دکتر علیرضا مهرعلیان روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پیشگیری از ایدز برگزار شد،افزود: سال گذشته در بین آمار موارد جدید شناسایی شده از مبتلایان به این ویروس،  ۵۰ درصد آنها زنان بودند که همین نشان می دهد که رفتارهای پرخطر جنسی  به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به اچ آی وی،گفت: الگوی انتقال این ویروس در سال های اخیر به سمت رفتارهای پرخطر جنسی رفته و بیش از ۷۰ درصد موارد جدید این بیماری بر اثر همین عامل است.

وی با تاکید بر آموزش افراد برای جلوگیری از این ویروس اضافه کرد: سن ابتلا به این ویروس در کشور به ۱۵ سال کاهش یافته، از این رو مهم‌ترین فضا برای پیشگیری از آن نیز مدارس هستند که متاسفانه راه ورود به آنها برای آموزش جلوگیری از این بیماری محدود است.

مهرعلیان ادامه داد: در شرایطی که اینگونه آموزش‌ها در مدارس ما ممنوع بوده و از سوی دیگر دانش آموزان و نوجوانان ما با دسترسی به فناوری هوشمند و فضای مجازی از اطلاعات زیادی برخوردارند رفتارهای پرخطر جنسی در بین دانش آموزان زنگ خطر جدی برای انتقال این ویروس به بدن آنها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در نظام سلامت باید آموزش به گروه‌های آسیب پذیر به ویژه نوجوانان بیشتر شود،گفت: در عصر امروز نمی‌توان انکار کرد که نسل نوجوان ما وارد رفتارهای پرخطر جنسی نمی شوند و وقتی چنین مسایلی را تجربه کرده باید بداند که چطور از خودش در برابر بیماری محافظت کند.

مهرعلیان با بیان اینکه برآورد می شود هنوز ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به اچ آی وی شناسایی نشده اند،گفت: تابوی این بیماری موجب شده که بسیاری از افراد بیمار خود را اعلام نکنند و از دسترس مراکز رسمی نظام بهداشت و درمان دور بمانند.

هشتم تا ۱۴ آذرماه به عنوان هفته پیشگیری از ایدز نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.