ووشوی استان قزوین اگرچه در سال‌های گذشته توانسته مدال‌های فراوانی را در عرصه مسابقات کشوری و بین المللی به دست آورد، اما نبود امکانات زیرساختی در این رشته، شرایط تمرین را برای ورزشکاران دشوار ساخته است.

در این میان، ووشوکاران استان قزوین خواستار احداث سالن اختصاصی برای تمرین و حمایت‌های مالی هستند و مربیان ووشو نیز از نبود پوشش بیمه و امنیت شغلی گلایه‌ دارند.
به اعتقاد فعالان رشته ووشو در استان بدون رفع این موراد امکان راهیابی و مدال‌آوری ورزشکاران قزوین در بازی‌های آسیایی پیش رو بسیار دشوار و غیرممکن خواهد بود.

قزوین فاقد خانه ووشو و سالن اختصاصی است

یک ووشوکار قزوینی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه هنوز ورزشکاران این رشته مکانی اختصاصی برای تمرینات ندارند و عمدتا از سالن‌های غیر تخصصی در این زمینه استفاده می‌کنند.

آرزو میرزایی افزود: مطالبه اصلی ووشوکاران از مسئولان استانی و کشوری حمایت مالی از ورزشکاران و فراهم کردن خانه ووشو است چون بدون سالن مخصوص برای تمرینات ساندا و تالو دستیابی به سکوهای قهرمانی میسر نخواهد شد.

وی در خصوص هزینه‌های تامین لوازم جانبی این رشته،  اظهار داشت: قیمت یک دست کامل لوازم ورزشی در سبک تالو از قبیل لباس، سلاح و چوب حدود ۸۰۰ هزار تومان است که امکان پرداخت این مبالغ برای یک ورزشکار نوجوان وجود ندارد.

میرزایی، حمایت‌های بیمه‌ای و شغلی را در رشته ووشو برای مردان بیشتر از زنان ووشوکار دانست و گفت: با توجه به استقبال بالای زنان در این رشته ورزشی باید حمایت‌های بیشتری از زنان صورت گیرد چون طبق تجربه،  زنان در این رشته ورزشی موفقیت‌های بیشتری به دست آورده‌اند.

مربیان ووشو هیچ آینده‌ای برای بازنشستگی ندارند

نایب رییس هیات ووشوی شهرستان تاکستان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات این رشته، ضعف مالی ووشوکاران هنگام اعزام به مسابقات سبکی است که سبب می‌شود آنها از حضور در این مسابقات محروم شوند.

طاهره عابدی افزود: محروم شدن یک ووشوکار از مسابقات نه تنها توسعه این رشته ورزشی را به تاخیر می‌اندازد، بلکه جلوی رشد و کسب تجربه نیروهای مستعد را در این رشته می‌گیرد.

وی بر وجود یک سیستم مدیریتی جامع و حمایت همه جانبه از مربیان و ووشوکاران تاکید کرد و گفت: گاهی مواقع، ووشوکاران به خاطر کوچکترین اختلاف نظری با مربی به مجموعه دیگری رفته و مورد حمایت قرار می‌گیرند، درحالی که این عمل به بر هم خوردن نظم مجموعه منجر شده و شرایط را برای مدیریت و برنامه‌ریزی روی ورزشکاران دشوار می‌سازد.

عابدی در ادامه سخنان خود به جذب ووشوکاران زن از طریق مسابقات استعدادیابی اشاره کرد و گفت: امسال حدود ۳۰۰ ووشوکار زن در تاکستان به مسابقات استعدادیابی اعزام و از این میان حدود ۱۵۰ نفر جذب این رشته ورزشی شدند.

این مربی، مشکل دیگر این رشته ورزشی را نبود حمایت‌های بیمه‌ای برای مربیان عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه هیچ کدام از مربیان این رشته ورزشی تحت پوشش بیمه نیستند و بسیاری از آنها تنها به خاطر عشق و علاقه به ووشو به فعالیت‌های مستمر خود در این رشته ادامه داده اند.

عابدی از پایین بودن سطح دستمزدها گلایه کرد و گفت: حقوق یک مربی به تعداد جذب ورزشکاران همان رشته مربوط می‌شود و چون سطح حق عضویت‌ها در شهرستان‌ها پایین است، بنابراین یک مربی همواره در تنگنا قرار گرفته و هیچ آینده‌ای برای بازنشستگی و خدمات اجتماعی ندارد.

امکانات سخت افزاری ووشو باید در تمام شهرستان‌های استان فراهم شود

معاون اداره کل ورزش و جوانان قزوین گفت: در حال حاضر شرایط سخت افزاری در رشته ووشو فقط در شهرستان البرز مهیا است و این امکانات در آینده‌ای نه چندان دور باید در تمام شهرستان‌های استان فراهم شود تا مربیان با دست باز به تعلیم و تربیت ورزشکاران بپردازند.

افسانه حسن نایبی افزود: استان قزوین آمادگی دارد که با تجهیز سالن‌های ورزشی اردوهای تیم ملی را در رشته ووشو میزبانی کرده و شرایط را برای رشد و توسعه این رشته ورزشی مهیج و مفرح فراهم سازد.

ساخت سالن ورزشی در شهر محمدیه به مساحت هزار هکتار

رییس هیات ووشوی استان قزوین گفت: یکی  از اولویت‌ها در این رشته ورزشی فراهم کردن امکانات سخت افزاری برای ووشوکاران است که در همین رابطه، زمینی به مساحت هزار متر در شهر محمدیه برای تاسیس و راه‌اندازی آکادمی و سالن ووشو،  مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سلمان میکاییلی افزود: موضوع دیگری که باید در رشته ووشو مورد توجه قرار گیرد، ایجاد درآمدی پایدار برای هیات استانی است که این موضوع قطعا با همکاری و حمایت دستگاه‌های دیگر استان نیز محقق می‌شود.

وی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای برای رشته ووشو را یک ضرورت عنوان کرد و گفت:باید با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از نظریات کارشناسی بتوانیم به اهداف مورد نظر خود در سال‌های آینده دست یابیم.

ضرورت فضای تمرین و مربیان مجرب در رشته ووشو

داور قزوینی ووشو نیز در خصوص مشکلات این رشته ورزشی گفت: اگر اداره کل ورزش و جوانان از هیات ووشو استان قزوین انتظار حضوری موفق در بازی‌های آسیایی را دارد، باید سالنی را در اختیار ورزشکاران این رشته قرار دهد تا بتوانیم با تمرین‌های بیشتر چندین ورزشکار ماندگار و نماینده در تیم‌های ملی داشته باشیم.

محمد نوری افزود: با اینکه پتانسیل قهرمانی در استان بالا است، اما از قدرت علمی و فنی لازم برای هدایت این ورزشکاران به مسابقات آسیایی برخوردار نیستیم که لازم است از ظرفیت مربیان مجرب خارج از استان استفاده کرده و حمایت‌های ویژه ای در این خصوص اعمال شود.

وی بر احترام جامعه ورزشی نسبت به پیشکسوتان رشته ووشو تاکید کرد و گفت: متاسفانه مشاهده شده که گاهی قهرمانان این رشته نسبت به مدیران و داوران پیشکسوت بی‌حرمتی می‌کنند که لازم است برخوردهای لازم در این رابطه صورت گیرد.

نوری خاطرنشان کرد: فدراسیون ووشو باید در خصوص برخوردهای انضباطی تصمیمات جامعه‌ای اتخاذ کند تا پیشکسوتان این رشته ورزشی به عنوان ارزشمندترین ثروت آن مورد بی حرمتی قرار نگیرند.

احداث سالن اختصاصی ووشو درحال پیگیری است

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین نیز با اشاره به مشکل فضای ورزشی رشته ووشو در استان، افزود:سال گذشته توانستیم سالن ووشو در شهر تاکستان و الوند را فراهم کنیم ولی با توجه به وضعیت تخصیص اعتبار در حوزه‌های عمرانی امکان احداث و راه اندازی سالن ورزشی برای این رشته در قزوین وجود ندارد.

عباس علایی مقدم افزود: متاسفانه کمبود فضای ورزشی فقط مختص به رشته ووشو نیست و بیشتر رشته‌های رزمی استان فاقد سالن اختصاصی برای تمرین هستند که تامین این فضاها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به موضوع استخدام قهرمانان که مطالبه ووشوکاران نیز هست، گفت: خوشبختانه مشکل استخدام قهرمانان ورزشی حل شده و طبق دستوارالعمل جدید، قهرمانان المپیک و بازی‌های آسیای با داشتن مدرک تحصیلی مرتبط می‌توانند پست سازمانی بگیرند که هم اکنون ۲ تن از قهرمانان استان در حال استخدام در استانداری و اداره کل ورزش و جوانان هستند.
ووشو یا کونگ‌فو چینی، مجموعه هنرهای رزمی چینی است که در ۲ بخش ساندا (بخش مبارزه) و تالو (بخش اجرای فرم) برگزار می‌شود.

۹۹۲۵*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.