حسن عباس نژاد روز چهارشنبه در نشست زیست فناوری شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط زیست افزود: مبنای توسعه یافتگی امروزه بر اساس میزان بهره مندی از فناوری است و در شرایط فعلی جهان هرچه کشوری ثروتمند اما از تکنولوژی بی بهره باشد نمی‌توان آن را توسعه یافته تلقی کرد. 
وی اضافه کرد:سه منبع ثروت واقعی کشورها نیروی انسانی، منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی هستند و کشور ما با داشتن نیروهای جوان و منابع طبیعی غنی و تنوع زیستی بالا در کنار موقعیت جغرافیایی مناسب این ظرفیت را برای رسیدن به توسعه پایدار دارد. 
عباس‌نژاد ادامه داد: صرفا داشتن این سه منبع، شرط کافی نیست و باید به دنبال تکنولوژی های نوین در قالب زیست فناوری رفت. 
وی با بیان اینکه امروزه در محیط زیست مشکلات عمده‌ای داریم که به واسطه عدم توجه بشر امروزی اتفاق افتاده است گفت: به طور مثال سالانه ۲.۵ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور اتفاق می‌افتد و ما ۵۰ میلیارد دلار هزینه فرسایش خاک می‌دهیم. 
عباس نژاد اضافه کرد: در حوزه آلودگی آب و خاک نیز که زندگی را تحت الشعاع قرارداده به حوزه زیست فناوری نیاز مبرم داریم.
وی با تاکید بر اینکه تفکر ایجاد هر محصول باید بر مبنای ملاحظات زیست محیطی باشد اظهار داشت: یکی از الزامات عضویت در سازمان تجارت جهانی و از شروط اولیه عضویت در آن اجرای استانداردهای ایزو ۲۰۱۸ به بالاتر است و اگر اینطور نباشد مشمول مالیات سبز می‌شویم و قدرت رقابت در تجارت را از دست می‌دهیم. 
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین، تصفیه پساب‌ها را نیز از دیگر کاربردهای زیست فناوری عنوان کرد و اظهار داشت: تالاب الله آباد را نیز که به یکی از کانون‌های ریزگرد در کشور تبدیل شده می‌توان با این فناوریها با آن مبارزه کرد.

عباس نژاد ادامه داد: در این شرایط که با افزایش آلودگی در محیط زیست طبیعی و انسانی و تهدید ذخایر ژنتیکی مواجه هستیم، نیاز به فناوری‌های نوین بیشتر احساس می‌شود و مسئولان کشور هم به آن تاکید ویژه‌ای دارند. 
وی گفت: البته این فناوری‌ها با وجود اثراتی که در افزایش تولید با رعایت ملاحظات زیست محیطی دارند، می‌توانند در صورت درست استفاده نشدن، مخرب منابع طبیعی و محیط زیست هم باشند. 
عباس نژاد اضافه کرد: بنابراین با توجه به لطمه‌های جبران ناپذیر آنها در بر هم خوردن تعادل محیط زیست و کاهش زاد و ولد و عمر موجودات و کاهش تنوع گیاهان و افزایش مواد سرطان زا در آب و خاک، باید به استفاده درست از آن هم دقت کرد. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین افزود: برای دوری از آثار منفی این فناوری‌ها باید چهار اصل حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی و ذخایر ژنتیکی، پیشگیری و احتیاط در استفاده از محصولات زیست فناوری، توسعه پایدار و تدوین و توسعه حقوق بین الملل و رعایت معاهدات بین المللی در زیست فناوری رعایت شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.