هدایت الله جمالی پور روز شنبه در نشست شورای گفت ‌و گوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین، افزود: آنچه امروز به عنوان زیربنای روابط اقتصادی و سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد، مناسبات فرهنگی است که در نهایت موجب تقویت زنجیره‌وار روابط اقتصادی و سیاسی می‌شود.

استاندار قزوین به ظرفیت بسیار خوب کشورهای حوزه CIS (کشورهای پساشوروی) در حوزه تجارت و بازرگانی اشاره کرد و گفت: این کشورها پتانسیل بسیار خوبی برای فعال سازی ظرفیت‌های تجاری استان دارند و باید بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان قزوین قرار گیرند.

جمالی پور تصریح کرد: قزاقستان یکی از کشورهای بسیار مناسب در راستای مناسبات تجاری در حوزه دام و ‌کشاورزی است که می‌تواند به عنوان یک بازار قوی در دسترس صادرکنندگان قرار گیرد.

این مسؤول تشریح کرد: این کشور توانسته به صورت موفق با آمریکا، روسیه و کشورهای خاورمیانه به صورت سه جانبه مناسبات تجاری داشته باشد و در این میان به علت قرارگیری ایران در یک موقعیت مناسب شرایط ارتباط بیشتر با این کشور فراهم است.

جمالی پور تاکید کرد: بخش خصوصی و تولیدکنندگان حوزه صنعت باید به سمت بازار صنایع غذایی در کشورهای CIS گام بردارند و در این میان اتاق بازرگانی و دولت باید نقش تسهیل‌گری داشته باشند.

وی بیان داشت: کشورهای افغانستان و تاجیکستان که سابقه کهن تاریخی آنها به ایران باز می‌گردد، باید مورد هدف مناسبات تجاری قرار بگیرند و لازم است که در این رابطه نیز هیات‌های تجاری استان فعالیت پررنگ‌تری از خود نشان دهند.

جمالی پور بر اجتناب از نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای در فعالیت‌های اقتصادی تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: برخوردهای جزیره‌ای در هر کشوری آسیب‌زا است و باید برای پیشبرد اهداف اقتصادی و تجاری بین استان‌ها یک‌ هارمونی و هماهنگی ایجاد شود تا از چندگانگی منافع پرهیز کنیم.

دعوت از میهمانان خارجی به استان باید با هماهنگی وزارت امور خارجه صورت پذیرد ‌

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ورود مقامات از کشورهای خارجی به استان بدون مجوز وزارتخانه ممنوع است و باید در گام نخست، سفر مقامات سیاسی و سپس مقامات اقتصادی به استان به اطلاع دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برسد.

استاندار با بیان اینکه گردش سفرای خارجه در استان قزوین بدون هماهنگی ممکن است عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: هرگونه حادثه و اتفاق احتمالی برای یک مقام خارجی می‌تواند عواقب بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی به بار بیاورد.

جمالی پور به سفر اخیر سفیر ایتالیا به استان قزوین اشاره کرد و گفت: در مورد سفیر ایتالیا که چند ماه پیش به استان قزوین وارد شد، وزارت امور خارجه چندان در جریان امور قرار نداشت و امیدواریم دیگر شاهد چنین وقایعی در استان نباشیم.

در ادامه این نشست فواید سرمایه‌گذاری در بندر آکتائو به منظور صادرات کالا به کشورهای قزاقستان بررسی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.