مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی قزوین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشت بی خاکورزی یکی از روش های کشاورزی حفاظتی است که موجب پایداری منابع آب و خاکی می شود.

تورج بنیادی افزود: براساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری باید کشت محصول در سطح ۴۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به روش بی خاکورزی انجام شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته برنامه ابلاغی استان قزوین در خصوص کشت بی خاکورزی ۵۸۰ هکتار بود که بیش از این رقم و به میزان ۹۳۸ هکتار اجرا شد.

بنیادی با بیان اینکه کشت بی خاکورزی نیازمند تجهیزات و ادوات خاصی است که کمبود آن در استان قزوین احساس می شود،افزود: امیدواریم با تسهیلات ویژه ای که در اختیار کشاورزان قرار می گیرد این ادوات توسعه یافته و در سال های آینده کشت بی خاک ورزی در استان افزایش یابد.

کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی خاکورزی و کم خاکورزی است که از فواید آن می توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه های تولید، حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد.

در کشت بی خاکورزی یا کشت بدون شخم کم ترین دستکاری در خاک انجام می شود که بهره وری در منابع آب و خاک را با خود به همراه دارد.

در کشاورزی حفاظتی ورود و خروج ماشین آلات به اراضی زراعی و خاک به حداقل ممکن کاهش می یابد.

استان قزوین دارای 489 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.