علیرضا رئیسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: بعد از اجرای کمپین فشار خون که طی آن سنجش فشار خون ۳۰ میلیون ایرانی انجام شد و ۲ میلیون فرد جدید دچار فشار خون بالا شناسایی شدند، اکنون مهمترین اولویت وزارت بهداشت اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت است. این تصمیمی درست و یک کار ماندگار است که در کنار آن یک کمپین ملی اطلاع رسانی به مردم را هم خواهیم داشت و در واقع این برنامه به عنوان برنامه اصلی وزارت بهداشت در کل کشور در سال آینده اجرا می شود.

وی گفت: برنامه ملی هر خانه، یک پایگاه سلامت در سه حوزه شامل حوزه خدمات پیشگیری (از بروز بیماری ها)، خدمات درمان های اولیه و خدمات توانبخشی آموزش های لازم در اختیار خانواده ها قرار می گیرد. برای آموزش این اصول به خانواده ها در این سه حوزه از هر خانه یک فرد را که با سوادترین و موثرترین فرد خانواده است، شناسایی و انتخاب می کنیم. ترجیح وزارت بهداشت این است که این فرد خانم خانواده باشد و آموزش های مجازی (از راه دور) و حضوری در مرکز جامع سلامت نزدیک منزلشان انجام و در مجموع به روش های مختلف این آموزش ها به این افراد ارائه می شود.

رئیسی اضافه کرد: اولویت های آموزش به خانواده در هر سه حوزه بهداشت و پیشگیری، درمان های اولیه و توانبخشی تعیین شده است و مثلا در هر حوزه ۵ اولویت برای آموزش تعیین شده است که به فرد منتخب خانواده ارائه می شود و این فرد به عنوان سفیر وزارت بهداشت در خانواده با وزارت بهداشت ارتباط پیدا می کند. در سامانه وزارت بهداشت نام این فرد به عنوان نماینده و سفیر وزارت بهداشت ثبت می شود، سطح دسترسی به سامانه وزارت بهداشت به او داده و به این ترتیب با سیستم وزارت بهداشت مرتبط می شود.

رئیسی افزود: قرار است سامانه ملی آموزش به خانواده ها از طرف وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه راه اندازی و معرفی شود و به نمایندگان خانواده ها که سفیر وزارت بهداشت هستند، امکان دسترسی به این سامانه داده می شود.

رئیسی اضافه کرد: پیش بینی وزارت بهداشت این است که بیش از ۲۰ میلیون خانوار را تحت پوشش این برنامه کشوری قرار دهیم و اگر جمعیت متوسط چهار نفر را برای هر خانوار در نظر بگیریم، حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت را پوشش می دهد.

معاون وزیر بهداشت گفت: طراحی این برنامه شروع شده است. تا پایان امسال مرحله آزمایشی و پایلوت آن در چند استان اجرا و سال آینده به صورت کشوری اجرا می شود.

وی افزود: پیش بینی اولیه این است که مرحله پایلوت برنامه «هر خانه یک پایگاه سلامت» امسال در دو استان قزوین و سمنان اجرا شود، احتمالا اواخر امسال در بهمن و اسفند پایلوت این برنامه شروع شود. حدود سه ماه این برنامه به صورت آزمایشی انجام می شود و پس از اینکه اشکالات آن بر طرف شد، سال آینده در کل کشور اجرا می شود.

رئیسی ادامه داد: این برنامه بعد از برنامه ملی شبکه بهداشت اولیه در دهه ۶۰ که دستاوردهای بزرگی در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران و کنترل بیماری های واگیر داشت، مهمترین برنامه بهداشتی وزارت بهداشت پس از انقلاب خواهد بود که می تواند نقش مهمی در کاهش و کنترل بیماری های غیرواگیر (مثل سرطان، حوادث، دیابت، بیماری های اسکلتی و بیماری های روانی) داشته باشد و علاوه بر دستاوردهای بزرگ ملی، در راستای شعار سازمان بهداشت جهانی (بهداشت برای مردم توسط مردم) هم هست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.