‌دهم، یعنی من هم به عنوان عضو کوچکی از این جامعه مسؤول انتخاب‌های بزرگ هستم و این برای من تعهد ایجاد می‌کند که از این به بعد در راه بصیرت افزایی گام بردارم.

این جوان ۱۹ ساله خاطرنشان کرد: صف‌های طولانی در شعبه‌های اخذ رای به من درسی داد که بزرگترها تا چه اندازه به انتخابات اهمیت می‌دهند و این موضوع باید برای من نیز به عنوان یک الگو و سرمش قرار گیرد.

عملکرد مجلس دهم مورد تایید من نبود، برای مجلس یازدهم بهترین را انتخاب خواهم کرد

سید جواد دودانگه ۴۵ ساله به خبرنگار ایرنا گفت: هرکسی که امروز دم از ناموس، غیرت و عقل می‌زند، باید پای صندوق‌های رای حاضر شود و من امروز افتخار می‌کنم که در این شعبه حاضر شده و آماده رای هستم.

وی اضافه کرد: صدها هزار شهید تقدیم نظام و انقلاب شد، مادران بسیاری داغ فرزندان شهیدشان را یک عمر تحمل کردند و خلاصه سردار سلیمانی از میان ما رفت تا اینکه امروز با خیال راحت و امنیت خاطر بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم، چرا نباید رای داد وقتی می توان نماینده صالحی را به مجلس فرستاد.

دودانگه خاطرنشان کرد: متاسفانه انتخاب غلط افرادی مثل من در مجلس دهم باعث شد تا ۲۹۰ نماینده عملا در اوج گرانی و تحریم مردم را تنها بگذارند، ما خودمان انتخاب کرده بودیم، حالا مجددا فرصت انتخاب برای مجلس یازدهم فراسیده و باید با حضور پررنگ به انتخاب بهترین فرد اقدام شود.

برای رای سلبی در انتخابات شرکت کردم

فائزه نظری ۲۷ ساله به خبرنگار ایرنا گفت: من تصمیم نداشتم که در انتخابات شرکت کنم، اما وقتی متوجه شدم یکی از نامزدهای انتخاباتی قصد ورود به مجلس شورای اسلامی دارد، سریعا واکنش نشان دادم و خواستم با رای دادن به رقیب مقابل او، شانس او ورود نامزد را به خانه ملت کاهش دهم.

وی اضافه کرد: من اعتقاد دارم نماینده‌ای که به خانه ملت وارد می‌شود، باید از حداقل تخصص برخوردار باشد، بنابراین امروز آمده‌ام که متخصص‌ها وارد مجلاس شورای اسلامی شوند و می‌خواهم در این رقابت نقشی ایفا کنم.

نظری تصریح کرد: برای مجلس دهم در انتخابات شرکت نکردم، هیچ اتفاقی نیفتاد، فقط تعدادی وارد مجلس شورای اسلامی شدند که مورد نظر من نبودند، اکنون نمی‌خواهم این اتفاق مجددا تکرار شود و با شرکت در انتخابات شانس خودم را امتحان خواهم کرد.

این شهروند قزوینی خاطرنشان کرد: احترام به سلیقه دیگران مهم است، اما نباید به این بهانه از رقابت در انتخابات کناره‌گیری کنیم و همه باید برای آرمان‌ها و اعتقادات خودشان در درون نامزدها دست به انتخاب بزنند.

مجلس برای قرار گرفتن در راس امور نیازمند انتخاب اصلح است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین نیز صبح در ساعات ابتدایی امروز با حضور در پای صندوق رای به خبرنگاران گفت: همه اهمیت انتخابات را به خوبی درک کرده‌اند و حضور پرشور مردم در ابتدای زمان رای‌گیری نشان از هوشیاری و بصیرت مردم قزوین بود.

آیت الله عبدالکریم عابدینی تاکید کرد: مردم نماینده‌ای را انتخاب می‌کنند که با شجاعت در مجلس مقابل قلدورمعابان و اجانب ایستادگی کند.

وی انتخاب اصلح را عامل اصلی مجلس برای قرار گرفتن در راس امور دانست و گفت: اگر امروز مردم به انتخاب فرد اصلح اقدام کنند، قطعا مجلس آینده نیز در راس امور کشور قرار می‌گیرد.

غفلت از انتخابات؛ خسارت بار است

استاندار قزوین نیز صبح امروز با حضور در پای صندوق‌های رای به خبرنگاران گفته بود که انتخابات مجلس شورای اسلامی به خاطر اهمیت مجلس و ریل گذاری برای کشور از جایگاه بالایی برخوردار است و امام میزان را رای ملت و مجلس را عصاره فضایل مردم نامگذاری کردند.

هدایت الله جمالی پور اضافه کرد: مجلس متعهد و توانمند در کنار سایر قوا بار مسئولیت مهم قانون گذاری را برعهده گرفته و کمک می‌کند کشور در شرایط امروز که دشمن همه ظرفیت را برای آسیب زدن به جمهوری اسلامی بسیج کرده روی پای خود ایستاده و نظر و خواسته مردم را محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: غفلت از حضور در پای صندوق‌های رای می‌تواند خسارت بار بوده و موجب تشکیل مجلس ناکارآمد شود.

نیم نگاه: انگیزه متعدد رای دهندگان در گروه‌های سنی مختلف عامل اصلی حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای بود که به نظر می‌رسد مردم در این دوره با آگاهی و آمادگی بیشتری در پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند.

حضور رای اولی‌ها و همچنین اقشار اجتماعی مختلف در صف‌های رای، خود دلیلی واضح در برآورده کردن انگیزه رای دهندگان است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح امروز جمعه دوم اسفند ماه در سراسر کشور آغاز شده است.

استان قزوین در این دوره از انتخابات مانند ادوار قبلی دارای سه حوزه اتتخابیه با چهار کرسی نمایندگی است.

۱۳۹ نامزد از حوزه های انتخابیه استان قزوین تایید صلاحیت شده بودند که با انصراف ۵۲ نفر، ۸۷ نفر بخت خود را برای کسب رای از مردم و حضور در خانه ملت محک می رنند.

حوزه انتخابیه قزوین-آبیک-البرز دارای ۲ کرسی نمایندگی مجلس و حوزه های انتخابیه تاکستان و بوئین زهرا-اوج نیز هرکدام دارای یک کرسی نمایندگی هستند.

۹۲۵ هزار و ۴۷۸ شهروند در استان قزوین واجد شرایط رای دهی هستند که از این تعداد ۴۴ هزار و ۳۱۸ نفر رای اولی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.