حجاب و نوع پوشش مسئله نخست جمهوری اسلامی ایران نیست ولی به جهت آنکه امری اجتماعی است و تمام بدنه جامعه با آن مواجه هستند و بر سایر موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اثرگذار است دارای اهمیت ویژه‌ای است. 
به گزارش ایسنا منطقه قزوین، به سمت ورودی دانشگاه که نزدیک می‌شوند آرام مقنعه خود را جلوتر می‌کشند؛ به جایگاه حراست که می‌رسند با یک دست به نحوی که لاک‌های ناخن خیلی خودنمایی نکند جای خالی دکمه را پر می‌کنند و مانتوی جلو بازشان را بسته نگه می‌دارند تا یک‌بار دیگر بتوانند از درب ورودی وارد دانشگاه شوند. چشمان حراست گاهی با اغماض و گاهی جدی ظاهر دانشجویان را اسکن می‌کند تا اگر مورد حادی بود اقدامی جدی انجام دهد؛ اما نه این اقدام خیلی جدی و اثرگذار می‌شود و نه آن دانشجوها این رویه را رها می‌کنند و چرخه نگرانی مسئولان، برخورد حراست و عدم توجه دانشجو به مقوله حجاب همچنان ادامه دارد. 
نشست هم‌اندیشی با محوریت موضوع «مداخله دانشگاه در پوشش دانشجویان؛ آری یا خیر؟!» از باب فهم بهتر این مسئله و تبیین دقیق رویکرد صحیح در حوزه حجاب در بستر دانشگاه به بررسی جوانب مختلف این مسئله در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، در این نشست هم‌اندیشی معاونت و کارشناسان فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی، بین‌المللی امام خمینی (ره) و فنی مهندسی بوئین‌زهرا، دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان، کارشناس معاونت امور اجتماعی استانداری قزوین، مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان و مسئول و جانشین انجمن دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین به‌عنوان برگزیدگان هشتمین دوره مسابقات مناظره کشور حضور داشتند.
در بخش اول به بررسی کلیات موضوع عفاف و حجاب از جنبه‌های مختلف پرداخته شد، در بخش دوم تلاش کردیم تا ضمن بررسی قوانین مربوط به پوشش و نوع برخورد با دانشجویان در صورت تخلف از قوانین این حوزه به بررسی چارچوب رفتاری در حراست دانشگاه اشاره کنیم.
ایسنا: جایگاه حراست در ورودی دانشگاه و عملکرد آن را چگونه می‌بینید؟
افراط وتفریط موجب ایجاد دوگانگی ارزشی در خصوص حجاب می‌شود
محمد نوری الموتی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین: در خصوص نحوه مداخله حراست باید بگویم نباید مداخله به معنای ستیز و مقابله و برخوردهای صفر و صدی باشد و راهکار مقابله‌ای جوابگو نیست ما مخالف مداخله مستقیم با دانشجو و ایجاد تنش در این حوزه هستیم زیرا می‌توان به‌صورت غیرمستقیم از طریق بسترسازی لازم در این حوزه ورود پیدا کرد. برای حجاب قانون مشخصی وجود ندارد که حدود آن را نشان دهد و بیشتر سلیقه‌ای نسبت به آن رفتار می‌شود ازاین‌رو افراط‌وتفریط و رفتارهای صفر و صدی موجب ایجاد دوگانگی ارزشی می‌شود و دانشجوها سؤال می‌کنند چرا حراست به دید دشمن به آن‌ها نگاه می‌کند لذا نگاه سخت‌گیرانه موجب واکنش آن‌ها شده است.
حراست ضابط اجرایی مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه است
مصطفی سعادتی کارشناس حوزه آزاداندیشی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره): ضوابط مربوط به حوزه عفاف و حجاب و نوع پوششی که باید دانشجویان داشته باشند به‌طور معمول در ورودی دانشگاه‌ها نصب می‌شود و اجرای این قوانین نیازمند ضابطانی است تا در این حوزه فعالیت کنند که در وهله نخست حراست ورودی دانشگاه مسئولیت آن را بر عهده دارد.
باید مقابل کسی که هنجارشکنی می‌کند را گرفت
مرتضی هادی‌زاده مدیر فرهنگی دانشگاه فنی مهندسی بوئین‌زهرا: حراست تنها ضابط اجراست و تصمیمات گرفته شده را اجرایی می‌کند و در حوزه تصمیم‌گیری‌های مربوطه لایه‌های مختلفی دخیل هستند که باید آن را شناخت، باید مقابل کسی که هنجارشکنی می‌کند را گرفت، این وظیفه ضابطان حراست است و این کار را مطابق قانون مصوب در شورای فرهنگی دانشگاه خود باید انجام دهند.
ایسنا: چرا در موضوع بدحجابی با بگیر و ببند قانونی مواجه هستیم؟ 
اگر کسی اهتمامی بر اصل حجاب نداشت باید با او برخورد شود
محمد نوری الموتی: اگر کسی اهتمامی بر اصل حجاب نداشت باید با او برخورد شود، در حقیقت در کنار فرهنگ‌سازی نیازمند برخورد سلبی نیز هستیم و کسی منکر آن نیست با این حال قرار نیست به هر صورتی تصمیمات اجرایی شود. حراست علاوه بر کاری که به‌عنوان ضابط باید انجام دهد وظیفه‌اش اجرای دستورات شورای فرهنگی دانشگاه است اما نحوه اجرایی شدن آن دستورات بسیار مهم است چرا که بخش‌نامه‌ای عمل کردن باعث بروز بسیاری از مشکلات می‌شود.

دانشجویانی با وضع نامناسب پوشش، اجازه ورود به دانشگاه ندارند
مصطفی سعادتی:  کار فرهنگی مشکل و پیچیده است و زمان‌بر است، برای مثال کتاب «یادت باشد» که یک کتاب اثرگذار و خوب است ولی بی‌شک اثرگذاری آن زمان‌بر است و شاید در آینده بتوان اثر چنین کارهای خوبی را در بین نسل جوان مشاهده کرد.
عده‌ای نیز این شبهه را وارد می‌کنند که این بگیروببند فساد را از بین نمی‌برد بلکه آن را زیرزمینی می‌کند، باید در پاسخ به آن‌ها گفت ما در جامعه‌ای قرار داریم که حاکمیت آن جمهوری اسلامی است و اتفاقاً اسلام به دنبال آن است که فساد علنی نباشد و زیرزمینی باقی بماند چرا که علنی شدن فساد جنبه تبلیغ آن را پیدا می‌کند. بلاشک حراست باید جلوی برخی از دانشجویان که قوانین را زیر پا می‌گذارند و به آن اهمیت نمی‌دهند و با وضعی نامناسب می‌خواهند وارد دانشگاه شوند را بگیرد و اجازه ورود آن‌ها به دانشگاه را ندهند.
بی‌سلیقگی در سطوح مختلف مدیریتی و مسئولان بسیار است 
فاطمه محمدبیگی دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین: اینکه دختر و پسری به‌صورت فشن در حال گشتن است باید بگوییم که او به‌تنهایی مقصر نیست و مسئولان و مدیران نیز در این میان مقصر هستند و بی‌سلیقگی در سطوح مختلف مدیریتی و مسئولان بسیار است.
ایسنا: امربه‌معروف و نهی از منکر در موضوع پوشش، حیا و حجاب چه کارکردی دارد؟   همه ما به‌عنوان یک شهروند در این خصوص مسئول هستیم
ابوالفضل سلیمانی جانشین و مسئول روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان قزوین: نیازمند تغییر رویه در این خصوص هستیم تا بدین واسطه همه ما در جامعه نسبت به هم مسئول باشیم چرا که علاوه بر دستگاه‌ها و ارگان‌ها که وظیفه‌شان این است که موضوع حجاب را بررسی کنند همه ما به‌عنوان یک شهروند فارغ از جایگاه خود نیز در این خصوص مسئول هستیم. حال سؤال اینجاست آیا شهروندان را توجیه کرده‌ایم که یکی از مباحث مربوط به متعهد بودن به آرمان‌های انقلاب اسلامی موضوع رعایت حجاب است یا خیر؟! همچنین وقتی موضوع حجاب مطرح می‌شود نگاه‌ها به سمت بانوان می‌رود سؤال دیگر در این خصوص این است که آیا حجاب فقط خانم‌ها است یا آقایان نیز باید آن را رعایت کنند؟
بی‌تفاوتی اساتید نسبت به دانشجویان خیانت است
احمد اسفندیاری کارشناس امور اجتماعی - فرهنگی استانداری قزوین: دانشجو فقط آن نیست که برگه امتحانی خود را پر کند و در دروس خود موفق باشد بلکه اخلاق و طرز صحبت کردن و لباس پوشیدن، سؤال پرسیدن و تعامل و رفتار آن‌ها نیز مطرح است و یک استاد دانشگاه باید تمام آن‌ها را بسنجد.
از سوی دیگر نقش استاد و معلم نیز بر روی دانشجویان و دانش آموزان بسیار مهم است و اگر آن‌ها بی‌تفاوت باشند خیانت کرده‌اند چرا که افراد مختلف اغلب به سمتی گرایش پیدا می‌کنند که بیشترین اثر را برای آن‌ها بر عهده دارند ازاین‌رو آن‌ها به‌عنوان یک استاد دانشگاه هر چه بگویند دانشجویان می‌پذیرند و نقش آن‌ها بسیار اثرگذار است و اگر نقش خود را به‌عنوان یک معلم و استاد به‌خوبی پذیرا باشند می‌توان اثرگذاری آن را شاهد باشیم.
نباید در مقوله عفاف و حجاب به‌صورت احساسی صرف صحبت کرد، گاه نوع نگاه کردن نیز کارآمد است، یک استاد می‌تواند با یک نگاه به‌طرف مقابل بفهماند که مسیرش اشتباه است و حتی با نگاه کاری کند که خودش را جمع‌وجور کند.
دانشجویان خود جلودار این عرصه باشند
فاطمه محمدبیگی: دانشجویان باید پر از انگیزه باشند اما در حال حاضر احساس می‌شود آن‌ها تمایل چندانی برای ورود در حوزه فرهنگ‌سازی از جمله در حوزه عفاف و حجاب ندارند و یا انگیزه آن‌ها بسیار کم شده که باید دلایل آن را جستجو کرد. شاید یکی از دلایل کم‌کاری آن‌ها وجود بی‌سلیقگی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب باشد که موجب دل‌زدگی آن‌ها می‌شود. بهترین راه این است که دانشجویان خود جلودار این عرصه باشند و کمک کنند تا این فرهنگ متعالی در بین هم سن و سال‌های آن‌ها نیز قوت بگیرد.
کاری کنیم واقعیات فطری و درونی ظهور و بروز کند
مهدی تبارک کارشناس فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قزوین: طی تجربه‌ای که از پخش اسلایدهایی با موضوعیت بانوانی که در امامزاده صالح تهران یک‌بار با چادر نماز و یک‌بار با همان تیپ معمول خود عکس گرفته شده بود، متوجه واکنش 98 درصدی کسانی شدیم که این تصاویر را می‌دیدند، در گفت‌وگو با بسیاری از آن‌ها متوجه شکل‌گیری سؤالی در ذهن آن‌ها در خصوص نوع پوشش شدیم.
در حقیقت باید به سمتی حرکت کنیم که واقعیات فطری و درونی ما بتواند ظهور و بروز کند چرا که بی‌شک در این صورت خودبه‌خود نوع پوشش ما به سمت رعایت حجاب و انتخاب آن خواهد رفت و در کنکاش وجود خود براساس باورها و فطریات خود پیش خواهد رفت.

نمی‌توان جامعه دانشگاهی را فارغ از اجتماع شهری دید
مرتضی هادی‌زاده: استاد دانشگاهی که نتوانسته رسالت خود را در برابر دانشجوهایش انجام دهد و الگوی نسل جوان قرار بگیرد بی‌شک مقصر است زیرا علاوه بر مخاطب دانشجو باید تعاملات اجتماعی را نیز ایجاد کنند. نمی‌توان جامعه دانشگاهی را فارغ از اجتماع شهری دید، اگر دانشجو وارد فضای جامعه شود بی‌شک فعالیت او از آنچه در دانشگاه انجام می‌دهد بیشتر خواهد شد، اما بیگانه بودن دانشجویان با محیط جامعه موجب می‌شود مطالبه گری آن‌ها در فضای شهر و جامعه آن‌ها تأثیرگذارتر باشد.
ایسنا: در پازل‌های سیاسی سیاست‌مداران داخلی و خارجی حجاب چه نقشی دارد؟
تبدیل حجاب به ابراز فرهنگی دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی
مصطفی سعادتی: امروز حجاب به ابراز سیاسی و فرهنگی دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی تبدیل‌شده و کاملاً واضح است که گروه‌هایی به‌صورت هدفمند در بحث بی‌حجابی در حال راه‌اندازی هستند و در این خصوص ساماندهی شده‌اند؛ این افراد غافل نیستند بلکه کاملاً هدفمند در حال به‌پیش بردن نقشه‌های دشمنان هستند؛ حال اگر کسی بگوید برخورد مأموران انتظامی با کسانی که هنجارشکنی می‌کنند و حجاب خود را برمی‌دارند موجب هجمه در فضای مجازی می‌شود و این برای نظام خوب نیست، پس تکلیف چیست؟ به نظر باید در مقابل هر گونه حرمت‌شکنی سازمان‌یافته مقتدرانه ورود پیدا کرد. 
اختصاص میز عفاف و حجاب در پنتاگون آمریکا
فاطمه محمدبیگی: معاندان به حجاب اقدام به راه‌اندازی کاباره، ترویج بدحجابی و بد پوششی و فساد می‌کنند فشن‌شو و دختر خیابان انقلاب را راه می‌اندازند و با اختصاص بودجه‌هایی برای مانکن‌هایی در سطح شهر به دنبال ترویج بی‌حجابی هستند. این نشان می‌دهد در پنتاگون آمریکا برای موضوع عفاف و حجاب میز اختصاص پیدا کرده اما متأسفانه در ایران چنین موضوع مهمی میز ندارد، ما هنوز پژوهشکده‌ای حوزه عفاف و حجاب نداریم و یا بر اثر بی‌مهری‌های صورت گرفته بسته شد. سؤال اینجاست چرا میز عفاف و حجاب در حوزه و دانشگاه قرار داده نشده است و دکترینی در این حوزه نداریم؟!
شاهد بهره‌برداری سیاسی از موضوع حجاب هستیم
ابوالفضل سلیمانی: بهره‌برداری سیاسی چیزی است که در مقوله حجاب می‌توان آن را دید زیرا برخی موضوع حجاب را پرچمی برای رسیدن به اهداف مدنظر خود قرار داده‌اند این در حالی است که قوانین سفت‌وسخت در مبحث پوشش در دانشگاه‌های طراز اول جهان نیز دیده می‌شود پس این مربوط به دانشگاه‌های کشور ما نیست که چنین هجمه‌ای بر آن وارد می‌کنند.
«راپرت مرداک» سرمایه‌دار رسانه‌ای صهیونیستی- آمریکایی به مسئولان آمریکایی تأکید می‌کند اگر خواهان نابودی نظام جمهوری اسلامی در ایران هستید به دنبال توپ و تفنگ نباشید بلکه کانون خانواده و مرکز آن یعنی مادر را نابود و بی‌ارزش کنید و امروز شاهد آن هستیم که این تئوری در سایه غفلت ما در حال پیاده‌سازی از سوی دشمن است.
ایسنا: دلایل گرایش افراد یک جامعه به سمت بد پوششی و ناهنجاری در حوزه حجاب چه می‌تواند باشد؟ 
دوگانگی ارزشی در سیاست‌گذاری‌های عفاف و حجاب تنش‌زاست
فاطمه محمدبیگی: نگاه سفت‌وسختی از یک‌طرف به مقوله پوشش دانشجویان در سال‌هایی مورد توجه بود و در سال‌هایی نیز در این خصوص سختگیری وجود نداشت؛ این نگاه حراستی به موضوع عفاف و حجاب موجب دوگانگی ارزشی در بین دانشجویان شده است که ناشی از سیاست‌گذاری‌های اتخاذ شده در این حوزه می‌تواند باشد و همین امر تنش‌هایی را در بین دانشجویان ایجاد کرده است.
نداشتن اعتماد به نفس لازم یکی از عوامل بی‌حجابی است
محمد نوری الموتی: برخی از جوانان به دلیل نداشتن اعتماد به نفس لازم، نبود بسترهای مناسب برای پرورش داشته‌ها و استعدادهای خود، برای به دست آوردن شخصیت و نشان دادن خود دست به کارهایی چون بی‌حجابی و نشان دادن اعضای بدن خود به‌صورت نامتعارف می‌زنند، عدم ارتباط درست مسئولان و عدم وجود فضاهای مناسب برای بروز استعدادها و توانایی‌های نسل جوان موجب می‌شود آن‌ها برای نشان دادن خود و جلب توجه دیگران وارد فضای بی‌حجابی شده و به سمت اشتباهی منحرف شوند.
مسئولان در مقام مچ‌گیری از دانشجویان وارد می‌شوند
ابوالفضل سلیمانی: دانشگاه مدرسه انسان‌سازی است و باید کسانی در رأس آن قرار بگیرند که اعتقاد به آن داشته و دستگاه علمی را نیز قبول داشته باشند؛ اما باید دید مدیران و مسئولان چه کسانی هستند؟! متأسفانه در زمینه عفاف و حجاب دانشجو در دانشگاه‌ها در مظان اتهام بوده و مسئولان نیز در مقام مچ‌گیری وارد می‌شوند؛ حال سؤال اینجاست باید دانشجویان را در بحث حجاب اقناع کرد یا تنبیه؟ به‌راستی چه میزان در این فضا وارد شده‌ایم که حجاب ارزش و مصونیت است و محدودیت نیست. سنگ حجاب را به سینه زدن بدون تلاش و کار برای آن بی‌فایده است و نیاز است مدافع حجاب تنها به حرف صرف بسنده نکرده و وارد میدان عمل شود.
مرتضی هادی‌زاده: عمده مشکل این است که برخی از دانشجویان جامعه ایزوله دور تا دور خود ایجاد می‌کنند و برخی خود را از دیگر دانشجویان جدا می‌دانند و تمایل ندارند با جامعه‌های دیگر ارتباط بگیرند و همین موجب ایجاد گسست شکاف بیشتر بین دانشجویان می‌شود، همچنین تشکل‌هایی که می‌بینیم که در فضای دانشگاه با هم به مشکل برمی‌خورند و نمی‌توانند در بین خود به یک اجماع واحد دست یابند. اختلافات همیشه وجود دارد حال سؤال اینجاست چگونه باید دانشجویان با تفکرات مختلف دور هم تجمیع شوند؟ و یا برای مقوله‌ای به نام حجاب چگونه باید از سوی دانشجو به سازوکاری واحد رسید؟

واکنش‌ها در فضای دانشگاه‌ها بسیار احساسی و عاطفی است
سمیه بکشلو مدیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان قزوین: با وجود مؤلفه‌های بسیار در تأیید موضوع حجاب، برخی از واکنش‌ها در فضای دانشگاه‌ها بسیار احساسی و عاطفی است و شیوه استدلال‌ها نیز به روش دانشگاهی در این خصوص رخ نداده است همین امر موجب شده تا چالش‌های بسیاری در حوزه حجاب به وجود آید.
گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.