کارشناس بانک خون بند ناف قزوین گفت: خون بند ناف به‌عنوان خون جفتی شناخته‌شده و سرشار از سلول‌های بنیادی خونساز است که متأسفانه پس از تولد نوزاد، به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

فاطمه دولت‌خواه کارشناس بانک خون بندناف قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین،
اظهار کرد: خون بند ناف به‌عنوان خون جفتی شناخته‌شده و سرشار از سلول‌های بنیادی خونساز است که متأسفانه پس از تولد نوزاد، به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی‌درپی دچار پیری نمی‌شوند به‌طوری‌که با تزریق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به‌صورت جدی آسیب‌دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن مناطق کمک کنیم.

کارشناس بانک خون بندناف قزوین تصریح کرد: به‌دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگه‌داری خون بندناف موردتوجه قرار گرفت به‌گونه‌ای امروزه بانک‌های متعددی به‌صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره‌سازی خون بندناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: در کشورمان نیز در سال ۱۳۸۴ به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان فعالیت خود را آغاز کرد.

سلول بنیادی چیست؟

دولت‌خواه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارند واجد توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiation) به انواع سلول‌ها ازجمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی هستند؛ هم‌چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن به‌دنبال آسیب و جراحت مؤثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب‌دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آن‌ها از بین رفته است، پیوند زده شوند و جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

وی عنوان کرد: به دلیل توانایی منحصربه‌فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست‌شناسی و علوم درمانی هستند؛ هم‌چنین تحقیقات در این زمینه دانش ما را درباره چگونگی رشد و تکوین یک اندام از یک سلول منفرد افزایش داده است و مهم‌تر آنکه به فهم مکانیزم جایگزینی سلول‌های سالم با سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرده است.

انواع سلول بنیادی

کارشناس بانک خون بند ناف قزوین با بیان اینکه سلول‌های بنیادی را بر اساس خصوصیات و ویژگی به سه دسته سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های بنیادی بالغ و سلول‌های بنیادی خون بند ناف تقسیم می‌کنند، اظهار کرد: سلول‌های بنیادی جنینی از توده سلولی داخلی جنین 16-14 روزه گرفته می‌شود و قادر است تمام سلول‌ها و بافت‌های یک فرد کامل را بسازد.

وی در خصوص سلول‌های بنیادی بالغ گفت: سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که پس از تولد از بافت‌های مختلف فرد بالغ جدا می‌شوند؛ این سلول‌های خونساز در مغز استخوان، مغز، کبد و سایر بافت‌ها مستقر هستند که قدرت تمایز به برخی از بافت‌ها را دارند.

دولت‌خواه در خصوص سلول‌های بنیادی خون بندناف با اشاره به اینکه این سلول‌ها از بندناف استخراج شده و همانند سلول‌های بنیادی خونساز مغز استخوان هستند، ادامه داد: خون بندناف خونی است که پس از تولد در بند ناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خون بند ناف غنی از سلول‌های بنیادی است، اضافه کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف همانند سلول‌های بنیادی خونساز مغز استخوان به سلول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند که سلول‌های قرمز، که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، سلول‌های سفید، که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها نیز به انعقاد خون کمک می‌کنند.

خون بند ناف چه استفاده‌هایی دارد؟
کارشناس بانک خون بند ناف قزوین یادآور شد: اولین پیوند خون بند ناف در سال 1988 میلادی در فرانسه و توسط گلوکمن به یک کودک مبتلا به کم‌خونی فانکونی (یک نوع کم‌خونی مادرزادی) انجام گرفت و به‌این‌ترتیب تا به امروز صدها پیوند موفق خون بند ناف صورت گرفت و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تأسیس شد.

وی ادامه داد: مرور آمار منتشرشده نشان می‌دهد که هرساله حدود 30 هزار بیمار با بیماری‌هایی که با پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان، قابل‌درمان هستند در سال شناسایی می‌شوند و حدود 75 درصد این بیماران قادر به یافتن یک داوطلب مناسب برای اهداء خون مغز استخوان نیستند. از سوی دیگر جستجوی مراکز ثبت اهداکنندگان مغز استخوان زمان بسیاری به خود اختصاص می‌دهد به‌این‌ترتیب ذخیره خون بندناف زمان را کوتاه و میزان اهداکننده را بیشتر می‌سازد و به‌این‌ترتیب زمان را برای مبتلایان به لوسمی‌های حاد، کم‌خونی‌ها و نقایص ایمنی که در زمان کوتاهی می‌میرند کوتاه‌تر می‌کند.

دولت‌خواه تشریح کرد: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به‌منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ در حال انجام است. تحقیق در حیطه ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ در حال انجام است.

چه بیماری‌هایی با خون بند ناف درمان شده‌اند؟

وی در اشاره به بیماری‌هایی که با استفاده از این سلول‌ها درمان شده‌اند، اظهار کرد: ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به اختلالات سلول‌های بنیادی: کم‌خونی آپلاستیک، کم‌خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله‌ای شبانه (PNH)؛ لوسمی حاد شامل AML، ALL و لوسمی تمایز نیافته حاد؛ لوسمی مزمن شامل CML؛ بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها از قبیل لنفوم غیر هوچکین و لنفوم هوچکین؛ ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز شامل بتا، تالاسمی ماژور و کم‌خونی سلولی داسی شکل اشاره کرد.

کارشناس بانک خون بند ناف قزوین اضافه کرد: اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی شامل سندروم کاستمن، نقص چسبندگی لکوسیتی و سندروم دی جرج؛ نقص ارثی پلاکتی مانند ترومبوسیتوپنی مادرزادی؛ اختلالات پلاسماسل از قبیل مولتی پل میلوما و لوسمی پلاسماسل؛ بیماری‌های ارثی شامل سندروم لش نیهان و هیپوپلازی غضروف و بیماری‌هایی مانند آلزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی، دیستروفی عضلانی از دیگر بیماری‌هایی که با این سلول‌ها درمان می‌شوند.
    
دولت‌خواه در پایان یادآور شد: امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.