حمیده چوبک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از گذشته قرار بود خانه رفاه در جوار قلعه حسن الموت متعلق به آموزش و پرورش برای ایجاد موزه باستان شناسی الموت در اختیار پایگاه میراث فرهنگی قرار بگیرد که با وجود تاکید استانداران و حتی وزیر کشور در جریان بازدید از قلعه حسن صباح هنوز محقق نشده است.

وی، راه اندازی موزه باستان شناسی الموت را یک ضرورت خواند و اظهار داشت: گردشگران داخلی و خارجی که از قلعه تاریخی حسن صباح بازدید می کنند علاقه مند به دیدن یافته های بدست آمده در کاوش های باستان شناسی هستند و در حال حاضر این امکان به دلیل نبود موزه چندان میسر نیست.

چوبک همچنین گفت: در صورت راه اندازی موزه باستان شناسی و نمایش آثار بدست آمده از کاوش های قلعه حسن صباح، می توان در کنار این مجموعه موزه مردم شناسی الموت را نیز ایجاد کرد که به تقویت گردشگری این منطقه و آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با فرهنگ مردمان این سرزمین و نحوه زندگی گذشتگان موثر است.

قلعه یا دژ تاریخی حسن صباح در شمال روستای گازرخان واقع در بخش الموت شرقی شهرستان قزوین قرار دارد و  در سال ۲۲۶ هـجری قمری به دست حسن بن زید علوی بنا شده است. 
این قلعه در سال ۴۸۳ هجری قمری به تصرف حسن صباح در آمد و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال ۶۵۴ مرکز فرمانروایی آنان بود. 

برخی یافته های جدید در کاوش های باستان شناسی مربوط به این قلعه گویای آن است که پس از تخریب قلعه در جریان هجوم هلاکوخان، بار دیگر تلاش هایی برای احیای این قلعه انجام شده که بعدها دوباره مورد هجوم قرار گرفته و تخریب شده است.

عملیات مرمت و کاوش های باستان شناسی همچنان در این قلعه تاریخی در دست انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.