هدایت الله جمالی پور روز یکشنبه در همایش حاده ابریشم جاده صلح و توسعه که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد افزود: جاده ابریشم در گذشته به عنوان بزرگترین شبکه بازرگانی و تجاری دنیا که از چین آغاز و تا مدیترانه امتداد می‌یافت کشورهای زیادی را به یکدیگر متصل می‌کرد که تعداد زیادی از شهرهای ایران نیز در مسیر آن قرار داشتند.

وی اضافه کرد: همین مساله موجب شده بود احداث کاروانسراها در ایران به خصوص قزوین رونق گیرد که سرای سعدالسلطنه از نمونه‌های بازر آن است.

جمالی پور ادامه داد: مسیر جاده ابریشم فقط برای توسعه بازرگانی و تجارت نبود بلکه مسیری برای تبادل علم، دانش و فرهنگ بین اقوام نیز بود و به همین دلیل شهرهای مستقر در این مسیر به لحاظ اقتصادی پیشرفت‌های چشمگیری داشتند.

وی با تاکید بر نقش تاریخی قزوین در شکل‌گیری و احیای جاده ابریشم، گفت: ایران با تاریخی کهن هم در عرصه علم با تربیت دانشمندانی بزرگ چون بوعلی سینا، رازی، خواجه نصیر الدین طوسی و ملاصدرا به گسترش علم در جهان کمک کرده و هم مردمانی صلح طلب و علم دوست دارد و استقلال طلبی و همکاری با ملت‌ها بر اساس احترام متقابل از ویژگی‌های مهم مردم آن است.

جمالی پور یادآور شد: ایران با ظرفیت‌های متنوع خود فرصتی بزرگ برای همکاری‌های مشترک علمی، صنعتی و فرهنگی و تجاری با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای مسیر جاده ابریشم ایجاد کرده است.

استاندار قزوین افزود: ما در طول ۳۰۰ سال گذشته هیچ گاه جنگی را آغاز نکرده‌ایم و همیشه در منطقه و جهان به دنبال صلح و آرامش بوده‌ایم.

وی یادآور شد: برگزاری سمپوزیوم جاده ابریشم در قزوین فرصتی برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های ممتاز ایران و قزوین و مقدمه ای برای تقویت روابط علمی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو این شبکه است.

استاندار قزوین اظهار داشت: دانشگاه های عضو می‌توانند با تقویت همکاری در حوزه های پژوهشی و فرهنگی گام های مهمی در توسعه پایدار و رفع تبعیض و محرومیت و تقویت صلح در جهان بردارند.

وی ادامه داد:چشم انداز این شبکه تاثیر مهمی در تصمیم‌گیری رهبران سیاسی در علم و فناوری و حتی سیاسی به ویژه روابط بین المللی دارد.

استاندار قزوین با بیان اینکه دانشگاه بین المللی امام خمینی نیز به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه بین المللی ایران به دنبال توسعه همکاری های علمی و بین المللی است، افزود: قزوین پیش از این نیز در سال ۹۵ میزبان شهرداران مسیر جاده ابریشم بوده است و امروز به عنوان پایلوت نشست های مهم کشورهای جاده ابریشم شناخته می‌شود.

همایش جاده ابریشم، جاده صلح و توسعه به مدت دو روز در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه دارد.

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) از اعضای اولیه شبکه دانشگاه‌های جاده ابریشم بوده و در کنار آن دانشگاه های علامه طباطبایی، اصفهان، گیلان و شیراز نیز در این شبکه عضویت دارند.

جاده ابریشم یک مسیر تاریخی و گذرگاه کاروان های تجاری بوده که ملل و تمدن های مختلف بر سر راه خود را به هم پیوند می داده است. 

در برخی کتب تاریخی آمده دلیل نام گذاری این جاده، حمل ابریشم از چین به کشورهای دور دست از جمله  حوزه ی دریای مدیترانه بوده است.

همچنین برخی منابع طول این جاده را با قدمت سده دوم قبل از میلاد تا حدود 10 هزار کیلومتر از چین تا امپراطوری روم توصیف کرده اند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.