مدیرکل انتقال خون قزوین روز چهارشنبه در نشست کمیته استانی انتقال خون که با حضور سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین و مسوولان بانک خون بیمارستان ها و مراکز درمانی استان برگزار شد،افزود: در ۹ ماهه امسال ۳۹ هزار و ۷۶۱ مراجعه به مراکز خون گیری استان به ثبت رسیده که از این تعداد ۲۹ هزار و ۵۷۹ مورد معادل ۷۴ درصد موفق به اهدای خون شدند.

دکتر مهدی اکبری با بیان اینکه آمار بانوان اهدا کننده خون همچنان پایین است و در این خصوص نیازمند فرهنگ سازی هستیم، گفت: ۶.۲ درصد از اهداکنندگان خون طی سال جاری در قزوین را بانوان تشکیل داده اند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶.۷ درصد بود.

وی اظهار داشت: آمار مراجعه کنندگان و اهدای خون در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است به طوری که در بخش مراجعه ۶۵ درهم درصد و در اهدا نیز هفت دهم درصد رشد داشته ایم.

 اکبری افزود: بیمارستان ها و مراکز درمانی قزوین رتبه نخست کشور را در ارایه گزارش های مرتبط با عوارض استفاده از فرآورده های خونی را دارند.

وی یادآور شد: نظارت بر مصرف و مدیریت بهینه فرآورده های خونی از اهداف اصلی کمیته استانی انتقال خون به شمار می رود.

مدیرکل انتقال خون قزوین با بیان اینکه اهداکنندگان خون محدود هستند و ناگزیر هستیم که مصرف فراورده های خونی را با دقت مدیریت کنیم،اظهار داشت: کنترل و مدیریت مصرف این فراورده ها باید مورد توجه ویژه مراکز درمانی و بیمارستانی قرار بگیرد.

این مسوول گفت: روزانه ۱۴۰ واحد خون گیری موفق در مراکز خون گیری استان قزوین انجام می شود و ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که فرآورده های به دست آمده در دسترس بیماران نیازمند در بخش های مختلف از جمله اورژانس، تالاسمی و ... قرار گیرد.

اکبری در ادامه از پزشکان و عوامل بخش درمان در بیمارستان ها و مراکز درمانی خواست تا آئین نامه بانک خون را رعایت کرده و سازوکارهای مقرر در آن را عینا اجرا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.