رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین روز یکشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: این میزان نهال در ۲۰ نهالستان مجوز دار استان تولید می شود .
خمسه اضافه کرد : همچنین  ۲ نهالستان در استان قزوین در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند که انواع پایه های کشت بافتی ( هسته دار و دانه دار) را تولید می کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین همچنین اظهار داشت: یکی از ارکان اساسی ایجاد باغ و تولید تجاری میوه، استفاده از نهال پیوندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه‌جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه می‌باشد بنابراین احداث باغ با نهال‌های نامرغوب، ضعیف و غیرمطمئن از نوع رقم دلخواه ؛ کاری بیهوده و هدر دادن سرمایه است.
خمسه  افزود : در سال های اخیر به طور متوسط سالانه چهار میلیارد ریال یارانه نهال در توسعه باغات استان بخصوص در زمینه زیتون، پایه های رویشی و کشت بافتی ،گیاهان دارویی و باغات دیم و اراضی شیبدار ( بادام – انگور- فندق-گل محمدی و ....) به باغداران پرداخت شده است.
به گفته این مسوول، در سال ۹۸ طی دو مرحله اعتباری به میزان ۲میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال به توسعه باغات  استان تخصیص داده شده است.
خمسه  به باغداران استان توصیه کرد در زمان ایجاد باغ، نهال تهیه شده خود را از نهالستان های دارای مجوز تولید خریداری کنند.
وی همچنین گفت: نهال ها باید دارای گواهی بهداشت یا سلامت از لحاظ عدم آلودگی به آفات و بیماری ها باشند و نوع نهال مورد تقاضا باید متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه انتخاب شود.
خمسه  اضافه کرد: نهال استاندارد باید در زمان فروش دارای ریشه کافی و سالم باشد و نهال پیوندی دارای پایه و پیوندک کاملأ مشخص و عاری از هرگونه آفت ،بیماری، نماتد و بذر علف های هرز  باشد.

استان قزوین دارای حدود ۷۵ هزار هکتار باغ میوه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.