از چالش‌های عمده استان قزوین در سال‌های اخیر، جذب سرمایه‌گذار دارای صلاحیت برای ۹۹ فرصت سرمایه‌گذاری است که برخی آن را ناشی از موانع و مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری می‌دانند.

برخی فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی معتقدند، موانع و مشکلات مالی و اداری که بر سر راه سرمایه‌گذاری قرار گرفته است، کار را به جایی رسانده که اگر یک سرمایه گذار واقعی هم وجود داشته باشد، چندان تمایلی به فعالیت در این حوزه ندارد.

مسؤولان قزوین بر این عقیده‌اند که اگر همایشی تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری قزوین برگزار شود، علاوه بر جذب سرمایه‌گذار داخلی، به جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز منجر خواهد شد.

با این حال برخی معتقدند که ابتدا باید موانع سرمایه‌گذاری را از پیش رو برداشت و سپس به سمت جذب سرمایه‌ گذار اقدام کرد.

اشتغال عظیمی که پشت ۸۰۰ طرح نیمه کاره در قزوین مانده است

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری مطلوبی در این استان وجود دارد، گفت: هم اکنون شرایطی در جامعه ایجاد شده که به سبب آن، هر سرمایه‌گذاری که وارد استان می‌شود، مورد استقبال مسؤولان متولی قرار می‌گیرد.

مرتضی علیخانی به وجود ۹۹ فرصت سرمایه‌گذاری در استان قزوین اشاره کرد و افزود: با اینکه از سال گذشته تاکنون ۹۹ فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی و مصوب شده است، اما همچنان روی عملیاتی کردن آنها تمرکز نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ۳۷ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، ۲۱ فرصت در گردشگری، ۱۷ فرصت در بخش ورزشی و تفریحی، ۱۲ فرصت در عمران و شهرسازی، هشت فرصت در کشاورزی و در نهایت چهار فرصت سرمایه گذاری در حوزه انرژی برای استان قزوین شناسایی و مصوب شده است.

علیخانی سپس به اجرایی نشدن طرح‌های سرمایه‌گذاری در استان قزوین اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۸۰۰ طرح که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، نیمه کاره و بلاتکلیف رها شده‌ که اگر برای آنها ۷ هزار میلیارد اعتبار فراهم شود، بیش از ۲۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

این مسؤول موانع دیگر اجرایی نشدن طرح‌های سرمایه‌گذاری را مشکلات اقتصادی و نوسات ارزی در بازار، نبود صلاحیت برخی سرمایه‌گذاران و پیگیری نکردن آن عنوان کرد و گفت: امروز مسؤولان استانی موظف هستند که  فرصت‌های سرمایه‌گذاری را غنیمت بشمارند و برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری مجوز لازم را اخذ کنند.

علیخانی تاکید کرد: باید از مرحله بیان مشکلات عبور کرده و به دنبال راهکار باشیم، چون در بیشتر موارد مشاهده می‌شود که زیرساخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قزوین هنوز فراهم نیست و اگر امروز سرمایه گذاری به استان مراجعه کند، با موانع متعددی روبرو خواهد شد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری قزوین در خصوص برگزاری همایش برای جذب سرمایه‌گذار نیز خاطرنشان کرد: برگزاری چنین همایشی فرصت‌های بی بدیلی در اختیار استان قرار می‌دهد تا سرمایه‌گذاران با ظرفیت‌های قزوین آشنا شده و سپس بتوانند در این حوزه اقدامات چشمگیری را در دستور کار قرار دهند، اما نباید فراموش کنیم که همایش سرمایه‌گذاری نباید سمبولیک باشد و آن چه بیش از همه مهم است، معرفی دقیق از ظرفیت‌ها و حرکت به سمت جذب سرمایه‌گذار واقعی است.

همایش سرمایه‌گذاری نیازمند حضور و مشارکت هرچه بیشتر بانک‌ها است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز با بیان اینکه مسیر سرمایه‌گذاری در استان باید منطبق بر سند آمایش سرزمینی باشد، اظهار داشت: یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذار در استان، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری است که به نظرم لازم است این همایش به دور نمایشی بودن، به صورت واقعی مبتنی بر ظرفیت‌ها برگزار شود.

سعید نبیل اضافه کرد: حتما لازم است که یک تیم حرفه‌ای و مجرب اجرای این همایش را برعهده بگیرند و لازم است که برنامه‌های همایش به قدری جذاب و فنی باشد که در نهایت شاهد جذب سرمایه‌گذاران باشیم.

وی به مشارکت هرچه بیشتر بانک‌ها برای جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و گفت: نمی‌توان همایشی با موضوع سرمایه‌گذاری برگزار کرد و بانک‌ها در آن مشارکت نداشته باشند، بدون شک یکی از مهمترین محورهای سرمایه‌گذاری همکاری بانک است که باید مورد توجه قرار گرد.

نبیل خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در قزوین درهای جدیدی را به روی استان باز می‌کند و شاهد رونق این بخش خواهیم بود.

علیرضا ترابی معاون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین: جذب سرمایه‌گذار تنها در صورتی اتفاق می‌افتد، که استان از سیاست زدگی به دور باشد.

ضرورت کاهش موانع اداری و حرکت به سمت بسته‌های سرمایه‌گذاری

معاون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین گفت: ۱۲۰ فرصت سرمایه گذاری در شهرداری قزوین شناسایی شده که از این میان ۳۵ بسته سرمایه گذاری با استانداردهای جهانی تنظیم و آماده واگذاری است.

علیرضا ترابی افزود: جذب سرمایه‌گذار تنها در صورتی اتفاق می‌افتد، که استان قزوین از سیاست زدگی به دور باشد و مسیر اقتصادی را با مولفه‌های خودش ادامه دهد.

وی با بیان اینکه برخی اعمال ها و رفتارها در استان باعث از بین رفتن عزت سرمایه‌گذار می‌شود، اظهار داشت: وقتی یک سرمایه‌گذار وارد استان می شود، با قرار گرفتن در مسیر پر پیچ و خم اداری موجود موانع متعددی را روبروی خویش احساس می‌کند و در برخی موارد نیز از ادامه راه منصرف می‌شود.

ترابی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در همه استان‌ها را شبیه به یکدیگر دانست و عنوان کرد: این فرصت‌ها باید در قالب یک بسته سرمایه‌گذاری فراهم شود تا بتواند مورد استقبال قرار گیرد.

معاون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: در برخی موارد وجود قوانین دست و پاگیر سبب شده تا موانع متعددی را پیش روی سرمایه گذاران ایجاد کنیم.

سلطانیه رییس انجمن انبوه سازان قزوین: اگر امروز سرمایه‌گذاری وارد استان شود و بخواهد بداند که در سال ۱۴۱۰ چه هدف‌گذاری روی بخش کشاورزی وجود دارد، هیچ پاسخی نخواهیم داشت.

استان قزوین نیازمند سند چشم انداز اقتصادی و سرمایه‌گذاری است

رییس انجمن انبوه سازان استان قزوین نیز با بیان اینکه هنوز سند چشم انداز اقتصادی استان در حوزه سرمایه‌گذاری تدوین نشده است، گفت: امروز ظرفیت‌هایی که در استان قزوین وجود دارد، با سند آمایشی که سالها قبل تنظیم شده متفاوت است و لازم است که این موارد بروزرسانی شود.

عبدالصمد سلطانیه افزود: اگر امروز سرمایه‌گذاری وارد استان شود و بخواهد بداند که در سال ۱۴۱۰ چه هدف‌گذاری روی بخش کشاورزی وجود دارد، هیچ پاسخی نخواهیم داشت و این مسئله باعث می‌شود سرمایه گذار انگیزه و رغبتی برایی فعالیت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر طرح و نقشه‌ای در حوزه سرمایه‌گذاری نداشته باشیم، سرمایه گذار یک بار برای همیشه وارد شده و دیگر به استان قزوین باز نمی‌گردد.

سلطانیه تحریم‌ها را نه یک تهدید، بلکه فرصتی مناسب برای احیای سرمایه گذاری و اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: اگرچه امروزه همه اقشار اجتماعی از تحریم‌ها به بدی یاد می‌کنند، اما من نظر متفاوتی دارم و معتقدم کشور در شرایطی قرار گرفته که بتواند به طور واقعی به ظرفیت‌های خودش تمرکز کرده و اقتصادی نفتی را یک بار برای همیشه به فراموشی بسپارد.

همایش سرمایه‌گذاری و برگزاری تورهای صنعتی برای سرمایه‌گذاران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های موجود در راستای جذب سرمایه‌گذار استفاده کنیم، اظهار داشت: یکی از راه‌های که می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار منتهی شود، برگزاری همایش سرمایه‌گذاری است.

حمیدرضا خانپور افزود: استفاده از اساتید مجرب در همایش سرمایه‌گذاری که تجربه سفر به خارج از کشور داشته باشند، می‌تواند در بهبود جذب سرمایه گذار موفق بوده و در پایان نیز به اهداء کتاب و بسته سرمایه گذاری منجر شود.

وی همچنین دعوت از کارآفرینان، سرمایه گذاران موفق و سفیرهای ایرانی در خارج از کشور را به استان، راهی به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قزوین عنوان کرد و گفت: برخی از این افراد به لحاظ تجربه میدانی در کشورهای توسعه یافته می توانند ما در زمینه رونق سرمایه گذاری راهنمایی کنند و حتی بازار محصولات را در کشورهای هدف تامین نمایند.

خانپور با بیان اینکه ۴۰ درصد متقاضیان شهرک های صنعتی استان برای توسعه واحد تولیدی درخواست زمین کرده‌اند، اظهار داشت: شهرک های صنعتی هم اکنون ظرفیت‌های بسیاری را درون خود دارند که از نظر سرمایه گذاران مغفول مانده است، بنابراین یکی از اولویت‌های باید برگزاری تور از نواحی و شهرک های صنعتی باشد که به صورت میدانی بتوانیم ظرفیت های قزوین را معرفی کنیم.

حمایت‌های اجرایی و قضایی به جذب سرمایه‌گذار منجر می‌شود

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز با بیان اینکه سرمایه گذار یک تاجر است و از همان ابتدا به دنبال سود و زیان می‌رود، اظهار داشت: آنچه باعث می‌شود که یک سرمایه‌گذار انگیزه و میل به سرمایه‌گذاری داشته باشد، وجود قوانین و ساختارهای حمایتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

علی محمد زمانی افزود: چندی پیش آماری که از سوی اساتید دانشگاه منتشر شد که گفته بود قوه قضاییه مهم ترین عامل برای جذب سرمایه‌گذار است؛ یعنی تا زمانی که قوانین حمایتی خوبی نداشته باشیم، هیچ سرمایه گذاری تمایل به فعالیت نخواهد داشت.

وی بر ایجاد پشتوانه سرمایه‌گذاری در استان تاکید کرد و گفت: باید اطمینان حاصل شود که سرمایه‌گذار از همه حمایت‌های مدیریتی برخوردار است.

زمانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران متعددی داشتیم که در استان قزوین روزهای طولانی بلاتکلیف بوده اما هنگامی که وارد استان دیگری شده‌اند، همان روز اول با استاندار ملاقات گرفته و توانسته‌اند پاسخ قاطعی دریافت کند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین یادآور شد: سرمایه گذاری یک شرایط و فرصت ویژه است که اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم خیلی سریع از دست می‌رود.

نیم نگاه:

با توجه به اظهارات فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در استان قزوین، به نظر می‌رسد آنچه بیش از جذب سرمایه‌گذار اهمیت دارد، برداشتن موانع سرمایه‌گذاری و تسهیل امور در فرآیندهای اقتصادی است.

کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی معتقدند، اگر بسترها و شرایط لازم برای سرمایه گذاری مطلوب وجود داشته باشد، نیاز به معرفی و تبلیغات نیست و سرمایه‌گذاران خودجوش استان قزوین را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری انتخاب خواهند کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.