علیرضا وارثی روز سه شنبه در پنجمین نشست اجرای آزمایشی طرح درمان دادگاه مدار استان قزوین که با حضور علی‌محمد زنگانه مدیر کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و مجید رضازاده معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، افزود: سازمان بهزیستی مجری این طرح در کشور است اما نبود منابع کافی باعث شده تا در انجام آن‌ با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان اینکه این هزینه تعیین شده برای غربال و شناسایی بیماران کافی نیست، اظهار داشت: در این طرح آمده که هر ماه باید ۲ نوبت غربالگری از سوی مددکاران بهزیستی انجام شود و این مسئله سبب می شود تا در همین مرحله با چالش مواجه شویم.

وارثی همچنین گفت: اقدامات اساسی در این طرح بعد از غربالگری شروع می شود و دخالت در مسائلی مانند اسکان، اشتغال ، درمان و طلاق از عمده مواردی است که مددکاران با این اعتبارات کم امکان انجام آن را ندارند.

این مسؤول در ادامه به تفکیک وظایف دستگاه‌ها در این طرح اشاره کرد و گفت: متاسفانه وظایف این طرح در کلان کشور نامحدود تبیین و تشریح شده و برای دستگاه‌های اجرایی و متولی وظایف مشخصی تعیین نشده است.

وارثی تصریح کرد: راهبرد این طرح با تهدید و خواهش انجام نمی‌شود و لازم است که وظایف هر دستگاه به درستی مشخص شده و بر اساس تکلیف و وظایف پیش برود.

وی همچنین گفت: امکانات دانشگاه علوم پزشکی در درمان بیماری سایکوز و همچنین بیمه شدن بیماران توسط سازمان‌های بیمه از مهم‌ترین مواردی است که باید در این طرح پیش بینی شود.

وارثی با بیان اینکه برای تامین مکان این طرح از یک خیر ساختمان اجاره شده است، گفت: ما برای مدیریت آسیب‌های دیگر دچار مشکل شده‌ایم و لازم است که حمایت‌های مالی کافی در این طرح گنجانده شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین خاطرنشان کرد: ۱۷ استان دارای مراکز ماده ۱۶ (مراکز نگهداری معتادان متجاهر و کارتن خواب) هستند اما هنوز متاسفانه این مراکز را استان قزوین ایجاد نشده اند.

طرح دادگاه درمان مدار در ۲ استان کشور از جمله قزوین و گیلان به صورت پایلوت اجرا شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.