رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک روز پنجشنبه در این خصوص گفت: صاحبان صنعت طیور و پرورش دهندگان طیور بومی باید فصل زمستان در رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دقت نظر بیشتری داشته باشند تا با توجه به برودت هوا از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پیشگیری شود.

دکتر مرتضی یعقوبی اظهار داشت: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی است که دستگاههای تنفس، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و سایر پرندگان را مبتلا می سازد  و شدیدترین نوع بیماری به صورت حاد و عمومی است که در طیور با یک دوره کوتاه و مرگ و میر بسیار بالا مشخص می شود.

این مسوول افزود:  آنفلوانزای پرندگان می تواند در بیشتر گونه های پرندگان بروز کند و پرندگان آبزی ( اعم از وحشی و اهلی) مخازن عمده طبیعی برای انتقال ویروس های آنفلوانزا هستند.

وی افزود:  با توجه به افزایش بقا و انتقال آسان ویروس در هوای سرد و مرطوب، ضرورت تشدید اقدامات امنیت زیستی و ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای در واحدهای طیور ضروری تر از قبل به نظر می‌رسد و  بر این اساس کارکنان این واحدها باید نسبت به حذف ترددهای غیر ضروری توجه داشته باشند و هر گونه تلفات غیر عادی را گزارش دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: بیماری آنفلوانزای پرندگان تا کنون در سطح شهرستان کنترل شده است و تمامی واحدهای مرغداری به طور مرتب بر اساس برنامه های مراقبت فعال و غیر فعال،  توسط کارشناسان دامپزشکی پایش می شود.

وی در پایان اظهار داشت: از آنجا که پرندگان مهاجر به عنوان مهمترین عامل ورود آلودگی به کشورها می توانند طیور روستایی را نیز آلوده کنند ، از روستائیان و مرغداران می خواهیم ضمن گزارش هرگونه تلفات غیرعادی پرندگان ، از خرید طیور روستایی از بازارچه ها قبل از اطمینان از سلامت آنها جدا خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.