محمد علمی سه شنبه شب در نشست علنی شورای اسلامی شهر قزوین در پاسخ به دغدغه اعضای شورای شهر در خصوص روند اجرای این طرح و مزیت های آن با بیان اینکه طرح مطالعاتی اجرای سد پلاستیکی در رودخانه باراجین در مجاورت کمربندی شرقی قزوین به اتمام رسیده است،گفت: در سالهای اخیر بحث سدهای لاستیکی مورد توجه قرار گرفته که با توجه به هزینه کمتر این سازه ها و همچنین سازگاری با محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: رودخانه باراجین به عنوان رودخانه فصلی که تامین کننده بخشی از حق آبه باغستان سنتی قزوین است، می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبدیل شود و مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب کند.
معاون شهردار قزوین ادامه داد: طرح مطالعات سد پلاستیکی رودخانه باراجین طی چهارماه در راستای اجرای پروژه کمر سبز شرق قزوین انجام شد.
علمی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بودجه سال ۹۸ مصوب شده که در صورت تایید شرکت آب منطقه ای با برآورد هزینه ۶ و نیم میلیارد تومان تا سال آینده انجام‌خواهد شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح یکی از روش های مفید و کم هزینه برای مهار آب های سطحی خواهد بود، افزود: برخلاف سدهای بزرگ، هیچ رسوبی پشت این سدها جمع نخواهد شد و عمر مفید این سدها براساس عمر لاستیک تعیین می‌ شود که معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ سال است و پس از آن با تعویض لاستیک می‌توان دوباره از آن‌ها بهره برداری کرد.
علمی با اشاره به طول ۲۴۰ متری سد لاستیکی تاکید کرد: رودخانه باراجین یکی از جاذبه های گردشگری محسوب می شود که در طول سال مسافران و گردشگران زیادی را به خود جذب خواهد کرد.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح هیچ سیلابی در این مسیر ایجاد نخواهد شد ومطالعات زیست محیطی برای طرح بزرگ کمربندی سبز شرق قزوین یک کار چند منظوره است که تنها به کنترل رودخانه محدود نیست و باید یادآور شد که کمربندی سبز شرق قزوین با هدف ارتقای عملکرد ترافیکی شهر و کاهش طول مسیر در محدوده شرق قزوین و همچنین توسعه سرانه فضای سبز شهری به طول ۶ کیلومتر احداث می‌شود.
علمی خاطرنشان کرد: در تفاهم نامه بین شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای استان، مصوباتی در خصوص اجرای فاز به فاز طرح صورت گرفته و شرایط برای پیش بینی و کنترل سیلاب در نظر گرفته شده است.
در ادامه این نشست اعضای شورای شهر قزوین برنامه های مشاور طرح را مورد نقد و بررسی قرار دادند و در خصوص میزان آب مورد نیاز ، کیفیت سد، هزینه احداث و نگهداری و مزایا و معایب سد پلاستیکی بحث و گفت و گو کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.