امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بناها شامل مسجد جامع عتیق، مسجد مدرسه سردار، مسجد مدرسه حیدریه، کاروانسرای هجیب، کاروانسرای خرزان، کاروانسرای شاه عباسی، امامزاده حسین(ع)، امامزاده آمه خاتون (س) و آب انبارهای سردار بزرگ و کوچک هستند.

وی اظهار داشت: با تخصیص اعتبارات ملی و استانی حوزه حفظ، احیا و مرمت بناهای تاریخی مرحله جدید مرمت و احیای بناهای تاریخی یاد شده در نیمه دوم امسال آغاز خواهد شد.

این مسئول گفت: کاوش در تپه ها و محوطه های تاریخی و تعیین حریم و علامت گذاری تپه های باستانی از دیگر اولویت های میراث فرهنگی در حوزه حفظ، احیا و مرمت بناهای تاریخی به شمار می رود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین یادآور شد: در نیمه نخست امسال ۲۲ بنای تاریخی این استان مرمت شدند.

در مجموع ۲۳۵ بنای تاریخی شامل بقعه ها، آب انبارها، پل ها و برج ها، مساجد، مسجد-مدرسه ها و کاروانسراها، عمارت ها، دروازه ها و حمام ها در استان قزوین وجود دارد که نیمی از آنها مربوط به دوره قاجاریه هستند. 

بیش از ۱۴۰۰ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی قرار دارند که بخشی از آنها بناهای تاریخی و همچنین بخش قابل توجهی از این رقم نیز تپه های باستانی و آثار ناملموس هستند.

۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.