مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: این طرح با هدف افزایش کیفیت استانداردهای کارگاهی و ارزیابی کمی و کیفی محصولات صنایع دستی مطابق با شاخص های تولید آغاز شده است.

علیرضا خزائلی با بیان اینکه در قالب این طرح از کارگاه های تولید صنایع دستی بازدید فنی به عمل می آید،افزود: در این طرح که بنا بر درخواست کتبی متقاضیان با نظارت اداره کل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی کشور و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان آغاز شده، محصولات تولیدی واحدهای صنایع دستی بر اساس معیارهایی چون اعتبارات ملی و بین المللی تولیدکننده، استانداردهای کارگاهی، نور،ارگونومی، بهداشت و ایمنی کارگاه، کیفیت محصول، توجه به اصالت طرح و نقش، استفاده از مواد اولیه طبیعی و بسته بندی در عرضه محصول،میزان فروش و برند تجاری و عدم استقرار در بناهای تحت تملک میراث فرهنگی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مدیر حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: در نهایت پس از اعلام نتایج از سوی اداره کل آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی کشور، کارگاه‌های واجد شرایط موفق به اخذ میانگین لازم برای دریافت گواهی کیفیت محصولات صنایع دستی خواهند شد.

وی اظهار داشت: کیفیت، تولید انبوه، سفارش پذیری بالاو عرضه محصول با قیمت مناسب از مهم ترین شرایط دریافت گواهی کیفیت کارگاه به شمار می‌رود و کارگاه‌هایی که موفق به دریافت این گواهی‌نامه می‌شوند در اولویت برنامه حمایتی معاونت صنایع دستی برای ارائه تسهیلات قرار می‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: امیدواریم با همکاری هنرمندان و صنعتگران استان بتوانیم تعداد واحدهای فعال صنایع دستی را از نظر کیفیت در سطح استان با معیارهای اعلام شده ارتقا ببخشیم.

وی یادآور شد:واحدهای صنایع دستی قزوین در سال ۹۶ موفق به دریافت ۲۸ گواهی و در سال ۹۷ موفق به دریافت ۱۵ گواهی کیفیت شدند و در سال جاری با توجه به فرا رسیدن مهلت اعتبار گواهی سال ۹۶و ۹۷ بررسی مجدد طبق معیارهای ذکر شده  با توجه به درخواست متقاضیان توسط حوزه معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در حال انجام است.

استان قزوین دارای حدود 6 هزار هنرمند و تولیدکننده صنایع دستی است. 
آینه کاری، گره چینی، جاجیم، مسگری، بافتنی های سنتی، سرمه دوزی، پن بافی،پاپیه ماشه و موج بافی از هنرهای دستی قزوین به شمار می روند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.