رییس جهاد دانشگاهی قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای انجام این کار، خون خارج شده از بند ناف و جفت نوزاد، بعد از تولد جمع آوری و سلول های بنیادی آن برای استفاده های پزشکی منجمد و ذخیره می شود.
فرشاد پیله چی افزود: در این خصوص مادران داوطلب در ماه نهم بارداری به مرکز جهاد دانشگاهی مراجعه و ثبت نام کرده و کارشناسان مرکز پس از تولد نوزاد در بیمارستان اقدام به جداسازی و نمونه گیری می کنند.
وی اضافه کرد: این کار بلافاصله بین پنج تا ۱۰ دقیقه پس از زایمان قابل جداسازی است و گرنه خون، لخته شده و قابل استفاده نخواهد بود.
پیله چی ادامه داد: هزینه انجام این کار برای خانواده ها ۳۳ میلیون ریال بوده که البته در صورت تمایل، امکان استفاده از تسهیلات ۳۰ میلیون ریالی با کارمزد ۲ درصدی نیز فراهم است.
وی گفت: متقاضیان ذخیره سازی خون بند ناف البته باید سالانه نیز مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال برای نگهداری این ذخیره در بانک خون بند ناف بپردازند.
پیله چی گفت: خانواده‌های متقاضی این نمونه را برای استفاده احتمالی اعضای خانواده خود با پرداخت هزینه در بانک خصوصی ذخیره سازی می‌کنند اما برای ذخیره سازی در بانک عمومی هم می‌توانند در آستانه تولد فرزند خود، نمونه آن را به بانک اهدا کنند که در این صورت دیگر مالکیتی بر خون بند ناف ندارند و این نمونه در اختیار هر بیمار نیازمندی قرار داده می‌شود.
پیله چی گفت: با توجه به مستندات جهانی نمونه خون بند ناف فریز شده در دمای منفی ۱۹۷ درجه سانتیگراد تا ۲۵ سال قابل نگهداری است اما با توجه به اینکه سلول‌های خونی نامیرا هستند در سال‌های آینده شاید امکان افزایش این مدت نیز وجود داشته باشد.
به گفته وی پس از دریافت نمونه خون بند ناف در هنگام زایمان، نمونه با سرعت به آزمایشگاه بانک خون ارسال شده و در تانک‌های ذخیره نیتروژن نگهداری می‌شود.
رییس جهاد دانشگاهی قزوین افزود: در حال حاضر در ایران بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند اما تحقیقات، جهت تاثیر این روش در درمان بیماری‌‍هایی چون فلج مغزی و اختلال اوتیسم نیز در پژوهشکده رویان در حال انجام است.
پیله چی یادآور شد: خانواده ها در صورت اطلاع از اهمیت ذخیره سازی سلول‌های خون بند ناف که در زمان تولد فرزندشان دور ریخته می‌شود به طور قطع برای ذخیره سازی آن اقدام می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این خصوص به تمام مطب‌های متخصصان زنان و زایمان و مراکز سونوگرافی اطلاع رسانی شده که مادران باردار را در جریان این کار قرار دهند.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.